Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappat respekten för elstängslet, lösning?  (läst 5157 gånger)

louise

• Gäst
Tappat respekten för elstängslet, lösning?
« skrivet: 06 jul-08 kl 22:53 »
Jag vet inte om jag måste ge upp att använda el till fåren. Har flyttat dem till en ny hage och de rymmer hela tiden. Har fyra trådar och ca 5000 volt i stängslet men de springer mellan trådarna som ingenting.

Det var samma förra året och de tar ungefär samma väg ut, så brukar det ju bli, de känner sitt hål. (förra året var elen väldigt svag, men som sagt, inte i år).

Nu har jag även dragit lodräta trådar så att det hela har nästan blivit som ett fårnät, fast av eltrådar. Men, enbart på de ställen där de oftast springer ut. Är ju bara orolig att de ska skaffa sig en ny utgång där det inte är så tätt med tråd.

Filip Skräplund

SV: Tappat respekten för elstängslet, lösning?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 00:41 »
Metall fårnät är en förgången tid i samma klass som taggtråd ! ;)

Se det tror inte jag, åtminstone inte för fasta betesmarker och i utkanten av ägorna.
Fårnät och en eltråd på distanshållare överst borde klara det mesta, inklusive elavbrott.
Enbart elstängsel verkar vara känsliga grejer, nästan så jag ångrar att jag gav bort kilometervis med taggtråd.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 00:47 »
Det finns halsband med antenn på som tex LG-produkter säljer. Kostar 79kr där.
Vet ej hur bra de är dock.

Fårnät är inte så tokigt. Särskillt inte med en eltråd på distans på innsidan.

nikita

• Stuteri Olympus
« Svar #3 skrivet: 07 jul-08 kl 11:19 »
Vi klippte våra får när de började rymma genom elstängslet och har inte gjort om det igen. Strömmen tog bättre inpå skinnet.

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 11:23 »
Sen om det finns brist på föda i hagen så brukar de rymma lättare :-\

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 12:00 »
Det finns egentligen bara en lösning;  rymmare måste bort ur besättningen. De för sin "förmåga" vidare till sina lamm som sedan för sin förmåga vidare till... ja du förstår.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 12:04 »
Håller med Lammemma, har de väl lärt sig att gå ut så kommer de att fortsätta. Byt får eller ännu hellre, byt ras.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 12:07 »
Bäst är att lära dem respektera elstängsel med att ha dem i en mindre hage som man är säker på att strömmen funkar och ger ordentlig stöt ! ::)

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jul-08 kl 14:16 »
Så 5000 volt räcker inte? Cowboy, du har ju följt mina problem, och jag lyckats dubbla antalet volt efter första gången de sprang ut. Och brist på bete är det i nte, det är en helt ny hage ju. Fast det kan vara så att de inte riktigt gillar gräset, det är lite kass kvalitet bitvis.

Slakta är ju en variant. Hennes lamm behåller jag aldrig, så just för den saken är det inga problem. Tyvärr är det en helt fantiskt tam å go tacka, ger stora lamm til lkött och duktigt fina skinn på lammen. Så det sitter ju långt inne..

De är "nyklippta", för en dryg månad sedan. Fast jag fick inte klippningen alldeles intill skinnet. Däremot backade rymmartackan in i elen med den ull hon har nu och det tyckte hon inte var roligt, flydde snabbt undan.. Men det hjälper inte.

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jul-08 kl 14:18 »
Det var då märkvärdigt :-\

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jul-08 kl 14:24 »
Det finns egentligen bara en lösning;  rymmare måste bort ur besättningen. De för sin "förmåga" vidare till sina lamm som sedan för sin förmåga vidare till... ja du förstår.

Börjar bli lite fel årstid och temperatur för det.... Själv har jag en lista över vilka individer som först kommer att hamna i frysen så fort vädret tillåter! Men, ta i trä, inga rymningar sedan 1/6 då de släpptes in på mosshagen.

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jul-08 kl 14:32 »
Ja i mossen finns fukt och då funkar elstängslet bäst..antagligen är fåren så lätta,hästar tex jordar bättre.. jag vet att min dotter kunde hålla i tråden utan att få ström men när jag tog i så var det annat ;D
Men bäst är att lära fåren från små med rejält stängsel så de vet vad stötar är ;D

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jul-08 kl 17:35 »
Men hur många volt har ni andra i stängslet? Trodde 5000 var rejält.

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 jul-08 kl 19:08 »
Det beror hur bra det jordar..torr sand har elstängsel dålig effekt o då kan extra jordadtråd i stängslet vara ett bra alternativ !!

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jul-08 kl 20:30 »
ja du cowboy vet ju inte hur mkt du har i dina stängsel, så de andra får nog svara.

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 jul-08 kl 21:50 »
Lollo det ska va så mycket ström att du knäar som på avataren,då räcker det :P

Imorgon ska jag o min dotter göra en inkörningshage för kalvar,ca 200m x 2 trådar..nedersta tråden ska va så hög att de inte försöker stiga över den,och hammarlängden till övretråden...så har jag :D Och när jag testar med att jorda stängseltråden ska jag höra eller se en tydlig gniska för att det ska duga 8).

Har alltid funkat härtills.. ;)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 09 jul-08 kl 12:55 »
Skit i Volten ! Mätarna visar enligt min erfarenhet lite som dom vill.

Gör som Cowboy, om man lägger eltråden på marken ska det knäppa ljudligt av elen som hoppar ner till marken. Annars har du för dålig fart på stängslet. Att du har 5000 Volt ut på stängslet säger ingenting om hur bra det fungerar. Du måste ha bra jordning också.

Sedan känner inte fåren strömmen om dom springer rätt igenom trådarna. De hinner inte känna någon stöt då. Om de har börjat gå ut någonstans får man ändra/förstårka stängslet just där så att man bryter mönstret.

Ett tips är att ta in fåren och förstärk stängslet, låt sedan de som inte rymmer gå ut. Släpp sedan ut de andra efter en dag eller två. Då brukar det fungera.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

covboy

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jul-08 kl 19:25 »
Nå Lollo ! Nu skulle man vilja få nån slags raport hur det går ! :P

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 09 jul-08 kl 19:31 »
Men om det är bra jordat, blir det inte högt volt då? Och om man inte har ståltråd utan "plastad" tråd, knäpper det då också om man lägger tråden på marken?
Åsenfår, hundar och katter

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 jul-08 kl 19:47 »
Jo, det knäpper i alla sortstråd om du tex tar järnspettet och slår ner det bredvid,sedan tar du en skruvmejsel och rör tråden och spettet samtidigt  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Sussare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser