Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såmaskin som alla kan bygga  (läst 9747 gånger)

Rödjan

Såmaskin som alla kan bygga
« skrivet: 06 jul-08 kl 15:47 »
Jag har en Earthway såmaskin till grönsakerna. Men jag tycker den är rätt trist. Den matar ojämnt, den väger för lite, den tar för lite frön, dess utmatningsskivor går inte att justera (lätt). Dess såbill och tillpackare är väl okej men skulle kunna vara mer ordentligt tilltagen. Hela maskinen skulle kunna vara mer ordentligt tilltagen. Det finns sådana, mer robusta maskiner, men de kostar rätt mycket.

Min idé är att konstruera en såmaskin för grönsaksfrön vars ritning faller inom 'public domain'. Alltså skulle vem som helst med lite kunskap kunna bygga sin egen. Den skall uppfylla höga krav i stabilitet och pålitlighet. I alla fall skall den vara bättre än Earthway'n.

Det är mina tankar. Någon?
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Skytten

• Skåne
SV: Såmaskin som alla kan bygga
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 16:30 »
Enklaste och lättast kontrollerade redskapet är handen, man kan ha en balja på magen vid större ytor. Man sådde inte i rader förrän det fanns maskiner.

Ingen växt fröar i rader.

Jag köpte av misstag tom frö som var limmade på ett band, och med sjuttio procents grobarhet belev det ju luckor.

Jag strör ut frön med handen och krattar ner.  Dillen växer väldigt bra utan att stå i givakt i rader.

Vissa växter kan kräva en pinne att göra hål med.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 19:49 »

Vissa växter kan kräva en pinne att göra hål med.

Så om man inte skall så i rader för att inga växter fröar i rader undrar jag i konsekvensens namn vilka växter petar hål i backen med en pinne till sina frön?  ???

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 21:35 »
Har du aldrig odlat jordnötter? de har ingen pinne, men morötter har inga händer, så tolkningen får vara något bildlig.

På något sätt kommer frö i marken och vissa gräver ner dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Draupner

« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 20:43 »
Jag har länge gått och klurat på om man skulle kunna bygga en såmaskin av en cykel. Jag tänker mig att man skulle skuta cykeln framför sig och att kedjan och drevet skulle driva ngn slags trumma mesom matade fram fröna. Längre har jag inte kommit, och det blir sällan tid över.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 20:52 »
I ett nummer av Åter från förra året tror jag det var, finns en artikel om hur man bygger ogräshackor av gamla cyklar, kanske kan det ge några tips.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

biodlarn

• Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-13 kl 14:19 »
Måste nog säga att jag tycker Earthway såmaskin är mycket bra till det priset. Jag har använt min i över 20 år. När det gäller "problemet" med för mycket frö så är det lätt åtgärdat med lite eltejp eller liknande på baksidan av såskivan. Med en hyfsad såbäddsberedning i hyfsat  trädgårdsjord så är maskinens lätthet inget problem snarare en tillgång i den lilla odlingen, bara att lyfta maskinen och hälla tillbaka överblivet frö i fröpåsen. Mycket lättmanövrerad i trånga utrymmen dessutom.

Skall man ut och så långa sträckor för avsalu av t.ex morot är nog en betydligt dyrare och större precisionssåningsmaskin typ Nibex en bättre investering men de har sina problem med rätt storlek på frön osv. Gallringsarbetet blir allt för dyrbart med en Earthway.

Som sagt Earthway är riktigt bra med minimal handpåläggning för den större husbehovsodlingen eller liknande.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 03 jun-13 kl 14:47 »
Earthway har fått bäst testresultat av de som provats av den där typen . Den sådde jämnast och säkrast . Det var SLU som gjorde testen .
Jag har en liknande som jag köpt från Olssons frö . Men istället för skivor som hämtar upp och för fram fröna så matsa det här mer lika en vanlig såmaskin . Det är borstar i bottnen som sas borstar fram fröna och sedan finns det hålskivor bakom som är fasta efter det frö man sår .
Maskinen var billigare än earthways modellen , gjort i metall och drivs med en cykelkedja istället för remmen .

Finns även så att den går att bygga på för fler rader om man vill det .

Gillar den men som sagt den tar lite mer frö än den andra . Men de växter man sår med såmaskin sås ofta lite tätare ändå . Kålväxterna dras upp i drivbänk och planteras ut en och en som planta och inte frö så

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #8 skrivet: 06 jun-13 kl 22:24 »
Jag tror det var något mer avancerat du hade i tankarna, men här är min såmaskin:
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/06/06/samaskin/

Definitivt så enkel att vem som helst kan bygga en och mycket precis, men kanske inte lite effektiv som en earthway.

grisslan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 jun-13 kl 22:52 »
Jag tror det var något mer avancerat du hade i tankarna, men här är min såmaskin:
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/06/06/samaskin/

Definitivt så enkel att vem som helst kan bygga en och mycket precis, men kanske inte lite effektiv som en earthway.

Så enkelt, så smart om man inte skall så massvis.....
Tackar för den idén, den skall tas i bruk under morrondan! :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 07 jun-13 kl 09:01 »
Mitt tips är att kolla gamla amerikanska patent. Amerikanska patent är till skillnad från svenska sökbara på Internet. Det kräver en aning tillvänjning att söka där, men det finns hur mycket finurliga konstruktioner som helst.

Jag minns inte url:en, men den finns på Google.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 07 jun-13 kl 09:58 »

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 07 jun-13 kl 10:23 »
Kan tillägga att vissa patent även kan vara källa till en viss munterhet.

(som t.ex han som patenterade en jolle driven av en nätansluten elektrisk höfläkt)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser