Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket till grisen?  (läst 2368 gånger)

purex

• Östergötland
Staket till grisen?
« skrivet: 06 jul-08 kl 14:31 »
Hur högt staket behöver man för att linderödgrisen ska stanna där innanför? Var och hämtade en lite kulting (ca 3.5 månader gammal) idag som jag ska vänja att gå på eltråd.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Staket till grisen?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 14:57 »
Hämtade ni bara en gris ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

purex

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 15:58 »
Japp, kan man inte det?! Vet du hur måtten ska vara för att dom inte ska sticka?

kawaii

• Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 16:44 »
 jag antar att den bara ska vara ute eftersom det är en linderödgris... men den blir väl lite ensam då?  ??? grisar som är så sällskapssjuka  :-*
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jul-08 kl 17:06 »
Japp, kan man inte det?! Vet du hur måtten ska vara för att dom inte ska sticka?

Kan, kan man väl, men man undviker det eftersom dom är väldigt sällskapliga av sig, och gärna vill ha en kompis..

Om du lär den strömmen genom att börja i en liten hage med brädor förutom elen så klarar den sig sen med två trådar, en på ca 15 cm och sen en till ca 20 cm högre... Vänjer du den inte vid strömmen så är risken stor att det blir några resor genom staketet till att börja med, särskilt som detta var en ganska gammal kulting..Har den föresten inte gått ute innan? om det är en Linderödare menar jag...

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 17:15 »
Japp, kan man inte det?!

Grisar är otroligt sällskapsjuka och flockbundna. En ensam gris i en hage är inte lycklig.  :'(
Dessutom är risken större att den kommer att ta sig ut för att leta reda på sällskap eller för att den har tråkigt.
Speciellt om det är en sugga som kommer i brunst...... "Galt-jakt" är deras specialité. ;)

Jag råder dig till att skaffa dig två. Då får du riktigt lyckliga grisar!  :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 18:50 »
Grisar är otroligt sällskapsjuka och flockbundna. En ensam gris i en hage är inte lycklig.  :'(
Dessutom är risken större att den kommer att ta sig ut för att leta reda på sällskap eller för att den har tråkigt.
Speciellt om det är en sugga som kommer i brunst...... "Galt-jakt" är deras specialité. ;)

Jag råder dig till att skaffa dig två. Då får du riktigt lyckliga grisar!  :D

Instämmer. Ensam gris är ingen höjdare. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

purex

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 jul-08 kl 19:11 »
Jag ska skaffa mig en gylta till den lilla kultingen :) Men där jag köpte den så hade dom ingen gylta. Så jag får leta runt lite dom närmsta dagarna....det är så klart den inte ska gå ensam ;)

Men det jag vill veta är hur högt staketet ska vara när man tränardom att gå på eltråd. Jag menar så dom inte hoppar över staketet när dom smakar på elen första gången. Har ni något bra mått att ge mig ???

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 06 jul-08 kl 23:42 »
Jag ska skaffa mig en gylta till den lilla kultingen :) Men där jag köpte den så hade dom ingen gylta. Så jag får leta runt lite dom närmsta dagarna....det är så klart den inte ska gå ensam ;)

Här är några länkar till grisar i Östergötland. (spanade in din profil  :-[)
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=39328.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44166.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=41468.0

purex

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 jul-08 kl 07:59 »
Ok, tack ska du ha...men jag har redan mailat till dom. Men dom är dåliga att svara.... Jag får nog ringa till dom istället.

Hälsningar Purex

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser