Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har nog blivit med katt - tror jag :)  (läst 3733 gånger)

Tant Jansson

• Östergötland
Jag har nog blivit med katt - tror jag :)
« skrivet: 05 jul-08 kl 22:34 »
Hejsan!

Jag har ett litet trevligt problem på 3,2 kilo.  :)

Under 17,5 år hade jag en innekatt. Han dog för två år sedan. Så detta med innekatt kan jag.

Nu för tiden bor jag på landet. Och av grannarna - på andra sidan skogen - har två kattsystrar på något drygt år. Båda kommer och går här på tomten. Men det verkar som om en av dem flyttat hit. För hon är här hela tiden. Samt kommer med presenter (möss, råttor, harar) som hon sparar tills jag öppnar ytterdörren. Och hon kommer om jag ropar. Och hon hälsar på mig på håll - ifall jag inte ser henne.

Jag har två gånger pratat med ägaren och det är länge sedan han såg "storasyster".

Kattens personlighet är en kopia av min avlidna katt.  ;D Men en av de andra grannarna - som jag umgås med - är lite kattallergiker. Så jag både vill och inte vill ha katten inomhus.

Nu kommer min fråga: hur sköter man en utekatt? För det verkar som om jag blivit med en.  :)

Jag har en trälåda (CIRKA 60x50x50) med CIRKA 5-6 cm byggfrigolit i. Alla fyra väggarna. Räcker det i vinter om jag gör en ingång och extra lufthål samt ställer den på det oanvända utedasset?

Och hur gör jag med mat och vatten?

Just nu vräker det ned här. "Storasyster" var inne en sväng och fick pälsen torkad, men sedan ville hon ut på trappen där inte regnet kommer åt.

Som ni förstår behöver jag en massa råd och tips!

Tant Jansson
Tant inte fru, om jag får be. :D

Vurre

SV: Jag har nog blivit med katt - tror jag :)
« Svar #1 skrivet: 05 jul-08 kl 23:04 »
Hur klarar din granne lifvet på landet om den är kattallergisk? Här har alla katt, inte minst för att katter är nödvändiga djur för att hålla nere råttorna.

Det finns alltid lador och lagårdar för katter att värma sig i. För övrigt har de päls.

I övrigt  tror jag att det är svårt att bo på landet om man har pälsdjursallergi, men som tur är finns det moderna mediciner. Gör du som du vill med katten, den klarar sig alltid, men den kommer att tala om för dig att den fryser och att det är din plikt att släppa in den så att den får sova i din soffa eller ännu hellre i din säng.
snus? vad är priset på en pris?

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 09:42 »
Min kattallergiska granne visste inte om det förrän hon var hos doktorn och de gjorde en test på allergier. Hon har aldrig märkt av kattallergien.

Jag väcktes i natt vid halv sex av kissen utanför ytterdörren. Av fuktfläcken på trappen att döma hade hon suttit där ett tag. Så efter lite avtorkning sov vi tillsammans i sovrummet. En i sängen och den andra på mattan. (Näe, katten var den som valde mattan. ;)) Och nyss gick hon att gå ut fast regnet hänger i luften.

Jag bor i Linköping och i vintras var det aldrig kallare än minus nio här.

« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 09:44 av Tant Jansson »

Alore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 18:30 »
Mja, det är lag på att katter ska ha fri tillgång till ett uppvärmt utrymme och ofruset, färskt vatten så egentligen funkar det inte. En ladugård med djur är ju en annan sak, där är det ju uppvärmt. Kan hon inte få komma in hos dig när hon vill då? Kanske sätta in kattlucka så kan hon komma och gå som hon vill? :) För om grannen inte märkt av sin allergi är det ju inga problem - själv är jag allergisk mot både gräs och björk tydligen, men jag har aldrig märkt av det. Man får inte hänga upp sig för mycket på vad doktorn säger alla gånger ;)

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 18:27 »
Mja, det är lag på att katter ska ha fri tillgång till ett uppvärmt utrymme och ofruset, färskt vatten så egentligen funkar det inte. En ladugård med djur är ju en annan sak, där är det ju uppvärmt. Kan hon inte få komma in hos dig när hon vill då? Kanske sätta in kattlucka så kan hon komma och gå som hon vill? :) För om grannen inte märkt av sin allergi är det ju inga problem - själv är jag allergisk mot både gräs och björk tydligen, men jag har aldrig märkt av det. Man får inte hänga upp sig för mycket på vad doktorn säger alla gånger ;)

Jag har gett upp!  ;D Och nu accepterat att hon bor här. Tänk vad rått-presenter kan få människor att bli glada och övertalade.  ;)

Någon kattlucka funkar inte här. Så jag tänkte mer på när jag är på jobbet etcetera. Och när jag eventuellt åker bort två veckor i vinter. Grannarna kommer då att se till att hon har mat. Har funderat på om det går att ansluta en akvariedoppvärmare till ett bilbatteri eller liknande för att vattnet inte ska frysa. Skulle det gå???

Katten gillar inte främlingar. Så när grannarna kommer sticker hon.

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 18:44 »
Jag har gett upp!  ;D Och nu accepterat att hon bor här. Tänk vad rått-presenter kan få människor att bli glada och övertalade.  ;)

Någon kattlucka funkar inte här. Så jag tänkte mer på när jag är på jobbet etcetera. Och när jag eventuellt åker bort två veckor i vinter. Grannarna kommer då att se till att hon har mat. Har funderat på om det går att ansluta en akvariedoppvärmare till ett bilbatteri eller liknande för att vattnet inte ska frysa. Skulle det gå???

Vad kul!! Vet den riktiga ägaren om att hon har flyttat?

En katt är bland det enklaste djuret man kan ha, jag har själv en hittekatt, oj vad jag bekymrade mig innan jag tog mig an henne...husse är pälsdjursallergiker och tål enligt allergitest inte katt...

Det går hur bra som helst, kissen ligger bredvid honom tätt intill varenda natt  :) så det där med allergitester tar jag med en nypa salt. Varför skulle din granne lida av att du har en katt inne?

Grattis till din nya familjemedlem!! Är hon steriliserad tro?

Alore

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 20:18 »

Grattis till husdjuret!   :-*

Dagarna funkar nog att ha henne ute (om hon vill! Mina katter kutar till dörren på vintern och när jag öppnar den och de ser snön eller slasket tittar de argt på mig som för att säga "Varför har du gjort sånthär väder? Det tänker vi verkligen inte gå ut i!" och så vänder de igen), men nätterna när du är bortrest är ju inte jättebra. Hon kan inte få bo hos före detta matte då? Annars kanske du skulle kunna snickra ihop en lite större koja till henne och bygga in ett litet element, kanske ett sånt man har i hönshus. Då blir det ju varmt och vattnet fryser inte! Det går även att lägga in en så kallad värmematta på golvet, det har man ofta i terrarier till ödlor, men borde gå att ha i en kattkoja också.

Och som sagt - fråga förra ägaren om kisse är kastrerad, annars är det bäst att snabba på med det så att det inte blir en massa kattungar.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 21:21 »
Tack! Min nya sambo ligger på sängen och sover.  ;D Men jag tror nog att natten lockar snart. Så har det varit alla andra nätter trots regnet.

Igår var hon och syrran på min tomt samtidigt - de lekte. Men sedan gick syrran hemåt. "Min" katt tittade på och gick sedan in i mitt hus.

Katten är både öronmärkt och steriliserad. Så jag antar att hon fått sprutor också. Tänkte prata med ägaren lite senare i sommar. Ifall hon ändrar sig. Nu tror jag inte det. För hon har sakta men säkert flyttat hit sedan i maj. Det finns två håll (samma väg) att komma till hennes ägare. Och det är närmare till stan att åka åt mitt håll. Så ägaren borde åka förbi här ofta. Men har aldrig stannat och undrat hur det är med hans katt. (Jag vet inte hur han ser ut. Har bara pratat med honom två gånger per telefon.)

Jag umgås en hel del med en av grannfamiljerna. De brukar komma hit och äta mat samt titta på tv. Vore trevligt om de kunde fortsätta med det.

Min plan vad gäller vintern, katten och min eventuella resa är just nu denna. Vad sägs? I logen finns det två bodar. I den mindre av dem funderar jag på att sätta upp en kattlucka på dörren. Där finns redan en frys som kanske ger lite värme. Och i taket planerar jag att sätta en sådan där värmelampa som grannarna har till hönsen. På golvet får kattlådan - som är inredd med fem cm byggisolering och lite avklippa stolsdynor - och antingen på lådan eller på golvet maten och vattnet stå. Grannarn har isolerade väggar (från förra året) men i boden är det timmerstockar. Nog borde det funka?

Alore

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jul-08 kl 22:23 »
Det låter ju jättemysigt, hon kommer säkert få det jättebra hos dig!  :D

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jul-08 kl 22:46 »
Det tror jag med  :)

Men jag tror också att katten kommer att bo inomhus under vintern, de är sådana gottegrisar så stugvärmen älskar de! ;)
När du åker bort i två veckor så går det säkert bra att katten bor i det utrymmet du beskriver - det finns ju mängder med stallkatter som bor så alltid.

När dina grannar kommer så behöver ju inte katten vara inne, och de behöver ju inte sitta precis där katten brukar ligga. Det finns även allergitabletter att ta inför besök hos dig. Jag tror det ordnar sig!!

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 jul-08 kl 06:43 »
Tack!  :)

Nu har jag en ny fråga. :) Som någon annan här på forumet väckte hos mig. Hur är det med rävar och grävlingar? Räv finns här, men inga grävlingar. Det var lite spekulationer om det förra året. Men det finns ingen som sett någon.

Kan en räv komma in i kattluckan i dörren? Lådan står nu ute. Men hur bra är den ur försvarssynpunkt? Är ju svårt att fly om det bara är en ingång. Likaså boden.

Vet att det finns katthalsband och magnetiska luckor. Men jag vill inte sätta något band på katten. Vill inte hitta henne strypt.  :(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 08 jul-08 kl 07:48 »
Det där med uppvärmda utrymmen för katter är rent jävla nonsens. Bara det är torrt och någorlunda dragfritt så skapar ju katten sin egen värme. Det där är någon vegan på djurskyddsmyndigheten som har projicerat sina egna behov på katternas behov, veganen behöver alltså en psykolog och katten en torr och dragfritt låda. Ha en liten kattstuga, hyffsat isolerad, men den kan ha en öppen ingång samt se till att katten har mat och vatten så är alla jättelyckliga inte minst katten.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jul-08 kl 09:26 »
Det där med uppvärmda utrymmen för katter är rent jävla nonsens. Bara det är torrt och någorlunda dragfritt så skapar ju katten sin egen värme. Det där är någon vegan på djurskyddsmyndigheten som har projicerat sina egna behov på katternas behov, veganen behöver alltså en psykolog och katten en torr och dragfritt låda. Ha en liten kattstuga, hyffsat isolerad, men den kan ha en öppen ingång samt se till att katten har mat och vatten så är alla jättelyckliga inte minst katten.

Det kanske "duger"...men om katten själv får välja så vet jag vad den väljer.

Tant Jansson - det finns halsband med ett knäppe som löser ut om katten fastnar eller blir hängande i halsbandet.
Angående rävar så tror jag inte att det heller är något problem, förr i tiden hade de ju alltid små hörn bortsågade på ladugårdsdörrar så att katten kunde komma in.

Räven är slug, jag tror inte den vill trycka sig igenom en kattlucka utan att veta vad som finns bakom och om den kan komma ut igen - då får den vara väldigt desperat och sugen på kattmat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 08 jul-08 kl 09:29 »
Klart katten helst ligger i sängen eller på vedpannan. Men de klarar sig gott i en låda också, desutom ligger de i solen så snart den skiner.

Kompisen har en kattlåda som beskriven tidigare i denna tråd med isolerad box längst ner och högst upp en oisolerad med svart plåt på, där ligger katterna så snart solen skiner på vintern. På sommaren är dock överdelen även för varmt för katterna.

Alore

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jul-08 kl 12:01 »
Tant Jansson - En hungrig räv, speciellt om den har ungar, kan absolut ta en vuxen katt även om det är ovanligt. Men jag tror inte att du behöver oroa dig för att räven ska ta sig in genom kattluckan! Rävar är ju skygga sålänge de inte är sjuka, och en sjuk räv kan säkerligen inte ta en frisk katt. Och vad gäller takes inlägg: det är, som du säkert listat ut själv, skillnad på att "klara sig" och "ha det bra". Jag blir glad av att höra att åtminstone du vill göra det bästa för din katt!  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 08 jul-08 kl 12:03 »
skillnad på att "klara sig" och "ha det bra". Jag blir glad av att höra att åtminstone du vill göra det bästa för din katt!  :)

Du snackar gojja, katten kan ha det utmärkt i en låda och i övrigt en massa uthus, mark och skog. Däremot är det ju kul för katten att komma in också. När vi inte är hemma sover katterna någonannanstans, bland annat i vedboden och tydligen hellre där än i stallet där det är varmare.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #16 skrivet: 08 jul-08 kl 13:01 »
Jag hade länge en utekatt. Och då hade även jag en frigolit-isolerad trälåda åt han. På andra våningen i ladugården. Fast jag hade den stående "på ben" med öppning enundertill och en liten tröskel. Och så att jag kunde öppna taket. Sedan låg katten på en lös stolsdyna som jag tvättade ibland. Fast var det solsken låg katten hellre i fönstret och solade sig. Eller spanade. Och klättrade runt på bjälkarna i taket.

Åkte jag bort hade jag grannen att ge katten mat.

Men visst fick han komma in ibland. Om han ville. Inte över natten. Isf hade jag inte fått någon sömn. Men han fick aldrig någon mat inne, bara ute.

Och så fick man ju hålla på och plocka fästingar. Trots att jag provade med fästingmedel. Men det var INTE populärt! Och avmaskade ibland.

Nere på golvet i ladan har jag en annan trälåda som är fylld med halm. Och en frigolitskiva mot cementgolvet. Där övervintrar igelkotten. Tre år i rad nu...

A.

Alore

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 jul-08 kl 16:45 »
take - Du kan sluta vara så respektlös, det här är ett diskussionsforum där flera åsikter är välkomna och värdefulla.

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jul-08 kl 16:51 »
take - Du kan sluta vara så respektlös, det här är ett diskussionsforum där flera åsikter är välkomna och värdefulla.

Precis.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 08 jul-08 kl 19:01 »
Min åsikt är att alla djur - oavsett om det är min akvariefiskar eller "min" katt - som är under mitt beskydd ska bli behandlade på bästa sätt! Och att det är på bådas villkor.

Det vill säga, att om katten helt blir min (efter sommaren) så kommer jag ta hänsyn till de önskemål (vara ute på nätterna etcetera) som hon har. Likaså måste hon förstå att hon har en speciell sovplats (funkar till 95 % än så länge) på dynan i sovrummet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser