Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BIG NONO:s!!  (läst 2578 gånger)

saint206

• Småland
BIG NONO:s!!
« skrivet: 03 jul-08 kl 20:26 »
ja.... vad är helt förbjudet gällande grisar??

nu menar jag inte enligt lagtexter och så, utan mer skötselmässigt. kanske främst matmässigt då...
jag är nybliven grisägare och kör på linjen att grisar är lika oss, så det jag mår bra av att äta mår dom bra av att äta...typ.
fast...jag äter ju inte gräs då. ::) :P

så, ge mig alla absoluta felaktigheter som man inte får göra.

tack tack. ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: BIG NONO:s!!
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 22:29 »
Inte kött...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 22:52 »
Vad är det för sorts gris? Mini, Pigham, linderöd, vildsvin.... ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 22:58 »
nej kött ger jag inte... men..jag har ju tex sett att man inte ska ge dom ägg, pga salmonellarisken, men om man har egna hönor då? för om dom har sjukan så borde vi väl vara sjuka vid det här laget? eller?
och kan jag ge dom sillen som blev över sen midsommar? ingen kommer äta den ändå.. och den håller ju knappast till nästa midsommar... ::)

hittils har dom fått ett par korvbröd,gräs,rabarber/äppelpaj,kokta ärtor med gräddfil och en skvätt havrebaserad vaniljsås..
(jag har INTE haft dom länge, och väntar på inkomst om nån undrar över min något konstiga foderstat..)
handlar vitaniner och selen och sånt i morgon.

jag tänkte basera foderstaten på korn och potatis, komplettera med mejeriprodukter och frukt. och givervis ska dom gå ute och dom kommer ha fri tillgång på grovfoder under vintern.

jag har dock lite problem med mängder och så... har bara pysslat med foder till hästar innan, och det är ju inte samma sak direkt. nån som har lite tips? dom är tre månader nu. gylta och galt.
linderöd, som jag hoppas ska göra fler såsmåningom.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mia-pia

• lantrasdjur är kanon
    • karnanslantraser
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 08:42 »
tja linderödsgrisarna mina ger jag kornkross diverse grönsaker och så äter de ju gräs ute förstås
bor på liten gård,gift tre barn jämtgetter vänekalv ,vänetjur linderödsvin,kaniner,ankor ,höns katter hundar

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 10:44 »
Lite fisk då och då skadas dem inte av. När det gäller ägg, har du frigående gris kan man lika gärna utgå ifrån att den är salmonellasmittat och hantera den i slakt och tillredning därefter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 10:58 »
Varför inte kött? Grisar äter ju både as och tar råttor om dom kommer åt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 04 jul-08 kl 10:59 »
Faktiskt, man får dock inte sälja dem till slakt då, men slaktar man hemma spelar det inngen större roll.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

kawaii

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 jul-08 kl 14:24 »
Varför inte kött? Grisar äter ju både as och tar råttor om dom kommer åt.

risk för mul- och klövsjuka. Därför får man inte ge köttfärsås eller en skinkmacka tex. Jag har för mig att det är lag på detta...
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 04 jul-08 kl 14:27 »
Alltså, även väl tillagat. Intressant. Tack för svaret.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 04 jul-08 kl 14:46 »
Man får inte ge grisar kött pga svinpest:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/svin/svinpest.4.7502f61001ea08a0c7fff57609.html
Eftersom vi är friförklarade i sverige ska man låta bli att ge även "sällskapsgrisar" kött. Skulle en sådan bli smittad av tex importerad korv så spricker ju vår friförklaring.
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 04 jul-08 kl 15:30 »
Visste man inte detta förut? När jag gick på lågstadiet skrapade alla ungarna ner sina matrester i "grisahinken" som hämtades av traktens grisbonde. Och en väninna till mig, som växte upp hos sin mormor, minns att de alltid gav hushållsgrisen alla matrester (och de åt mycket korv, gjord på hushållsgris).

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 15:57 »
Förbudet mot utfodring av "animaliska biprodukter" kom 2002 om jag inte minns fel.
Detta gäller även fåglar, dvs att man inte får ge hönsen det heller.

Här är en länk till.  ;)
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/animaliskabiprodukterkadavermm/matavfall.4.7502f61001ea08a0c7fff34572.html

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-08 kl 16:13 »
Visste man inte detta förut? När jag gick på lågstadiet skrapade alla ungarna ner sina matrester i "grisahinken" som hämtades av traktens grisbonde. Och en väninna till mig, som växte upp hos sin mormor, minns att de alltid gav hushållsgrisen alla matrester (och de åt mycket korv, gjord på hushållsgris).

Finns nog minst två förklaringar..Dels så var det kanske inte så utbrett med sånt runt om i europa på den tiden, och dels var det säkert inte så mycket importmat som serverades i skolorna då..
Som det är nu så är ju nästa allt som serveras på skolor och restauranger importerat, eftersom man bara går efter priset... T.o.m tomater brukar vara holländska mitt i sommaren... :o

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 04 jul-08 kl 16:37 »
T.o.m tomater brukar vara holländska mitt i sommaren... :o

Faktiskt rätt galet.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 19:04 »
När jag var yngre extrajobbade jag på vägkrog. Där skrapades all överbliven mat från tallrikarna ner i en tunna som sedan hämtades av en lokal grisbonde. Tyckte det var äckligt att grisarna skulle äta rester av sina artfränder (för att inte tala om allt annat skräp i den tunnan: pommes frites, feta dressingar etc) :-\.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 19:20 »
T.o.m tomater brukar vara holländska mitt i sommaren... :o

Det värsta är att dem smaker vatten. 'Wasserbombe' säger Tyskerna.

Våra grisar får äta allt. Frun jobber i ett hotel/restaurang och får alla köksavfal till våra grisar.

Har hört att man aldrig måste skaffa en gris. Dem ska vara två.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 19:23 av Holländaren »

Vurre

« Svar #17 skrivet: 04 jul-08 kl 23:23 »
Jag bodde granne med en kadaverdestruktionsfabrik för länge sen. Att man gav grisar avfallet därifrån gav upphov till ett ramaskri i pressen, men värre var att man gav det till kor. Efter uppmärksamheten slutade man ge svenska kor kadavermjöl, och vi har heller inte haft nån BSE här.

Jag tycker ofta att man överdriver faran för sjukdomar men det finns trots allt anledning att vara försiktig.

Ge inte råa köttprodukter till grisar, men kokta tror jag är ok.

Vad gäller tomater ska man köpa dem från min gårdsbutik, eller nån annans, och alls inte köpa tomater vintertid eller konventionellt odlade. De flesta konventionella odlare har sina tomater i stenullsmattor med noga styrd bevattning med näring i och de smakar därefter.
snus? vad är priset på en pris?

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 07 jul-08 kl 21:57 »
Ang kött, så har jag fått lära mig på lantbruksskolan att man inte bör ge det för att grisen utvecklar ett med aggresivt och vilt beteende. Detsamma gäller kål.
Fisk bör du inte ge sista 2-3 veckorna före slakt för då kan köttet ta smak.

Detta lever och jobbar jag då efter.

Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #19 skrivet: 07 jul-08 kl 22:31 »
Ang kött, så har jag fått lära mig på lantbruksskolan att man inte bör ge det för att grisen utvecklar ett med aggresivt och vilt beteende. Detsamma gäller kål.

Que? ???  ???. Det är väl bara en myt?
Det är väl därför mina är så snälla eftersom de inte får kött och inte gillar kål. ;D
Men varför skulle grisen bli aggressiv av kött och framförallt kål? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser