Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutefår eller Värmlandsfår? + Stängsel  (läst 6108 gånger)

Lusa

• Gäst
Gutefår eller Värmlandsfår? + Stängsel
« skrivet: 03 jul-08 kl 14:07 »
Jag har fastnat för dessa två raser.
Nu skulle jag vilja höra med er som har erfarenhet av någon (eller båda) av dessa för att kunna bestämma mig för vilken sort det skall bli.
Jag undrar hur friska dom är? mödraskap och lammning? sociala med människor och andra djurarter? rymningsbenägna? tåliga för dåligt/kallt väder? bidragsberättigade? Klippning, hur ofta? Foder? och era egna erfarenheter om dessa raser.

Sedan undrar jag hur högt stängsel som är lämpligt(fårnät)? Om det räcker med nät eller om man skall ha tråd innanför?
« Senast ändrad: 03 jul-08 kl 14:08 av Lusa »

Birgit

SV: Gutefår eller Värmlandsfår? + Stängsel
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 14:56 »
Gutar är trevliga får (säkert värmland också) men har egen vilja och tänker självständigt. De är kreativa alltså. Vi har enbart fårnät, då enbart el inte verkar bekymra dem alls. Men normalt om man inte har för små hagar, så rymmer de inte. Oftast är det enstaka individer. På höstkanten kan bagglammen vara lite jobbiga. Vill gärna ut. (kanske parningsinstinkt?) Så det är bra med ett kraftigt och välspännt nät då. De kan annars få ut huvudet i hålen och sedan får de inte tillbaka det, då hornen tar emot. Här kan man nog med fördel komplettera med en eltråd i "bök"-höjd. 90 cm minst är nog bra. Men de är för det mesta snälla och stannar.
Lammningen är väldigt smidig. De sköter det själva och jag har på 4 års lamningar med ca: 50 tackor/år aldrig behövt rycka in. En fara är att ge dem kraftfoder, vilket kan leda till framfall och lammförlamning. Båda raserna är bidragsberättigade. Gutar är väldigt vädertåliga och jag gissar att även värmlandsfår är det? Man bör klippa minst en gång/år. Men det beror också på hur man håller dem. Ska de stå inne på vintern bör de klippas två.
Lycka till med ditt val ;) Jag hoppas någon med värmlandsfår delar med sig också?
Kolla gärna med resp. förening också: www.gutefar.se eller www.allmogefar.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 04 jul-08 kl 12:40 »
Vi har värmländska skogsfår, än sålänge bara en vecka och några stycken men jag upplever dem som väldigt vänliga och nyfikna. Enligt säljaren är de väldigt lätta att hantera. Kan vara lite skygga men med tålamod blir de tama. Och det upplever jag med.

Vi har bara vanligt fårnät och det hade säljaren med. Skogsfår är bidragsberättigade, kräver mkt lite underhåll, klipps 1-2 ggr år och behöver inte mycket kraftfoder (vid dräktighet och lamning typ). Lantraserna är ganska tåliga och klarar sig ganska bra på sly,gräs och bladverk.  Skogsfåren är den rasen av allmogefår/lantrasfår som det finns flest av så avelsdjur är relativt lätt att hitta. Många är även anslutna till fårkontrollen och rasen är överlag frisk och sund, en del dåliga hornanlag kan förekomma hos baggarna därför är det av vikt att dessa slaktas ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vurre

« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 14:41 »
Jag gillar gutar. De är tåliga, självständiga, goda att äta. De får kanske inte så många lamm men de är goda mödrar och det är ytterst sällan några problem vid lammning. Flasklammen kan bli plågsamt tama, men det gäller väl alla raser.

De gillar fin mat, så jag skulle behöva komplettera med djur som tar det grövre också. Våra går vintertid för eltråd i små vinterhagar och ibland på våren på vall. När de har ätit upp det de gillar går de gärna sin väg, om vi inte flyttar dem till nytt bete. Finns det smaklig mat stannar de. Sommar och höst går de i hagarna där vi har nät, och det funkar bra. De gillar att ha stora ytor att röra sig på. Vi ger dem små mängder kraftfoder vintertid, inte för att de kanske behöver det men det är praktiskt att hålla dem lagom tama.

Vi klipper dem kring midsommar och då är det inte många som har så mycket ull kvar, varierar mellan individer.

De kan fastna med hornen i fodergrindarna, så man får tänka på vilka grindar man har/skaffar.

Vi har inte gett oss in i det där med lantrasbidrag, det är himla trassligt och alla verkar ligga i luven på varandra och pengarna är inte stora. I övrigt räknas 6,7 tackor som en DE.
snus? vad är priset på en pris?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 15:57 »
Jag gillar gutar. De är tåliga, självständiga, goda att äta. De får kanske inte så många lamm men de är goda mödrar och det är ytterst sällan några problem vid lammning. Flasklammen kan bli plågsamt tama, men det gäller väl alla raser.

De gillar fin mat, så jag skulle behöva komplettera med djur som tar det grövre också. Våra går vintertid för eltråd i små vinterhagar och ibland på våren på vall. När de har ätit upp det de gillar går de gärna sin väg, om vi inte flyttar dem till nytt bete. Finns det smaklig mat stannar de. Sommar och höst går de i hagarna där vi har nät, och det funkar bra. De gillar att ha stora ytor att röra sig på. Vi ger dem små mängder kraftfoder vintertid, inte för att de kanske behöver det men det är praktiskt att hålla dem lagom tama.

Vi klipper dem kring midsommar och då är det inte många som har så mycket ull kvar, varierar mellan individer.

De kan fastna med hornen i fodergrindarna, så man får tänka på vilka grindar man har/skaffar.

Vi har inte gett oss in i det där med lantrasbidrag, det är himla trassligt och alla verkar ligga i luven på varandra och pengarna är inte stora. I övrigt räknas 6,7 tackor som en DE.
men du har rätt till bidrag från 2 får och uppåt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 05 jul-08 kl 08:53 »
Gutar är lite spänstigare än ett tungt köttrasfår. Hoppar snygga hopp över 90cm fårstängsel.

Vi har höjt stängslet genom att sätta en eltråd över så stängslet blir 110 cm. Icke-strömförande tråd, om någon undrar, men det räcker för att stängslet skall bli högt nog. Kanske skall man stängsla för get med 110cm från början istället?

Har man som vi på sina stället dåliga marker med nära till berg och svårt att få ner stolpar så hittar de en sårbarplats, sticker under huvudet och lyfter upp stolpe och stängsel. Dock rymmer de bara in i hagen intill i vårt fall så en skall inte klage.

Öppna grindar kan de också. Kan lösas med blockerande stenblock eller andra konstruktion som håller grinden på plats. Vanlig låsanordning duger inte.

Elstängsel som vi har i en hage fungerar felfritt, aldrig någon rymning därifrån.

Kan instämma i att de gärna "går sin väg" när det mumsigaste är slut i en hage. Fast numer håller de sig som sagt hyfsat.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 09:47 »
Så skönt att ha gått över till en ras som stannar innanför 60 cm "höga" trådar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 05 jul-08 kl 10:36 »
Så skönt att ha gått över till en ras som stannar innanför 60 cm "höga" trådar.

Mesar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 jul-08 kl 10:40 »
Mesar.

nej, det kallas att vara smart  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 05 jul-08 kl 12:19 »
Mesar.

;D Mina gotlandsfår är just nu i samma liga. Hoppar och kryper glatt över och under stängslet. Det är sämre med bete i deras hage just nu. Ja, inte så dåligt så att de behöver svälta men, inte lika gott som hagen intill. Hagen intill har vi precis slagit så tanken är att de ska gå där när höet är inne. I morse så gick tre nöjda tackor med lamm och mumsade ur hösträngarna. Till synes glada över att någon klippt och lagt maten i så fina högar.  ::)

Nu ber jag till vädergudarna att regnet håller sig borta t o m imorgon eftermiddag. Höet var inte torrt nog att ta in idag. Har vänt det en gång idag och ska vända imorgon också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 05 jul-08 kl 12:34 »
  Till synes glada över att någon klippt och lagt maten i så fina högar.  ::)

;D ;D

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jul-08 kl 13:00 »
Grannens finullsfår går i en gigantisk hage men likväl ser vi dem varje kväll i en annan grannes minimala hästhage som står på tillväxt och gränsar till fårhagen. Trots dubbla stängsel (grannarna har varsina parallella) så decimeras hästarnas minibete genom fårskallarnas försorg. Som belöning kommer fårägaren med kraftfoder till dem i en burk.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

nikita

• Stuteri Olympus
« Svar #12 skrivet: 07 jul-08 kl 11:14 »
Hej!
Här kommer jag med ett litet inlägg om våra små gulliga Klövsjöfår :-) De går innanför eltrådar utom när de får beta av i grannens skogsdunge, där han själv satt upp fårnät.
Om det är någon som är intresserad av att hjälpa en mycket starkt utrotningshotad ras kan jag verkligen rekommendera denna underbara ras! De är sååå mysiga, även avelsbaggen, han älskar att bli kliad under hakan och att bli masserad över hela kroppen. Han är så go :-)

Birgit

« Svar #13 skrivet: 07 jul-08 kl 16:04 »
Ja, nikita, jag tror de allra flesta som har lantraser och många som har andra raser också tycker deras får är de mest fantastiska ;)
Skulle aldrig byta ut mina roslagsfår t.ex och inte gutarna heller, även om de inte är lika stora "mesar" ;D

Lusa

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jul-08 kl 18:22 »
tack för alla svar! skulle gärna se bilder på era djur  :)

nikita

• Stuteri Olympus
« Svar #15 skrivet: 08 jul-08 kl 15:11 »
Hej igen! Bilder på våra djur finns på www.123minsida.se/stuteriolympus :)

Birgit

« Svar #16 skrivet: 08 jul-08 kl 19:34 »
och en del av mina:www.ebbarp.se

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 08 jul-08 kl 19:50 »
Och här är Lilly och hennes lille Sven, bägge Roslagsfår
(Klicka på bilden så blir den större)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 08 jul-08 kl 20:28 »
Och här är Lilly och hennes lille Sven, bägge Roslagsfår
(Klicka på bilden så blir den större)
Vilken söt pannlugg :-*  det har inte mina  :-\  :)

glömde ju foto  ::)

Mina sötnosar  :-[
« Senast ändrad: 08 jul-08 kl 20:33 av Kimma »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 09 jul-08 kl 11:11 »
Vad fina får ni har! Sven var ju bara löjligt gullig.  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser