Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stan vs. landet  (läst 15216 gånger)

Tapio

• Västergötland
SV: stan vs. landet
« Svar #20 skrivet: 01 jul-08 kl 23:10 »
...det här blev exakt samma tråd som redan finns i X antal varianter skapade de senaste dagarna. Månadskostnader hit och utgifter dit, bla bla bla..  >:(

Halaj!

Om du lyfter blicken så ser du att den ligger under:
alt.nu > övriga ämnen > ekonomi

//T

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 jul-08 kl 23:14 »
Halaj!

Om du lyfter blicken så ser du att den ligger under:
alt.nu > övriga ämnen > ekonomi

//T
Faktum kvarstår, det finns iaf 3,  i högsta grad,  aktiva trådar som har samma innehåll.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jul-08 kl 23:22 »
Om jag ska tala klarspråk så skiter jag i utgifterna. Jag trodde inte att denna tråd OCKSÅ skulle handla om utgifter och dess vara/icke vara, varför starta nya trådar som handlar om exakt samma ämne som trådar som fortfarande är aktiva?
kanske för att folk aldrig svarar på det jag vill ha reda på,dvs vad det kostar för de att bo som de gör här på forumet.
ni bara larvar runt som småbarn...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 jul-08 kl 23:27 »
Om jag inte missminner mig så talade jag om i någon av de andra trådarna vad det kostade att bo som vi gör, jag såg dessutom att en massa andra också svarade på detta. Men det känns inte som om du vill veta vad boendet kostar utan du vill bevisa att ditt levnadssätt är bättre än övriga forum-medlemmars levnadssätt. Så fort någon svarar så går du ju in med pekpinnen!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 jul-08 kl 23:42 »
Om jag inte missminner mig så talade jag om i någon av de andra trådarna vad det kostade att bo som vi gör, jag såg dessutom att en massa andra också svarade på detta. Men det känns inte som om du vill veta vad boendet kostar utan du vill bevisa att ditt levnadssätt är bättre än övriga forum-medlemmars levnadssätt. Så fort någon svarar så går du ju in med pekpinnen!

jag har inte sett en enda siffra från dig-tro mig det hade jag kommit ihåg.men oksvara på detta:

vad kostar din uppvärmning per månad?
vad har du för sorts uppvärmning? el,olja,bergvärme,kamin?

vad har du för totalkostnad där du bor nu?
totalkostnad= lån,uppvärmning,räkningar.

har du renoverat nåt? vad har det kostat hitillls? vad har du gjort?

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 01 jul-08 kl 23:46 »
Jag bodde mina första 20 år på landet, i en tid då det moderna Sverge kom till.

Jag har bott 20 år i centrala Lund 3 meter från Mårtenstorget

Sedan har jag bott där jag bor i en by med sex hus(faktiskt oxå 20 år).

Den tid jag bodde i Lund var jag företagare och trivdes bra i Stan.

Dock är det en djävla skillnad att bo mitt i smeten, staden kan ha en intressant puls.

Värre är att bo i förorten, varken stadens eller landets fördelar, ett andefattigt tråkigt liv.

Allra värst är villaområdena, med 400 kv tomt och en 3-millevilla i mitten, dessa miljöer
är nog det värsta jag kan tänka mig, en ständig social konkurrens, bilen som skryt, du ska ha häcken si och så,
klipp gräsmattan, om du slår din fru så är det mindre noga.

Idag tycker jag att den miljö jag lever i passar mycket bra, har inte någon längtan till stan, och är där nästan aldrig ens på besök.
« Senast ändrad: 02 jul-08 kl 00:06 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 jul-08 kl 23:50 »
Jag bodde mina första 20 år på landet, i en tid då det moderna Sverge kom till.

Jag har bott 20 år i centrala Lund 3 meter från Mårtenstorget

Sedan har jag bott där jag bor i en by med sex hus(faktiskt oxå 20 år).

Den tid jag bode i Lund var jag företagare och trivdes bra i Stan.

Dock är det en djävla skillnad att bo mitt i smeten, staden kan ha en intressant puls.

Värre är att bo i förorten, varken stadens eller landets fördelar, ett andefattigt tråkigt liv.

Allra värst är villaområdena, med 400 kv tomt och en 3-millevilla i mitten, dessa miljöer
är nog det värsta jag kan tänka mig, en ständig social konkurrens, bilen som skryt, du ska ha häcken si och så,
klipp gräsmattan, om du slår din fru när det mindre noga.

Idag tycker jag att den miljö jag lever i passar mycket bra, har inte någon längtan till stan, och är där nästan aldrig ens på besök.
ok,min historia.
bodde mina 16första år i villakvarter*nja*
nästföljande 4år på landet*ensam och isolerad,sådär*
följande 5år inne i centrum*perfekt*
senaste 3åren förtort till storstad*perfekt*

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 jul-08 kl 23:51 »
Det är ju bara du som inte kommer nånstans, idisslar samma visa ideligen.
Sköt din egen ekonomi och skit i andras.
jag sköter min ekonomi,men jag är nyfiken på vad det kostar att bo på landet,beroende på hur man gör.

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 02 jul-08 kl 00:04 »
jag sköter min ekonomi,men jag är nyfiken på vad det kostar att bo på landet,beroende på hur man gör.

Var och en får ju svara för sig, men varför ska andra vända ut och in på sin privatekonomi offentligt för din skull?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 jul-08 kl 00:09 »
Var och en får ju svara för sig, men varför ska andra vända ut och in på sin privatekonomi offentligt för din skull?
varför inte? rädda för att prata om hur mycket ni egentligen gör av med?
och tänk om det skulle visa sig att jag lever billigare i staden än på landet,ja fy det vore kattastrof för er... ;D ;D ;D ;D ;D
jag vet redan hur det ligger till så oroa dig inte du behöver inte ge mig siffror....

Filip Skräplund

« Svar #30 skrivet: 02 jul-08 kl 00:12 »
Stackars snubbe säger jag bara, sånt där brukar bara bli värre med åren.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 jul-08 kl 00:15 »
Stackars snubbe säger jag bara, sånt där brukar bara bli värre med åren.
vem pratar du med? ???

Ladyhawk

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 02 jul-08 kl 00:22 »
Ärligt talat, handlar det inte om livskvalité ? Eller borde göra iaf...  :-\   Tycker, som en del övriga verkar det, att det är för mycket tjafs om pengar och vem som lever billigast och sparar mest.
"Min smak är enkel - jag nöjer mig med det bästa
~Mark Twain~

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #33 skrivet: 02 jul-08 kl 00:22 »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 02 jul-08 kl 00:22 »
Okej då Skruven, håll i hatten nu.

Vi betalar 2000 spänn i månaden för det vi har lånat till gården, ränta+amortering. 40 ha + 220 kvadrat bostad.

Uppvärmingen sker medelst flis vi tar ur egen skog och flisar själva. 1 mil till jobbet för gubben. 0 mil för mig.

Slå det om du kan, inkl. hyra för 5 hästar och andra djur. I stan.  o parkingplace så klart..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 jul-08 kl 00:27 »
Ärligt talat, handlar det inte om livskvalité ? Eller borde göra iaf...  :-\   Tycker, som en del övriga verkar det, att det är för mycket tjafs om pengar och vem som lever billigast och sparar mest.
och livskvalitet är olika för alla, för mig är det att äta gott,gå i skogen,sitta vid havet.
inte kräla i land, sätta stängsel,jaga rymda djur,snickra, det ger inte mig lugn och ro iallfall.
tacka vet jag att sitta på tjörn med picknickkorgen.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 02 jul-08 kl 00:36 »
sura du men så länge du inte tillkänna ger vad du har för utgifter kommer vi ju ingenstans.... :( >:(

Kan du förklara varför du prompt måste veta exakt vilka inkomster/utgifter folk har ??? Är det någon slags mani, eller? Hursomhelst är den väldigt tröttsam.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 02 jul-08 kl 07:19 »
och livskvalitet är olika för alla, för mig är det att äta gott,gå i skogen,sitta vid havet.
inte kräla i land, sätta stängsel,jaga rymda djur,snickra, det ger inte mig lugn och ro iallfall.
tacka vet jag att sitta på tjörn med picknickkorgen.

så bra för dig. Gå ut välden och var lycklig........och kanske hitta ett forum som bättre speglar dina värderingar? ...speciellt om du finner det jobbigt när andra inte håller med dig.....

(förresten......du påminner en hel del om en person som varit på detta forum tidigare......är du samma?)
Live simply......so that others may simply live.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 jul-08 kl 07:27 »
jag har inte sett en enda siffra från dig-tro mig det hade jag kommit ihåg.men oksvara på detta:

vad kostar din uppvärmning per månad?
vad har du för sorts uppvärmning? el,olja,bergvärme,kamin?

vad har du för totalkostnad där du bor nu?
totalkostnad= lån,uppvärmning,räkningar.

har du renoverat nåt? vad har det kostat hitillls? vad har du gjort?

Del här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44240.msg349236#msg349236
..och här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44240.msg350063#msg350063

Sommartorparn

« Svar #39 skrivet: 02 jul-08 kl 07:32 »
Kan du förklara varför du prompt måste veta exakt vilka inkomster/utgifter folk har ??? Är det någon slags mani, eller? Hursomhelst är den väldigt tröttsam.

Eftersom skruvmejseln inte kan få upp sina inkomster av känd orsak, måste hon se till att hålla utgifterna låga och ogillar folk som har mer utgifter (för att de är så dumma och har skaffat familj t ex) även om deras inkomster räcker. Om man berättar vad man har för utgifter kommer genast ett "varför har du så många barn då?"; "vad ska du ha traktor för - ploga för hand vetja - det gör Petter": "det är bättre att sitta och mysa i skärgården med en picknick av rutten fisk och kallt potatismos än att gå till jobbet och slita ut sig"; "varför odlar du och har andra djur än katter? - det finns faktiskt ägg och morötter på coop".

Men det är ganska roligt att se hur reglerna i sparsamhetstävlingen ändras allteftersom - även om alla är förlorare utom skruvis. Och så måste man ju inte svara (sanningsenligt eller överhuvudtaget) på hennes indiskreta frågor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser