Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väga lamm  (läst 6355 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Väga lamm
« skrivet: 01 jul-08 kl 16:07 »
Har ni något smart tips på hur man gör det enkelt för sig när man ska väga lamm UTAN att köpa en vågbur för 15.000kr? Tex, hur hanterar man vågbågen på bästa sätt? Trissa i taket? Hävstång?
Får ont i ryggen bara jag tänker på det, men har dragit på det länge nog nu........ :-\
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Henning

SV: Väga lamm
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 19:26 »
Det finns en utmärkt vågbur för ca 6000 hos Poel.

http://www.slattokvarn.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 02 jul-08 kl 00:54 »
Jag köpte en begagnad grisvåg. Det kan kanske vara en idé? Passar nog bäst till lamm. De största djuren (läs vuxen bagge) får huka sig när de ska gå in i den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

attefocratte

« Svar #3 skrivet: 02 jul-08 kl 10:28 »
När vi letat begagnad grisvåg läääänge hittade vi ett mönstringsbord hos Knarrhults (www.knarrhults.se) som vi tycker fungerar jättebra.
Lyfta får man göra men djuret fixeras och man får bra överblick. Man monterar alltså en våg på befintlig krok.
Tyvärr ligger "bordet" inte ute på deras hemsida men det fanns  i alla fall förra året.
Det är bra också för att det går att fälla ihop så det tar liten plats att förvara.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 12:31 »
Tack! Henning & Attefocratte´s lösningar är ändå lite i dyraste laget för min smak. Jag har inte så många lamm som ska vägas (ca 30-40/år), men jag vill kunna göra det själv, billigt och enkelt - så att det blir gjort. Har man dem sedan på naturbeten så kan det vara svårt att komma intill med burar också.

En sån här skulle jag kunna tänka mig tillsammans med en enkel ränna;

http://www.betterbarnyard.com/scales/

Men.....importera från USA......? Borde inte motsvarande lösning finnas i industrin, hittar inte det någonstans tyvärr......?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 14:02 »
Tack! Henning & Attefocratte´s lösningar är ändå lite i dyraste laget för min smak. Jag har inte så många lamm som ska vägas (ca 30-40/år), men jag vill kunna göra det själv, billigt och enkelt - så att det blir gjort. Har man dem sedan på naturbeten så kan det vara svårt att komma intill med burar också.

En sån här skulle jag kunna tänka mig tillsammans med en enkel ränna;

http://www.betterbarnyard.com/scales/

Men.....importera från USA......? Borde inte motsvarande lösning finnas i industrin, hittar inte det någonstans tyvärr......?

Men..en sån borde inte vara alltför svår att bygga själv, känner du ingen som är händigt lagd som kan bygga en med hjälp av bilderna?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fåraherden

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 11:56 »
Tycker också det här är ett problem. Jag vet inte, men 6000 tusne är mycket pengar.
Har en gammal magasinsvåg som jag byggt en enkel bur på. Problemet är väl att det går lite för sakta.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Sara Albinson

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 jul-08 kl 18:07 »
Samma problem här. Har ett par olika ideér, men har inte provat dem än.

På biltema finns det en universallyft för 999:- Kan lyfta 135 kg mellan 300mm och 670mm. Bygg en bur på lyften med en ramp att lasta på lammet på höjden 300mm. Höj sedan buren till 670mm där du hakar på den på en fjädervåg. Sänk lyften så buren svävar i luften så väger du lamm och bur. Borde även kunna användas som höj och sänkbar tklippbord? Nackdelen är att plattan på lyften bara är 420mm x 350mm vilket gör att man måste fästa buren så den inte ramlar av, men samtidigt ska man kunna lossa den lätt när man väger.

Det finns även en verkstadskran för 1499:-. Borde kunna funka med en fjädervåg och sele till lammen. Kan kanske även användas för att lyfta upp fåren på det där hemmabyggda klippbordet?

Någon som hittat/sytt någon bra sele?

Mvh Sara

mickey

« Svar #8 skrivet: 11 aug-08 kl 11:02 »
Köpte en slaktsvinsvåg för 500:-.
Vägde 30 lamm på 45 min inkl. att jag noterade ner nr & vikt.
Flyttbara grindar så man kunde minska fållan vartefter man vägde lamm.
Inget fysarbete där inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser