Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni gjort idag-vad kostade det?  (läst 60154 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: vad har ni gjort idag-vad kostade det?
« Svar #200 skrivet: 06 jul-08 kl 06:20 »
Ibland får man kosta på sig lite nödvändiga prylar för att minska pappersförbrukningen.

Fanns en intruktionsvideo förut men länken är bruten.

http://www.terrylove.com/church/bidet_seat.htm

;D
ser att trådstartaren avreggat sig igen. Varje tillfälle hon dyker upp här blir allt kortare tycker jag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

• Skåne
« Svar #201 skrivet: 06 jul-08 kl 09:38 »
Ska nog göra slag i saken och bygga den maskin som jag länge funderat över. Den ska användas till att ta död på en spyfluga som länge irriterat mig, och katten inte har intresserat sig för.

Jag skär ut en plywoodskiva, som målas röd, i mitten ritar jag en naturalistisk bild av en spyfluga.

En fjäder från den gamla japanska väggklockan används till att belasta en uppsnärjad flugpiskare som om en sprint utryckes träffar den röda plattan.

På den röda plattan lägges en liten microbrytare som när spyflugan sätter sig hos sin avbildade kompis, utlöser en fallucka, så att en jordnöt som finns i en ask faller ut och blir hängande i ett snöre.

Detta ska få min hamster Judas att bli intresserad och hoppa upp i ekorrhjulet och sätta fart för att nå jordnöten.

Ekorrhjulet är via en axel kopplat till en fläkt, som avger en kall luftström som riktas mot musen Brutus .

Lufströmmen gör  Brutus förkyld så han nyser, och papegojan Selma kommer då att utropa "Prosit", detta hör hunden som heter just Prosit, så han rusar upp och har sitt koppel bundit vid klockfjädersprinten tidigare omnämnd, och på detta geniala sätt får flugpiskaren att döda spyflugan.

Om konstruktionen fungerar till belåtenhet, räknar jag med ingenjörsakademins medalj.

Vad det kommer att kosta vet jag inte, men det mesta finns ju redan hemma!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #202 skrivet: 06 jul-08 kl 09:40 »
Och här nånstans var det ingen urspårning längre utan tåget har rasat ner i en ravin.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

• -
« Svar #203 skrivet: 06 jul-08 kl 11:02 »
;D
ser att trådstartaren avreggat sig igen. Varje tillfälle hon dyker upp här blir allt kortare tycker jag.
Men håll med om att hon får diskussionens vågor att gå höga....varje gång ;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #204 skrivet: 06 jul-08 kl 11:03 »
Men håll med om att hon får diskussionens vågor att gå höga....varje gång ;D ;D ;D
ja det ska hon onekligen ha en stjärna i kanten för  ;D   ;D  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #205 skrivet: 06 jul-08 kl 11:06 »
ja det ska hon onekligen ha en stjärna i kanten för  ;D   ;D  ;D

Dessutom vet vi mycket mer om alla övriga deltagare, såsom att ulva slösar en massa pengar på ett halvt kompanie och att ulric använder rövspade. Sånt där allmänt nyttigt vetande.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

• -
« Svar #206 skrivet: 06 jul-08 kl 11:17 »
Dessutom vet vi mycket mer om alla övriga deltagare, såsom att ulva slösar en massa pengar på ett halvt kompanie och att ulric använder rövspade. Sånt där allmänt nyttigt vetande.
;D ;D ;D Hon får verkligen folk att öppna sig och berätta sina fördolda "egenheter" :-X ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #207 skrivet: 06 jul-08 kl 11:53 »

Mycket användbart vetande  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #208 skrivet: 06 jul-08 kl 11:53 »
;D ;D ;D Hon får verkligen folk att öppna sig och berätta sina fördolda "egenheter" :-X ;D ;D
Det håller jag verkligen med om, om folk vill veta eller ej, spelar ingen roll!  ;D

PellePutt

« Svar #209 skrivet: 06 jul-08 kl 12:02 »
Ska nog göra slag i saken och bygga den maskin som jag länge funderat över. Den ska användas till att ta död på en spyfluga som länge irriterat mig, och katten inte har intresserat sig för.

en gång när jag hade samma problem som du lurade jag in flugan i ett förråd och låste in den där utan mat och vatten. och sa till de andra att inte öppna dörren. några dagar efteråt när jag kollade låg flugan på rygg död på tröskeln innanför dörren igälsvulten stackaren....
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Alissa

« Svar #210 skrivet: 06 jul-08 kl 13:12 »

Jag skär ut en plywoodskiva, som målas röd, i mitten ritar jag en naturalistisk bild av en spyfluga.

En fjäder från den gamla japanska väggklockan används till att belasta en uppsnärjad flugpiskare som om en sprint utryckes träffar den röda plattan.

På den röda plattan lägges en liten microbrytare som när spyflugan sätter sig hos sin avbildade kompis, utlöser en fallucka, så att en jordnöt som finns i en ask faller ut och blir hängande i ett snöre.

Detta ska få min hamster Judas att bli intresserad och hoppa upp i ekorrhjulet och sätta fart för att nå jordnöten.

Ekorrhjulet är via en axel kopplat till en fläkt, som avger en kall luftström som riktas mot musen Brutus .

Lufströmmen gör  Brutus förkyld så han nyser, och papegojan Selma kommer då att utropa "Prosit", detta hör hunden som heter just Prosit, så han rusar upp och har sitt koppel bundit vid klockfjädersprinten tidigare omnämnd, och på detta geniala sätt får flugpiskaren att döda spyflugan.

Om konstruktionen fungerar till belåtenhet, räknar jag med ingenjörsakademins medalj.

Vad det kommer att kosta vet jag inte, men det mesta finns ju redan hemma!

;D ;D ;D ;D ;D

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #211 skrivet: 09 jul-08 kl 23:11 »
hej!
idag bakar jag bröd.

recept:
2,5dl ljummet vatten=gratis
1/2pkt jäst=50öre
2,5dl grahamsmjöl=1,5kg kostar 8kr,så 2,5dl kostar?
3msk sirap= 1flaska kostar 14kr,så 3msk kostar?
4,5dl mjöl= 2kg mjöl kostar 7kr,så 4,5dl kostar?

vad har du gjort idag?

idag har jag pippat min musa.
prova själv vetja.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Margit

• Gäst
« Svar #212 skrivet: 10 jul-08 kl 00:40 »

idag har jag pippat min musa.
prova själv vetja.

Med din musa??  ;)

guba

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 10 jul-08 kl 00:45 »
Med din musa??  ;)
Margit, är det skillnad på pippa och knu*la? :D

Margit

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 10 jul-08 kl 01:06 »

Hårfint faktiskt! Pippa är något mildare  :D

Vilse

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 10 jul-08 kl 06:02 »
pratar ni om naagot annat??  :)

haer finns det et margarin som heter canola :)
staar mitt i snabbkoepet o tittar paa husse aa saejer: canola
han flinar foer han vet vad det aer paa svenska :)

laater som om man saejer kn-lla paa skaanska  :)

Filip Skräplund

« Svar #216 skrivet: 10 jul-08 kl 06:21 »
Kiwis är tydligen ganska rakt på sak, jänkarna kallar sitt för Crisco.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #217 skrivet: 10 jul-08 kl 06:35 »
pratar ni om naagot annat??  :)

haer finns det et margarin som heter canola :)
staar mitt i snabbkoepet o tittar paa husse aa saejer: canola
han flinar foer han vet vad det aer paa svenska :)

laater som om man saejer kn-lla paa skaanska  :)
Många som gillar runda ord tydligen  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 10 jul-08 kl 10:14 »

Många som gillar runda ord tydligen  ;)

Ni kan inte låta bli va? Jag tycker att ordet knulla är avskyvärt - men jag bryter inte ihop i fall jag behöver läsa det eller säga det.
När nu ordet ingick som ingrediens i en titel på en i mina ögon ointressant och smaklös tråd så måste jag väl få säga det? Det är ju bara vad jag tycker, inte gemene man.

Sen kan det ju hända att ordet används/uppfattas annorlunda i olika delar av landet...men här är ordet förknippat med råhet och inget man gör med sin älskade.
Punkt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #219 skrivet: 10 jul-08 kl 10:17 »
Ni kan inte låta bli va? Jag tycker att ordet knulla är avskyvärt - men jag bryter inte ihop i fall jag behöver läsa det eller säga det.
När nu ordet ingick som ingrediens i en titel på en i mina ögon ointressant och smaklös tråd så måste jag väl få säga det? Det är ju bara vad jag tycker, inte gemene man.

Sen kan det ju hända att ordet används/uppfattas annorlunda i olika delar av landet...men här är ordet förknippat med råhet och inget man gör med sin älskade.
Punkt.

Men, jag riktade inte min kommentar till dig utan till Vilse!

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 2 användare
alternaiv, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser