Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga och bo på båt  (läst 10128 gånger)

Zi

• Gäst
Bygga och bo på båt
« skrivet: 25 jun-05 kl 23:18 »
Kära vänner...

1.) Hur lätt/svårt är det att bygga en egen båt?

2.) Skulle det inte va gutt att bo på båt?

3.) Jag gissar att man som båtboende måste åka söderut (t.ex. medelhavet) under vintern. Har jag rätt?

4.) Finns det några andra komplikationer med att bo på båt?

torparn

• Övriga världen
Re:Bygga och bo på båt
« Svar #1 skrivet: 26 jun-05 kl 23:32 »
Jag känner ett par som bott på sin motorbåt-modell större- i 16 år. De har dieselkamin och en avfuktare i den för att klara vintern på drägligt sätt. Dusch och toa och tfättmaskin finns på båtklubben. Deras driftskostnad ligger på ca 2500:-/månad. Av detta utgör nog kajplatsen den största delen. Billigt för sjötomt, men det blir ju billigare att köpa en liten stuga i skogen...

Allt beror väl på hur och var man trivs. Att själv bygga en båt är helt klart allt annat än lätt om man inte är båtbyggare. Att bygga ett hus är ju betydligt enklare med räta vinklar överallt
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 27 jun-05 kl 12:40 »
Det finns gott om folk som bor på båtar i Sverige året runt, det finns även gott om båtar till salu.
Vad menar du med bygga själv? Bygga båten själv? eller bygga om båten till bobåt själv?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jun-05 kl 18:05 »

Hej
Är båten större än 12 meter måste du ha skepparexamen, elelr vad det heter idag, för att få köra båten. Ungefär lika knepigt att skaffa som körkort för personbil.

Miakel Perman

Zi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jun-05 kl 18:23 »
Jag struntar nog i att bygga den, det verkar vara som ni säger, väldigt svårt.

Räcker en segelbåt i den här storleken:

Längd ö.a.: 4,88 m
Bredd: 1,90 m
Djupgående: 0,90 m
Konstruktion: Plast
http://www.blocket.se/view/5405292.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0
???

Är det lätt att montera dieselkamin och avfuktare? För det är nödvändigt under svensk vinter?

torparn

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 27 jun-05 kl 21:15 »
vad som räcker beror ju på var och ens krav på bekvämlighet och utrymme. Den båtstorleken  du pratar om kan du ju sova i och även laga mat, men kanske inte så mycket mer... men viljan och motivationen kan nog övervinna detta. Pröva för fxxn, det är inte värre än att du ångrar dig och har den till att segla med på sommaren som 'alla andra' , alternativt säljer du den igen i s f.

Avfuktare finns små saker, de går på el och kostar från 1200:- och uppåt. Kräver ingen montering annat än att ansluta till nätet, vilket i ofs kräver landström. Kamin finns t ex refleks/Glembring adressen kan du hitta via google eller nån båttidning. De mindre varianterna tror jag kostar från 4-5 tusen. Kräver naturligtvis skorsten och därmed ett hål genom däck. Dessa apparater stjäl dock ganska mycket utrymme i en så pass liten båt.

Lycka till!
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

statustrött

« Svar #6 skrivet: 27 jun-05 kl 22:56 »
 Här är en länk till folk som åkt i små båtar, ryssen i början kan inte a haft det så lätt.

http://www.microcruising.com/osb.htm

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jun-05 kl 10:24 »

Hej.
Jo lite till skulle jag nog kunna lägga till (förlåt vitsen!).

Visst kan man uppleva att det är mysigt att bo på en båt, men personligen skulle jag aldrig vilja bo på en så liten båt som du beskriver. Jag har inte bott på båt själv, men däremot har jag haft tre skilda båtar genom livet, och den som var av plast var 9.70 meter lång och just under två meter bred. Även en så pass stor båt är struligt att bo i ett par månader, för det har jag gjort.

Överhuvudtaget att inte kunna gå riktigt raklång inomhus är en belastning, fukten är svår att komma åt och åtgärda vid kallare väder, och isoleringen är minst sagt skral i vanliga plastbåtar.

Sedan beror det ju på var du ligger. En större båt kan klara att ligga kvar i isen under vintern, men en vanlig plastbåt kanske kalrar det. Kanske, eller så bryts den sönder av isens krafter. Beror på klimatet just det året, och var den ligger, och var i landet man finns. Så de som bor i båtar har större, kraftiga båtar som verkligen tål att ligga i under hela året.

Och alla båtar måste tas upp då och då för att åtgärdas, och då ska man bo på annat ställe under tiden.

Men som sagt, många bor i båtar, speciellt i Stockholm, Det ligger hur många båtar som helst efter Stockholms kajer, där folk bor.

Varför inte gå runt där och prata med dem?

Så är det bara ett billigt boende du är ute efter, ja då tror jag nog att du hittar billigare OCH bekvämare boende i små torp och stugor eller i husvagnar. Kajplats och el kostar mycket, speciellt som elen kan vara dyrare vid kaj, än normalt, och båtar är som sagt dåligt isolerade.

Mikael Perman.

Zi

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-05 kl 21:35 »
Tack för utförliga svar! Jag funderar vidare.

Mullvaden

« Svar #9 skrivet: 17 jul-05 kl 12:49 »
farsan kände en kille som inte fick bygglov på tomten han köpt,han var mycket för att jävlas med myndigheterna så han köpte två gamla tankar från en såg,som farmartankar ungefär fast mycket längre. sen svetsade han balkar emellan och stäv och akter. sen byggde han ett hus ovanpå och ankrade hela skapelsen 1.5 meter ut från sin tomt. han har en utombordare på den så den går att flytta om det skulle vara bättre väder nån annanstans. tyvärr krashade han med helikopter för nåt år sen å avled men huset finns kvar.

skipper

« Svar #10 skrivet: 29 jul-05 kl 20:06 »
Tjena,

jag har bott på båt i ca 20år, och ja, det fungerar inte om man inte är båt intreserad, nej det är inte kallt på vintern, förutsatt att man har en hyffsad isolering och bra uppvärmnings system.

En båt har flera tekniska system än tex ett hus för att fungera väl. Ett hus är betydligt enklare på många vis. ( jo jag har byggt några sånna med)

Ett fartyg som man vill kunna köra med bör inte vara för stort, under 100bruttoton, för at slippa 4års klassningar.

En ren husbåt kan vara svår att få kajplats till, i sthlm kräver man att fartygen skall vara körbara.

Skeppar examen krävs för fartyg över 12x4m, bägge måtten skall vara uppfyllda, det är ett till större delen rent toretiskt prov, men i dom flesta kurser ingår en praktikdel.

Större träfartyg brukar vara fuktiga, med en distinkt skutdofft av mögel... inget att rekomendera! Stål, betong ellr plast är bättre.

//lasse

virablatira

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jan-06 kl 23:31 »
Hej pa alla er...
Jag har en liten segelbat pa gang...
32 fot, som jag tankt bosatta mig pa, iaf sa soker jag nu medseglare till en liten flytande ekoby!?
Har hittat batplats i sodra sverige for aretruntboende,
totalt for platsen  plus el o andra utgifter ligger de pa ca 1000 kr total, hela baten
Men de e en liten bat som max kan ta 3 pers till....
Ok, de e vintern de, sen tanker jag sticka pa seglats runt jorden pa obestamd tid...
Framforallt sa e de upplevelsen som lockar och har tankt hitta lite land att kopa nanstans for att odla pa o  :Pstarta en miniekoby pa. Men som sagt medseglare?!
Upplevelse, sjalvforsorjning o vilja sokes!!

fastfrusen

• -
« Svar #12 skrivet: 18 feb-06 kl 23:52 »
Virablatira!!!
Det låter helt underbart! Jag skulle sa gärna bara lämmna hela skiten och segla iväg, även om jag har en hel del här som vill holla mig kvar.... Jag saknar människor som du, som bara gör provar och vågar. Jag är sa trött på att tenka efter fråga om lov och vara tråkig. Vad har du för planer? Vad vill du helst se? Jag är inte sa mycket för varma platser (tycker mest det är läskigt med små djur som jag inte kan se som är farliga) men jag skulle hemskt gärna segla med ända. Ibland maste man övervinna sina rädslor....
Tack för en ljusblick
//Karin
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #13 skrivet: 19 feb-06 kl 13:49 »
Jag tycker det låter briljant att bo ihop sig så man ser att det sociala fungerar ett halvår i förväg.

Men vill ställa en fråga till Vira. Vad är ekologiskt med att bo på en liten båt? Hur värms den upp tex?
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 13:50 av Chaan »

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 19 feb-06 kl 15:06 »
Sven Yrvinds hemsida. Han vet nog allt som är värt att veta om småbåtsboende:

http://www.yrvind.com/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

vira_b

• Gäst
ja
« Svar #15 skrivet: 05 apr-06 kl 01:23 »
hej karin
jag har bytt namn fr virablåtira t vira b.....
iaf, jag har tänkt mig att segla runt världshaven lite sådär bara.
och är även i jakt efter en öde ö, som man kan odla lite på.
ja, man ska ju bara göra det man verkligen känner för i livet,
ibland så kan de kännas som att de e så svårt, men jag tror att om man bara tar 1a steget så e de mycket lättare att leva som man vill.
när man e på ett ställe hela tiden känns allt så långt borta, man har nästan fastnat i ett system....
ok, de e iaf inte så svårt att bryta sig loss om man har viljan

frågan om ekologisk uppvämning
vedeldad kamin, men har för de mesta tänkt va på varma ställen

skriver snart igen har inte gjort de på länge men varit lite rastlös o inte kunnat sitta framför datan

ta hand om er alla

Garyu

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 apr-06 kl 08:54 »
Jag har också länge gått och funderat på det där med att segla iväg o bo på båt. Är inte helt ovanligt bland svenska folket heller vad jag förstår, ligger tydligen många båtar med svensk flagg i stilla havet där man fastnat på nån ö och bosatt sig.

Problemet är ju att man helst ska ha en riktigt sjövärdig båt för att segla så långt. Med min ekonomi är inget annat än en havsfidra aktuellt, och dom är inte så lätta att få tag på, jag har letat länge nu utan lycka. Vad är det för båt du fått tag på?

Mitt andra problem är att jag studerar till jägmästare och nog måste göra klart det. Så det dröjer 2 år innan jag kan bege mig någonstans. :(

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #17 skrivet: 28 apr-06 kl 14:52 »
Någon båtboare kanske kunde vara intresserad av denna.  http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=47409&kid=4&tid=
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser