Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  >> hur giftiga är slipers egentligen ??  (läst 27700 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
>> hur giftiga är slipers egentligen ??
« skrivet: 25 jun-08 kl 14:59 »
hei hei *

är i färd med att bygga ny terass och har en del slipers liggande från tidigare husägare. tänkte att det vore smidigt att använda dem att palla upp regelverket på men sen har jag börjat fundera, eco militant som man är, hur giftiga är dom egentligen ?? kan få gratis leca block så det är ingen ekonomisk fråga. vill man överhuvudtaget ha slipers runt tomten ??

sååå, bör jag skicka slipersen till deponi eller kan jag använda dem med gott samvete ??

mvh. jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #1 skrivet: 25 jun-08 kl 15:54 »
Sålänge du inte sågar eller eldar på dom är dom relativt harmlösa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mitt ljuva hem

  • Gäst
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #2 skrivet: 25 jun-08 kl 16:11 »
hei hei *

är i färd med att bygga ny terass och har en del slipers liggande från tidigare husägare. tänkte att det vore smidigt att använda dem att palla upp regelverket på men sen har jag börjat fundera, eco militant som man är, hur giftiga är dom egentligen ?? kan få gratis leca block så det är ingen ekonomisk fråga. vill man överhuvudtaget ha slipers runt tomten ??

sååå, bör jag skicka slipersen till deponi eller kan jag använda dem med gott samvete ??

mvh. jenz

hittade det här :

Hur pass farligt är gamla slipers. Vad anser du? Bör vi ta bort slipers ur vår trädgård?

Hej!
Har gamla slipers som kantstöd runt rabatten. Vi har smultron växer där. Hur pass farligt är gamla slipers och kan giftet tas upp av smultronen.

Har tre barn som gärna går och mumsar på trädgårdens allt gott. Vad anser du? Bör vi ta bort slipers ur vår trädgård?

mvh Kerstin

 

Begagnade järnvägsslipers används ofta som dekorativa avgränsningar i trädgårdar. Järnvägsslipers är impregnerade med kreosot och omfattas av särskilda regler för användningen.

Kreosot fixeras inte i det behandlade virket utan kan finnas tillgängligt på ytan, särskilt när det är så varmt att virket "svettas".

Det är därför mycket olämpligt att t.ex. kanta ett trädgårdsland med sådant virke i anslutning till bostäder, djurstall eller platser där barn vistas.

Sylvia

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #3 skrivet: 26 jun-08 kl 21:23 »
sååå, bör jag skicka slipersen till deponi eller kan jag använda dem med gott samvete ??
Neeeh, gamla slipers läggs inte på deponi (eller soptipp, som vi outbildade säger), dom går till förbränning med särskilt rigorös rökgasrening, för att inte släppa ut en massa gifter.
Slipers och telefonstolpar är mycket riktigt impregnerade med kreosot, som bl.a. innehåller stenkolstjära, ett ämne som varit förbjudet att använda i asfalt sedan 70-talet eftersom det är mycket cancerframkallande. Inget jag skulle vilja bygga på, ens om det vore gratis :P ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #4 skrivet: 26 jun-08 kl 21:36 »
30-åriga slipers har "svettats ur" det mesta men det är definitivt inget jag skulle vilja ha i närheten av något man ska äta. Samtidigt kan du ju se det som en resurs.
Ett alternativ är att:
1. Inte ha nått ätbart eller dricksvattenbrunn i närheten.
2. Palla upp så de ligger på betongplintar/plattor eller stenar så de inte har direktkontakt med marken.

Tror inte att det i det stora hela är så himla farligt om du jämför med några bloss cigaretter eller några dagar i rusningstrafik...

Däremot så dra inte dit ny skit om du får tag på begagnade någonstans!

ES

covboy

  • Gäst
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #5 skrivet: 26 jun-08 kl 21:46 »
Slipers inehåller arsenik ! Problemavfall !!
Slipers får inte komma i handel längre,förr fick man köpa från järnvägen..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #6 skrivet: 26 jun-08 kl 21:51 »
De har legat där länge, och kan ligga där länge till, rör du dem bör en sanering göras och jorden runt testas.
I praktiken kanske det räcker att lämna dem som miljöfarligt avfall.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #7 skrivet: 27 jun-08 kl 01:47 »
Slipers inehåller arsenik ! Problemavfall !!
Slipers får inte komma i handel längre,förr fick man köpa från järnvägen..

Nja, kreosotimpregnerade (svarta) slipers innehåller nog inte några större mängder arsenik. Däremot de "gröna" som är impregnerade med koppar-, krom- och arseniksalter.

Företag kan i varje fall köpa begagnade ledningsstolpar. Anledningen till att inte sälja till privatkunder sades vara att något kraftbolag eller banverket i någon dom ansetts ansvariga för begagnade stolpar även efter att de hade sålt dem. Därmed skulle de även ansvara för att  ta hand om dem efter att villaägaren tröttnat på sin stödmur, eller vad han nu byggt. Det är onekligen svårt att ta ansvar för något man inte längre har rådighet öber. Vid försäljning till företag kan tydligen man överlåta ansvaret till köparen, eftersom företag i lagstiftningen betraktas som vuxna till skillnad från vanliga medborgare...

covboy

  • Gäst
SV: >> hur giftiga är slipers egentligen ??
« Svar #8 skrivet: 27 jun-08 kl 11:16 »
Så är fallet  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 3 användare
Rosanne, Olofssonskan, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser