Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering av timrat hus  (läst 11601 gånger)

Doro

• Västergötland
Isolering av timrat hus
« skrivet: 24 jun-08 kl 17:52 »
Vi håller på och klurar på hur vi ska bygga vårt hus och nu har vi plöjt igenom några huskataloger från olika hustillverkare. En av dem tillverkar knuttimrade hus och säljer i byggsats och en av modellerna skulle kunna funka på vår tomt. Men nu har jag lite funderingar när det gäller isoleringen.

Man kan antingen låta bli att isolera alls om man ska använda huset som fritidshus. Det är 6 cm brett timmer. Enligt en självbyggande släkting till mig så är det helt OK med 6 cm timmervägg, det går att överleva i även vintertid fast det går åt mycket energi. Men man fryser inte ihjäl. Om man vill isolera enligt tillverkarens modell så gör man det på insidan av timret och bygger en inre vägg med plastfolie och gipsskiva/spånskiva/massivt trä.

Nu har vi sedan flera månader tillbaka bestämt oss för att bygga ett hus med dubbla väggar - en inre och en yttre regelstomme (vanliga 2"4) och så isolerar vi med cellulosa emellan. Väggen ska bli ca 40 cm sammanlagt. Den isoleringsfabrikant som vi har letat rätt på vill att man ska ha asfaboard på utsidan och en genomskinlig diffusionsspärr (som släpper igenom fukt) på insidan, och så fyller man fack efter fack genom ett litet hål i diffusionsspärren. Den ska vara genomskinlig så att man ser att det blir fyllt ordentligt. När det är klart sätter man upp innerväggen (gips hade vi tänkt oss).

Men det är inte säkert att vi kan klara att bygga på det här sättet rent tidsmässigt. Eftersom vi är lekmän så kommer det ta lååååång tid bara att få huset under tak, och sen att göra det beboeligt... ja. Det känns en smula orealistiskt att vi ska klara ett sånt här projekt på en säsong och det måste vi göra för att ha råd, vi kan inte ha dubbla hyror för länge.

Ponera nu att vi köper en timmer-byggsats och smäller upp huset snabbt och smidigt. Vi struntar tom i att isolera det till att börja med, vi drar in vatten och el till de nödvändigaste grejerna bara så att vi kan flytta in och överleva första vintern.

Är det då möjligt att isolera på utsidan av timret? Om vi ska isolera på insidan så måste vi ju riva ut all inredning, och dessutom kommer boytan bli väldigt mycket mindre eftersom vi vill ha så tjock isolering. Var ska man i så fall sätta en eventuell diffusionsspärr? Behövs det, om man ändå har tänkt sig att tillåta fuktvandring och har ett isoleringsmaterial som funkar med det? Jag föreställer mig i så fall att man bygger på på utsidan med lättreglar eller vanlig regelstomme och typ asfaboard, så som vi har tänkt - men då har vi ju ingen genomskinlig sida där vi kan pumpa in cellulosan. Man kanske måste isolera med skivor då?

Nån som kommer på nått smart? Jag tilltalas mycket av tanken på att bygga ett "inre lager" av huset först, och när tiden och ekonomin tillåter så bygger man ett yttre lager med den rejäla isolering som vi har tänkt oss. Tanken är att det ska vara något i stil med "passivhusen", genom en öppen planlösning tänker vi att vi ska klara oss med bara en centralt placerad vedkamin som värmekälla.

covboy

• Gäst
SV: Isolering av timrat hus
« Svar #1 skrivet: 24 jun-08 kl 17:58 »
Varför bygga av timmer om ni ändå tänker isolera :o ??

Går ju betydligt snabbare att bygga av sågat virke 8)!

Doro

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 18:02 »
Nja, jag tror inte att det skulle gå fortare för oss. Ska vi bygga regelstomme så får vi göra allt själva och för oss kan det ta en hel dag att såga en bräda. ;) Poängen med just det här timmerhuset är att vi köper det i byggsats med monteringsanvisning och jag har på känn att det går något fortare.

covboy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 18:15 »
Men en stockstomme är långt från färdigt hus.. :o det är ju då jobbet börjar :-\

Reser man vägg av sågat virke då är man långt på väg,bara att lägga isolering imellan..Stockvägg kan man inget fästa i,man blir ju skåla upp ny vägg ytterom eller innerom ifall man vill isolera :-\

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 19:47 »
6 cm brett, antar att du menar tjockt... Låter väldigt klent. Det är inte tum du menar? Blir isåfall 15 cm tjockt, något mer normalt.
Timmrar man med 20cm tjocklek så behöver man ingen isolering över huvud taget. Men om ni nu ska ha denna leverantör och tjocklek så återstår som sagt att isolera. Om man tycker det gör något att man inte ser timmret utifrån så isolerar man där av valfri tjocklek, sen panelar man huset. Bäst är ju att göra allt sammtidigt så tex fönster och dörrar inte hamnar 10-15 cm "in". Ser bedrövligt ut.

/Attis

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 20:55 »
Man bygger ju stockhus för att de är vackra  ::)

Sheepgirl

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-08 kl 23:41 »
Vi håller på med ett gammalt timmerhus. Vi fick byta en hel del timmerstockar(och lade ny mossa mellan). Så vi fick först bryta lös brädforingen, vi sparade det mesta och återanvände.. Sen byttes stockarna. Sedan har vi lagt två laget asfaltboard, förskjutet andra lagret så det inte blir några springor. Sen täckte vi knutarna tjärpapp ( går väl med vindpapp). Så huset är hyfsat vindtätt.
Sen ska vi isolera på vinden med lösull(tror jag) och golvet får vi se hur vi gör med. Vi är just nu uppe på taket, lade ena sidan ifjol. Är nu på andra, har täckt med oljehärdad masonit och ska till att börja läkta...
Gamla hus ska ju andas och bara isoleras uppe o nere. Är det bara vidtätt så. Men vet inte hur det blir med dina "klena"stockar.
Lycka till då!
"A ship lays safe in the harbour,
but that´s not what a ship is built for"

conky

« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 10:55 »
Jag har också "klent" timmer i mitt torp, men min tanke ær att skippa isolering utom i tak och lerklina med en 6cm på insidan istællet.
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 12:56 »
Jag tycker också det är lite onödigt att köpa en timmerbyggsats om ni sen ändå ska isolera utvändigt, då mister man ju som sagt själva ide´n med ett timmerhus.. Om det nu är ett timmerhus med vacker fasad ni tittat på? Men det utgår jag från eftersom du skrev att det var knuttimrat.. Jag menar, själv bor jag också i timmerhus, det ena klätt med masonit och det andra med eternit utanpå :), men då är det ju bara hus med timmerstomme, som inte på nåt sätt är estetiskt utformad...så dom slängde man ju på allehanda material på 50-talet..

Så en lite svår ekvation tycker jag allt att det blir om ni så att säga vill bygga halvfärdigt och flytta in.. Hur stor blir det, hur många rum? Är ett alternativ att göra något/några rum helt färdiga i år och sen fortsätta nästa år.. och då är ju lämpligt att göra kök, badrum och ett rum till färdigt nu...

Vad kostar en timmerstomme? Hur mycket kunskaper har ni själva? Är ett alternativ att bygga vanliga väggar med lösvirke? Det kostar ju inte speciellt många kronor för ett hus..
Sen det här med att ha nåt genomskinligt bara för att se att isolera, verkar lite överdrivet tycker jag, det finns ju många firmor som tilläggsisolerar befintliga hus genom att blåsa in isolering i trossbottnar och väggar, då ser man ju inget hur det hamnar, och jag tippar att det fyller ut rätt bra ändå...

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 22:30 »
Glöm plankhuset och bygg av lösvirke !
Minsta bekymmer då,det är kök och de våtautrymmen som kostar ivf som helst..
Har man mycket tid eller pengar byggen man ett timmerhus !

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #10 skrivet: 30 jun-08 kl 23:40 »
Eller köp en riktig stomme. Isolerig har blivit ett mantra i industrin,,...dom har glömt Kå Värdet i timmer eller andra äldre konstruktioner. MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

(jojje)

« Svar #11 skrivet: 02 jul-08 kl 10:59 »
timmer kan man ha av många anledningar.
bygger man bara för att det är snyggt kanske man skall tänka till lite,
timmer stommen får stora köldbryggor i balkar om man isolerar på insidan.
En timmerstomme ger dock ett trevligt inneklimat, om man istället
isolerar på utsidan eller inte alls (fast då får man ju värma mer)

börja med att läsa under "hur isolera ett timmerhus?"
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=42337.0
men det gäller ju främst äldre hus

tipset är att isolera på utsidan, och sen lägga på en fin fasad.
Man kan ju spara en fasad utan isolering,
troligen söderfasaden.
om man tycker det är fint kan den fasaden täckas med ett växthus,

Jag tror bestämt att din timmerhusfirma menar 6 tum. Men satsa på
fler tum om du inte ska isolera.
« Senast ändrad: 02 jul-08 kl 11:44 av (jojje) »

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jul-08 kl 16:32 »
Varför inte använda stockpanel ut och invändigt,och isolera imellan ?
Falska timmerknutar finns att köpa.. :P

OSQ

« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 13:07 »
Du menar naturligtvis 6 tum tjockt. Byggde 72 m2 i Vemdalen -78. Timmer 6x12 tums timmer. Storstugan ca 30 m2 med högt brutet tak oisolerade väggar. Inga problem. Resten isolerat på insidan. 6 cm isolering , fuktspärr och träpanel. Förstör inte timret på utsidan genom isolering. Vad är då vitsen med ett timmerhus ?? ( Som andra påpekat). Dock beställ dragstänger vid knutarna, dvs en järnstång som stoppas ner i borrade hål i timmret från väggspannet överst på sista varvet på  väggen ner till första timmervarvet. Efter timring bör stugan stå ett tag eftersom timret sjunker. Se till att ha gott om utrymme för dörrar och fönster ovanför . Dra efter dragstängerna med jämna mellanrum de första åren. Isolera mellan timmerstockarna vid timringen. De som gör stugor vet vad dragstänger är för något. Med dragstänger vid knutarna (ca 25-30 cm ifrån på varje knut och varje sida om knuten) kommer inte stugan att glipa då timret eventuellt vrider sig vid torkning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser