Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första kaninen i grytan...  (läst 1888 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Första kaninen i grytan...
« skrivet: 23 jun-08 kl 14:55 »
Japp, nu står den och pluttrar i grytan. *puh*

Jag har tänkt i flera dagar att jag skulle slakta min hane på 4-5 mån, men nä, han var ju så söt och rar...
Men igår när största tösen höll på med honom och han höll på att smita sade jag till henne att hålla fast honom så jag skulle hinna dit och ta den...
Helt plötsligt sitter hon med en stor tuss hår i handen och kaninen är lös.
Jag trodde det var päls men icke... Det var SVANSEN!
Jag tänkte att eftersom han skall slaktas så är det väl bäst att ta det nu då så han slipper hoppa runt och ha ont i rumpan...

Så nu ligger han i grytan och skinnet är saltat.

Det är lite känsligt nu, men förmodligen går det bättre eftersom...

Så nu hoppas jag verkligen på att den smakar gott, annars slutar jag nog ur det här...

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: Första kaninen i grytan...
« Svar #1 skrivet: 24 jun-08 kl 10:28 »
Gott var det men både jag och herrn i huset satt med ångest...
Han sa att jag skulle ha kvar kaninerna till sällskap i stället. Men det går ju inte...

Kanske det går bättre när man gjort det några gånger?

Mer än halva kaninen var kvar efter maten så jag gav det till katterna...
Dom smaskade glatt iaf...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 10:54 »
Ja... jag har lite svårt att äta när jag vet precis vilken av kaninerna det är som ligger i grytan, speciellt om det är något äldre avelsdjur.

Jag slaktar fler på en gång, styckar och in i frysen  - så anonymt som möjligt! Räcker med att veta att det är just mina glada kaniner som betat på min gräsmatta ;)

Färs är ju bra....  ;)
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 11:45 »
Jag säger samma, ta flera på en gång så du slipper sitta och tänka på att du äter Hampus eller Greta... Men framför allt, inse att dina kaniner har haft ett kanonliv medan dom fanns och det som ligger i grytan är bara skalet av djuret. Själv skuttar han i himlen MED svansen i behåll och massa damer att spana på :P Han finns inte kvar i grytan!

/Dandelia

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 12:56 »
Jag slaktar också alltid flera på en gång. Årets ungar som är kvar på senhösten - vintern. Brukar låta det bli vinter så att pälsarna blir tjocka och fina. Ungarna får inga namn förrän de säljs, just för att de inte ska bli personligheter som man kallar vid namn.
Avelsdjuren slaktar jag oftast inte, oftast går de bort eller blir dåliga och då har barnen begravning.
Kanin är jättegott, till midsommar grillade vi lår och vingar. Barnen älskar currygryta på kanin.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 12:57 »
Ja, jag skall prova igen. Har ju tolv ungar så jag kan ju omöjligt hålla alla som sällskapskaniner...  ;)

Guran

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 13:17 »

Kanin är jättegott, till midsommar grillade vi lår och vingar. Barnen älskar currygryta på kanin.

Sara

Lår och vingar??  ;) ::)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 13:26 »
Jah, va tusan, frambenen är väl vingar när dom flyger till kaninhimlen...  :D

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #8 skrivet: 24 jun-08 kl 14:34 »
Jag kallar kaninens framben för vingar. Kanske för att det står "kyckling" på paketen i frysen.  Barnen äter "kyckling" när de äter kanin.
Jag har berättat för barnen att en del slaktar kanin som vi slaktar ankor, gäss och kalkon men det tycker de inte låter trevligt och de ska minsann inte äta någon kanin!

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jun-08 kl 14:43 »
Åt förresten kanin till lunch idag :P Kokt i buljong, lagerblad, svartpeppar, vitlök, lite timjan och rosmarin. Gott!

/Dandelia

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #10 skrivet: 24 jun-08 kl 22:38 »
Jag testade själv kanin för första gången på midsommar afton. Grillad. Det var inget som föll mig i smaken, tyckte att det smakade jätteäckligt :P

Jag är så krass så att jag vill ha koll på vilken kanin som vi käkade (vi slaktade två stycken i vintras, och jag visste vilken som var vilken genom vikten, men jag fick inte veta vikten på den vi käkade, tror inte dom andra ville höra vad det var för kanin dom åt ::) ).
Jag döper alla kaniner som jag har, men har man flera så fäster man sig inte vid alla (inte jag iallafall), så då blir det inte svårt om man tar ihjäl dom. Dom får samma skötsel och kärlek som dom andra, men dom är ändå "bara en i mängden".
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 24 jun-08 kl 22:47 »
Min första kaninmiddag var urtrist! Men så  va det ju en senig lite äldre kanin. Jag var skitbesviken!  ;D men sen vart de bättre. Fast, fortfarande så måste alla gå omvägen genom frysen i en anonym plastpåse för att bli mat.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jun-08 kl 23:00 »
Kaninkött är magert, så att grilla det som det är blir inte så bra. Ett tips från den här tråden är att koka kaninen först.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #13 skrivet: 27 jun-08 kl 14:16 »
Kaninkött är magert, så att grilla det som det är blir inte så bra. Ett tips från den här tråden är att koka kaninen först.

Fast konsistensen på köttet var det inget fel på, utan smaken (men då är jag rätt så kräsen på mat också :P ). Men får väl testa kanin tillagat på annat vis, det ligger ju entill i frysen så.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 28 jun-08 kl 13:08 »
Smaken?
Köttet är ju diskret i sig, ungefär som kyckling. Då ställer jag mig frågan om kaninen ätin något som sätter smak (kålväxter, barrväxter, raps osv).

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser