Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasigt eternittak + Fuktskada  (läst 18670 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Trasigt eternittak + Fuktskada
« Svar #20 skrivet: 08 jul-08 kl 15:43 »
Ett sätt att få bort mossan från taket ska vara att spänna en tunn koppartråd från ena änden på nocken till andra. Har inte provat själv så jag vet inte om det fungerar. Någon som provat?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 08 jul-08 kl 15:46 »
Är det oxiden då eller?

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 08 jul-08 kl 15:57 »
I dagens läge skulle jag inte spänna en koppartråd å taket, koppar försvinner fort, tom har det försvunnit på vår kyrka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 08 jul-08 kl 16:15 »
Är det oxiden då eller?

Gissar det. Tanken är väl att regnvatten ska föra koppar med sig ner längs med taket och göra det mindre roligt för mossan.

Sågaren75

« Svar #24 skrivet: 08 jul-08 kl 19:10 »
har själv svårt att tänka mig något gräsligare än eternitplattor, om man har overall och handskar samt ansiktsmask för att skydda ögon och andningsvägarna, så är det bara att snabbt dra bort och lägga plattorna i säckar sedan får man se till att dom hammnar där dom ska på närmaste återvinning.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 09 jul-08 kl 00:08 »
hmm.. koppartråden lät spännande, hur dan tjocklek är det du talar om? Mossan sitter ju rätt så bra. Skulle också vara skönt att slippa stå och sopa hela taket med en kvast.

Vi ska ordna med taket senare i sommar, nu är det golven som ska brytas upp och en ny syll ska på plats. Men jag ska defenitivt berätta hr det går.

För mindre sprickor är det någon som funnit detta på byggahus.se

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/32799-laga-sprucket-eternittak.html

Ha det fint!
odlar och äter, bygger och bor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 09 jul-08 kl 11:14 »
hmm.. koppartråden lät spännande, hur dan tjocklek är det du talar om? Mossan sitter ju rätt så bra. Skulle också vara skönt att slippa stå och sopa hela taket med en kvast.

Som jag fattat det så är det bara en tunn tråd som behövs, typ fiskelina. Hur tjocka de är har jag ingen riktig koll på.  ::)

Annalinnea

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 10 jul-08 kl 20:02 »

Man kan behandla med t.ex. Boracol, det tar död på möglet men man måste också ta bort orsaken till att det möglade till att börja med.

Hörde nyligen att det i ett test hade visat sig att vanilga diskmedlet YES var minst lika bra som mögelmedlen och i vissa fall även bättre....

Vi kör med yes på putsen och skrubbar med stålborste. Träet är ju bara att byta ut mot friskt.

Och hitta och rätta till källan förstås, Tjo!

Annalinnea

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 10 jul-08 kl 20:04 »
Hmm.. det övre skulle vara ett citat från Ulric.

Men......

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser