Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk eller bara ledsen?  (läst 7800 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Sjuk eller bara ledsen?
« Svar #20 skrivet: 08 jul-08 kl 21:47 »
Aha - specialdeal med jordbruksverket.  :) Det var kanske därför då jag fick stickkontroll på mina journaler och getter förra veckan. Fast jag fick med beröm godkänt både på mina papper och djur (Tack jordbruksverket/Eu!), så ingen räkning dimper ner därifrån inte.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 09 jul-08 kl 09:44 »
Aha - specialdeal med jordbruksverket.  :) Det var kanske därför då jag fick stickkontroll på mina journaler och getter förra veckan. Fast jag fick med beröm godkänt både på mina papper och djur (Tack jordbruksverket/Eu!), så ingen räkning dimper ner därifrån inte.

Jag har bett dem att vara extra snälla mot dig tills vidare...  ;)

Efter några dagars behandling är Ester i samma skick som tidigare. Det känns inte så lovande, men vi fortsätter antibiotikakuren och ser vad som händer. Det börjar bli allt svårare att fånga henne, dock. Hon har lärt sig vad som är på gång när man kommer och lockar med havrepytsen.  :(
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 14 jul-08 kl 21:17 »
Två omgångar B-vitamin och åtta dagar med antibiotika, på veterinärens inrådan. Facit: ingen skillnad. Ester ser fortfarande lika eländig ut för det mesta, men piggnar till enstaka stunder. Finns det något annat man kan prova, eller ska jag bara låta henne vara och se vad som händer?  ???

Den där hypotesen att hon har hittat och ätit någon glasbit eller något annat skrot verkar ganska rimlig, tycker jag, eftersom hennes tillstånd är helt oförändrat sedan hon började bete sig så här för ett par veckor sedan. Om den stämmer är det väl inte mycket man kan göra för att hjälpa henne...  :-\
harstorp4.se

soleskog

« Svar #23 skrivet: 14 jul-08 kl 21:42 »
När man misstänker att kor fått "vasst" (ätit skrot) stoppar man i en magnet. Fast, det funkar ju inte glas etc. Känns mest som "vi har iallafall försökt" när kor mår som din get verkar göra. Men kanske något att prova?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 14 jul-08 kl 21:54 »
Ok, som en i raden föreslår jag mjölksyrebakterier. Fil, vassle, kombucha, surkål är sånt ni kan prova med.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 15 jul-08 kl 09:29 »
När man misstänker att kor fått "vasst" (ätit skrot) stoppar man i en magnet. Fast, det funkar ju inte glas etc. Känns mest som "vi har iallafall försökt" när kor mår som din get verkar göra. Men kanske något att prova?

Magneter pratade även min ko-erfarna faster om. Någon här som har provat det på getter?
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 15 jul-08 kl 09:30 »
Ok, som en i raden föreslår jag mjölksyrebakterier. Fil, vassle, kombucha, surkål är sånt ni kan prova med.

För att ordna upp bakteriefloran om den är feljusterad? Bra idé - enkelt att prova också!  :)
harstorp4.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 15 jul-08 kl 10:08 »
Yupp.

soleskog

« Svar #28 skrivet: 15 jul-08 kl 17:57 »
Getter har ju våm precis som kor, så magnet borde vara lika befogat som till ko. Man trycker in den med en ingivare, frågan är om den är för stor för en get. Det borde veterinären veta - kanske det är gratis att fråga?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 15 jul-08 kl 18:23 »
Getter har ju våm precis som kor, så magnet borde vara lika befogat som till ko. Man trycker in den med en ingivare, frågan är om den är för stor för en get. Det borde veterinären veta - kanske det är gratis att fråga?

Kanske det!  :D Jag ska ringa och höra efter imorgon.
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #30 skrivet: 17 jul-08 kl 17:39 »
Ester kanske behöver en ny kompis. Som det är nu är de tre i flocken (eller hur?) varav de andra två är mor och dotter. Kanske hon känner sig ensam  ???

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #31 skrivet: 08 sep-08 kl 23:01 »
Någon som vet vad som hände med lilla Ester?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 09 sep-08 kl 13:17 »
Jag är oxå nyfiken, hur har det gått??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #33 skrivet: 09 sep-08 kl 20:43 »
Jag tror att husse blivit pappa och det är därför rapporteringen dröjer...... ;)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #34 skrivet: 09 sep-08 kl 21:35 »
Jag som är totalt värdelös på husse eller matte har i min enfald trott att det var en hon som har skrivit. Jag har också reflekterat över sista inlägg/krystvärkar!  :D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #35 skrivet: 10 sep-08 kl 09:36 »
Nej - det är i högsta grad en han  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #36 skrivet: 11 sep-08 kl 21:15 »

Selen är sällan fel, läs om dosering hellre än att inte ge.  E-vitamin hjälper upptaget.

Vasst är mig veterligt aldrig dokumenterat på get.  Däremot kan de få i sig kemiska substanser som skadar dem, gifter och antibiotika t ex.  Gruffs förslag är utmärkt.  Hygglige gamle Gruff, Du har goda kunskaper!

CAE ska vi inte glömma.  Nu var jag väl pessimistisk, förstås.

Nu i efterhand är det väl ointressannt, men att spruta getter med antibiotika är MYCKET lättare om man har en medhjälpare som kan locka med havre så att geten böjer halsen över en kant, och får sträcka ut tungan ordentligt för att nå havren.  Då koncentrerar hos sig på godiset, och hinner inte tänka så mycket på att det gör ont.

Krystvärkar?  Jaha, se där en intressant fråga till!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #37 skrivet: 20 sep-08 kl 14:45 »
Haha! Hej på er, vad kul att ni sköter om tråden åt mig...  ;D Underbara inlägg, för övrigt. Sist jag kollade var jag man - eller bock kanske man ska säga i det här forumet? Jag har i alla fall både X- och Y-kromosomer. Jag drar mig dock till minnes ett könstest på nätet som jag gjorde en gång, vilket gav vid handen att jag var 50% man och 50% kvinna! (Man fick svara på frågor av typen "Har du saker i fickorna?".) Det kanske kan förklara osäkerheten jag har lyckats att sprida bland er...  ;)

Men... till nyheterna: Sajjbertjorven har alldeles rätt - jag har blivit far, till ett människobarn (av honkön). Därav nedsatt forumverksamhet. Hon är åtta och en halv vecka. Härliga tider.

Och så Ester: Efter ett par sega kurer med olika sprutor och en, om jag får säga det själv, ganska stor påhittighet från vår sida ifråga om getfångstmetoder blev resultatet... ingen skillnad. Ester stod fortfarande och hängde, verkade ha ont, fick inte vara med de andra osv. Supertråkigt. Så lät jag saken bero ett tag eftersom jag inte orkade fundera på om jag skulle avliva henne eller inte och så efter ytterligare några veckor var hon plötsligt som vanligt igen. Pigg, spänstig, någorlunda glad. Enda skillnaden mot hur hon var innan hon blev sjuk var att hon hade noll förtroende för oss - så fort man ens kom i närheten sprang hon lång väg för att slippa bli fångad. Men efter en hel del godis och allmänt fjäsk på morgnarna har hon börjat bli tam igen. I går fick jag klappa henne lite medan hon åt havre, och i morse ganska mycket. Det värsta är att jag måste fånga henne igen för att verka klövarna - hoppas att det inte sabbar allt igen...

Det hela är i alla fall en märklig historia. Plötsligt sjuk, sjuk jättelänge, plötsligt frisk. Kan det ändå ha varit någon gammal spik i magen som till sist åkte ut, eller kapslades in och slutade göra ont? Huvudsaken är i alla fall att hon verkar må bättre nu.

Och tack för ert engagemang!  :)

harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #38 skrivet: 20 sep-08 kl 23:11 »
Grattis till den lilla flickan  :)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #39 skrivet: 21 sep-08 kl 19:51 »
Grattis till den lilla flickan  :)

Tack! Det är till och med bättre än att få en killing...!  ;D

Först nu såg jag ditt inlägg med förslag om kompis till Ester. Jag tror att det kan ligga något i det. Hon är helt klart utanför i flocken. En fundering jag har haft är att skaffa en ny bock och låta Ester behålla en killing så småningom.
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 3 användare (1 dolda)
Svedbo, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser