Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sönderfruset värmesysten  (läst 3578 gånger)

Lusa

• Gäst
Sönderfruset värmesysten
« skrivet: 23 jun-08 kl 09:49 »
« Senast ändrad: 29 jun-08 kl 19:21 av Lusa »

M8e

• Västerbotten
SV: Sönderfruset värmesysten
« Svar #1 skrivet: 23 jun-08 kl 11:50 »
Att skaffa en luftvärmepump är inte en så dum ide, och varm luft stiger så att värma övervåningen borde inte vara så svårt. Fast det beror ju lite på planlösningen också, men med ett par fläktar och el-element går det att få lagom temperat i hela huset.

Sen får ni massa tid på er att hitta/spara till en (begagnad?) panna och radiatorer om ni vill ha det.
Man kan spara en del pengar om man inte behöver stressa, betala hantverkare, ränta och nya grejer.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 12:23 »
Bra nya pannor med förgasarkammare kostar från cirka 20tkr och lämpliga acktankar finns från cirka 8tkr. Ja tycker det verkar dumt att återinstalera en gammal kombipanna, den är inte värt installationspengarna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Cyklisten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-08 kl 20:23 »
Take, jag har planer på att nu på ålderns höst byta ut vedkaminen mot en vedpanna + tank (lite trött på att frysa på morgonen) och det där priset ser helt rätt ut. Vad är det för panna? 

Lusa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-08 kl 21:11 »
Tack för svar!

trädman

« Svar #5 skrivet: 23 jun-08 kl 23:23 »
Har reparerat ett hus som lämnats åt sitt öde där pannan, värmesystemet, radiatorer liksom tappvattensystemet frusit sönder. Värmesystemet var gissningsvis sen 40-talet. Alla värmerör var förlaggda mer eller mindre åtkomligt (hängande under blindbotten, i källartak och synliga på väggarna. Ett antal radiatorer hade frusit, "svullnat" och var otäta. Någon byttes ut mot annan begagnad, resten svetsades ihop och målades om (sprutlackering). Nästan inga värmerör var trasiga. Däremot byttes alla varm- och kallvattenrör eftersom de gick inbyggda i badrumsgolvet och hade frusit sönder. Kosnaden för att laga värmesystemet blev låg pga eget arbete.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 06:36 »
Take, jag har planer på att nu på ålderns höst byta ut vedkaminen mot en vedpanna + tank (lite trött på att frysa på morgonen) och det där priset ser helt rätt ut. Vad är det för panna? 

http://www.blocket.se/vi/12692167.htm?ca=4_s

Har själv en Orlan-panna och är mycket nöjd!

A.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 08:28 »
Oj, en orlanpanna användere till. Jo, jag är rätt så nöjd, jag behövde justera lite gångjärn på den och så är ytfinishen klart sämre än på svenska pannor. Men att betala 35tkr extra för lite snygga plåtar är ju rätt värdelöst.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jun-08 kl 09:11 »
Det enda jag har att klaga på är att Orlan har lite lägre arbetstemperatur än svenska pannor. Den stryper redan vid 80 grader. Som standard har laddomaten då precis öppnat. 78 grader.

Men det går att ändra laddomaten till 72 grader och med en lite större tank så spelar det inte så stor roll. Troligen innebär den något lägre temperaturen en aning mindre förluster. Men med lite högre arbetstemperatur hade man nog kunnat utnyttja ackumulatorn en aning bättre och kanske inte behövt elda riktigt lika ofta.

När man fått lite känsla för eldningen kan man se till att ha lite glödbädd kvar när ackumulatorn är full. Och slutladda med lite hetare vatten. Men det behöver man egentligen aldrig...

Sedan var den lilla fuktmätaren himla fin. Har haft mycket nytta av den när jag torkar virke från mitt lilla sågverk...  :P

A.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 24 jun-08 kl 09:49 »
Jag gjorde en ny regulator som stryper först vid 88 grader samt startar en siren när pannan kommer upp i 100 grader. Jag har flera gånger haft lite trögt att få eld, då lämnat dörren till pannan på glänt och sedan glömt bort pannan. Då kan det bli överjävligt varmt och så sprutar det ut ånga ur övertrycksventilen.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 24 jun-08 kl 11:03 »
Tänder oftast med ytor och kanter. Så det går snabbt att få upp en glödbädd. Men jag använder ägg-klockan också så att jag inte glömmer att jag håller på att tända. Konstigt att man kan glömma något sådant på mindre än 5 minuter. Skall bara...  :-[

A.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 jun-08 kl 12:06 »
Har haft en luftvärmepump i drift sex år på ett tvåvåningshus  på 150 kvm, och den räckte till så länge det var ned till någon minusgrad ute.  har den mest avstängd då vedpannan är billigast.

Vet inte hur ditt hus ser ut, men är du beredd att lägga ett par hundra tusen på ett värmesystem så titta på denna länk, jag skulle gjorts om jag hamnade i en situation där systemet måste bytas.
http://www.opbygg-import.se/

Finns gott om information på nätet hur man kan bygga en själv om man bara vågar och lär sig mura, ritningar finns både gratis och för pengar(böcker). Den kostar inte så värst mycket då, speciellt om man kan komma över beg eldfast tegel för de delar som blir hetast.

Den går att göra i bara lera natursten och lerbruk.

En sådan ugn kan väga många ton, ge värme till ett helt hus med en eldning om dagen + att det är bakugn och vedspis.

Ingen el behövs för att använda den.

Vedåtgången är ibland under hälften av vad en gammal vedpanna klarar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 26 jun-08 kl 08:09 »
Massugn är trevligt. Men man får fundera på hur man fixar varmvatten på sommaren. Och det är kanske bäst med en ganska öppen planlösning med en massugn.
En massugn är inte mera effektiv än en modern vedpanna. Men massugnen fungerar å andra sidan bra utan el...

Själv har jag dels en modern vedpanna och dels två kakelugnar och en vedeldad köksspis i gjutjärn samt dessutom en liten elektrisk varmvattenberedare för sommarbruk.

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
G-son

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser