Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  harvning, åt vilket håll?  (läst 14909 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: harvning, åt vilket håll?
« Svar #20 skrivet: 02 maj-09 kl 19:24 »
Sladdning är väl mest för lerjord?

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 maj-09 kl 10:38 »
Nä.. jag fattar fortfarande inte det här med plöjningsdjupet, vår, höst å sammanhängande jord. När jag nu ska ut å plöja min sandjord, hur djupt ska jag gå? Och vad är det ni menar min jord nu inte kommer få som höstplöjda jordar får?

Jag kommer aldrig plöja på hösten pga mitt ekologiska jordbruk. Å höstplöjning trodde jag mest var viktigt för lerjordar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 03 maj-09 kl 10:42 »
När det ser snyggt och jämnt ut har du lagom plöjningsdjup.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 03 maj-09 kl 11:23 »
Nä.. jag fattar fortfarande inte det här med plöjningsdjupet, vår, höst å sammanhängande jord. När jag nu ska ut å plöja min sandjord, hur djupt ska jag gå? Och vad är det ni menar min jord nu inte kommer få som höstplöjda jordar får?

Jag kommer aldrig plöja på hösten pga mitt ekologiska jordbruk. Å höstplöjning trodde jag mest var viktigt för lerjordar.

Jag har inte mycket erfarenhet av sandjord. Det jag skrev gällde mest allmänna saker, samt andra jordar. Lite vet jag dock om sandjord. Sandjord ska kunna vårplöjas. Förutsättningarna för plöjningsfritt jordbruk är dessutom större än för lerjord. (Jag menar just plöjningsfritt = att man inte plöjer. Däremot lär man bearbeta på annat sätt, t ex harva.) Du kanske till nästa gång ska fundera på om det räcker med gristrädan + harvning?

När det gäller näringsläckage är det förstås en fördel att bryta vallen på våren, särskilt på en lättare jord. Men få se här nu, när var det grisarna gick där och bökade? De har ju vad jag förstår redan brutit vallen. Om de gick där i höstas eller vintras, och då dessutom gödslade, så lär du ha en hel del näringsläckage ändå.

En sak till: Det hade varit bra om du redan i ditt första inlägg hade talat om följande:
* var du bor
* typ av jord
* att du håller på att bryta en vall
* vad du vill så där i år
* när du haft gristräda och hur mycket de bökat upp
(* att du just plöjt har du i alla fall talat om...)

Det är väl seriöst att ge såna upplysningar, så får du bättre svar, och vi slipper slösa tid på svar som inte är riktigt relevanta?

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 maj-09 kl 14:48 »
Var det nåt mer du ville veta för att ge råd? Info kommer om nåt fattas.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 03 maj-09 kl 18:57 »
Bilden har klarnat efterhand. Jag har just nu inga fler råd att ge och inte heller behov av mer information.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 maj-09 kl 23:38 »
Om man skulle försöka sig på en sammanfattning.

Det man är mest rädd om på våren är, som foppas var inne på, vårmusten eller kapilläriteten, det är alltså vattentransport nerifrån, uppåt i jorden. Om du tänker dig att det står långa sugrör som drar upp vatten hela tiden. Den här transporten är som starkast tidigt på våren.
När man då plöjer så bryter man av denna vattentransport. Plöjer du på hösten så hinner jorden återpackas under vintern och vattnet kommer igång igen.

När man vårplöjer är alltså risken att jorden torkar ut mycket större, men en sandjord återställs relativt snabbt, och det är alltså ingen nackdel att jorden packas ihop en del igen.
Det är riktigt som du säger att jorden teoretiskt är bearbetad ner till 20 cm, men i praktiken så packas den när traktorn åker kors och tvärs, och harven släpas omkring. Och hoppar man av och drar med stövelspetsen i jorden så känner man tydligt att det bara är översta lagret där man har harvat, som är luckert.
 Jag tror inte du har nån sladdplanka på din harv, annars sitter det som en planka längst fram på harvarna som jämnar till och packar jorden.
För att så snabbt som möjligt få igång vattnet i jorden igen så plöjer man grundare på våren, mer än 15 cm behöver du inte ner.

Blir det inget regn på sådden så är man helt beroende av att vattnet nerifrån kommer igång, och säden gror. Det är därför alla har så bråttom på våren, för att kunna så medan vårmusten fortfarande är stark, och dom får en jämn och fin uppkomst.

Det är därför viktigt att inte harva för djupt, såmaskinen ska orka lägga ner fröna på botten av det harvade, då kommer dom direkt i kontakt med vattnet nerifrån, och gror även om det inte blir nåt regn.
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 23:41 av Existens? »

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 maj-09 kl 10:12 »
Där fattade jag allt utom det sista - att INTE harva djupt. Var det inte ett problem att man inte kom djupt? Där nere är ju vattnet..

Eller, äh, det kanske jag gör. Jag ska plöja tll 15 cm, harva, typ hur djupt? Första ggn, andra osv, djupare de sista gångerna, har jag fattat rätt då?

Suck, varför kan inte sånt här stå i jordbruksböckerna? Jag vil gärna gå "vuxen-lantbruks-skola" som finns, men är rädd att de bara säger ytliga självklarheter. Undrar om man får ut nåt av det efter tre år på ett småbruk som dessutom ska vara ekologiskt.
« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 10:23 av Stabon »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 04 maj-09 kl 10:21 »
Men ju djupare du harvar desto djupare måste du så.
Eftersom säden ska ligga på den oharvade ytan.
Alternativet att harva ner till grundvattennivån rekommenderar jag inte.
Säden ska ju hinna komma upp också.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 maj-09 kl 10:23 »
ha, skratt, nu börjar jag få grepp;)

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 maj-09 kl 10:25 »
Fint! Kruxet at harva för djupt kan vara att just en äldre såmaskin har svårt att orka få ner billen till botten. Och som sagt..säden ska ju hinna upp också:-)

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 maj-09 kl 10:56 »
jag har ju en sort med långa rötter, så det är väl bättre den ligger grundare då. Så att den hinner också, eftersom den är både lång och sent sådd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser