Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fast gödsel på vall?  (läst 9085 gånger)

louise

• Gäst
fast gödsel på vall?
« skrivet: 19 jun-08 kl 15:17 »
jag har fast gödsel som jag vill bli av med. Hade varit himla fint om jag kunde ha den att gödsla vallen så att jag kanske får en andra skörd. Går det?

Vet att vi har haft diskussionen förut, vad som händer om man slänger helt kobajs i gräset, men vet inte riktigt vad vi kom fram till den gången.

Strajder

• Aspegården
SV: fast gödsel på vall?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-08 kl 16:15 »
Om du sprider fastgödsel i höst så hinner den brytas ner till nästa år om du tar hö. Tar du ensilage ska du undvika fastgödsel. Grannen spred fastgödsel för nära inpå höskörden så han fick med sig en hel del hem igen med självlastarvagnen :D

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jun-08 kl 16:40 »
Men  att sprida nu på en nyslagen vall, vad säger du om det? jag tar bara hö, inget ensilage.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jun-08 kl 16:47 »
Du tänker ta en till höskörd i år? Kan du inte sprida gödseln efter den? Eller är gödseln ivägen NU och måste bort? ;)

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jun-08 kl 19:25 »
men vad svårt att kommunicera på nätet, jag får visst inte fram vad jag vill!

1. jag vill ta en skörd till.
2. gödseln ligger ivägen.

Alltså, två flugor i en smäll! tjohoo! Men, går det att göra alltså? Fast gödsel på nyslagen vall för att få en skörd till?

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 19 jun-08 kl 21:53 »
men vad svårt att kommunicera på nätet, jag får visst inte fram vad jag vill!

1. jag vill ta en skörd till.
2. gödseln ligger ivägen.

Alltså, två flugor i en smäll! tjohoo! Men, går det att göra alltså? Fast gödsel på nyslagen vall för att få en skörd till?

Jag skulle avråda. Gödslet behöver tid på sig att brytas ner först för att växten kan ta upp näringen. (Regn och snö brukar göra det rätt bra). Dessutom är det för kort tid och innebär risker att skit kommer i din andra skörd. Och är det ensilage så går det åt helskotta, är det hö så är det snuskigt.  ;)

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jun-08 kl 21:55 »
tusen tack för tydligt svar! Det är så skönt när jordbruk för en gångs skull blir enkelt:)

Det där med att gödsla på hösten har jag lärt mig är big no-no med tanke på allt som läcker ut under vintern, vågar jag mig verkligen på det? Det är ju annars en lösning så att jag blir av med gödseln inne i ladan innan jag börjar bygga gåshus å maskinhall där inne.

Fritjoff

« Svar #7 skrivet: 19 jun-08 kl 22:17 »
tusen tack för tydligt svar! Det är så skönt när jordbruk för en gångs skull blir enkelt:)

Det där med att gödsla på hösten har jag lärt mig är big no-no med tanke på allt som läcker ut under vintern, vågar jag mig verkligen på det? Det är ju annars en lösning så att jag blir av med gödseln inne i ladan innan jag börjar bygga gåshus å maskinhall där inne.

Heh. Enkelt.  :)

Njae, det där har ju jordbruksverket skrivit upp en himla massa regler om, kul läsning http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/vaxtnaringochgodsel/bestammelser/bestammelseromspridningavgodsel.4.7502f61001ea08a0c7fff18717.html (se SJVFS 2004:62) och det beror på en miljon olika saker, vad för gödsel, vart du bor, fångstgrödor, om du har randiga galoscher etc et al.

Hade du tänkt sprida fastgödslet för att plöja ner det så är det enklare med reglerna. Ska det ligga på så är det svårare.

Gödning är en otroligt komplex fråga egentligen! Synd att jag vet så lite, men det är så otroligt tråkigt att läsa om det. Mycket roligare att stacka gödselhögen med lastaren. Göra roliga torn och branta backar av hästskit e bonn-kul!

Om du inte kan/får sprida det så kan du ju lägga det i stuka, så att du får ladan tom. Men det finns ju en massa bestämmelser där oxå..

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 jun-08 kl 00:26 »

Skulle inte du bli grönsaksodlare också ?

Mitt tips är att kompostera gödseln med halm och diverse grönmassa och vad du nu kan hitta och plöja ner den där du ska odla grönsaker till våren.

Bara min "åsikt" jag är inte jordbrukare, och definitivt inte vallodlare.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jun-08 kl 09:51 »
Fastgödsel och vall är ju en svår kombination, där får du nog helt enkelt svälja förlusten av kväve , och ändå lägga på den på hösten, så den bryts ner. Annars ligger den ju bara uppepå och kommer med i höet, även om du kör på den tidigt på våren...

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jun-08 kl 11:59 »
Jo, alternativet är så klart att ta den till en åker nästa år. Men då får inte vallen nån skjuts i år och skiten ligger kvar bredvid gässen som jag hoppas köpa i höst. Men det kanske inte gör dem nåt, att bo bredvid gödselstacken? Det är rätt torr å väldigt gammal kogödsel.

Jag gör så att jag rensar bort ströet, för det går inte att plöja med det. Sedan lägger jag det runt grönsakerna när de har kommit upp, som då både får marktäckning och lite extra gödsel.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 jun-08 kl 12:19 »
Det finns dom som förrådsgödslar åkern som dom sår in vallen i, dvs drar på massor med gödsel den våren dom sår, och sen får det klara sig dom 2-3 åren som vallen ligger. Blir ju inte så mycket kväve då, men vall uppskattar även fosfor och kalium, så dom anser tydligen att det funkar. Och anledningen är just att dom inte vill riskera att smutsa ner främst ensilaget.
Ska du köra på efter höskörden för att ta en skörd till, så bör det ju vara flytgödsel eller urin, då sköljs det ner med regnet och det blir fart på återväxten. :)

Kärleken

« Svar #12 skrivet: 21 jun-08 kl 07:41 »
Vi lägger på vår fastgödsel på vallen i mars. Har aldrig haft problem med varken hö eller ensilage. Till andraskörden kör vi bara gödning. Lägger man flytgödsel efter första skörden behövs rejält med regn för att det inte ska bli gödesel kvar på grässtråna.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 21 jun-08 kl 15:48 »
Fastgödsel inför andraskörd är som de flesta skriver inte ett bra alternativ. Det blir ofelbart gödselrester i höet.

Jag har lagt fastgödsel (svämtäcke) på vall på hösten och har då när jag tagit hö sommaren efter ibland fått in torkade gödsel bollar. Inget katastrofalt men inte bra heller... Jag har då dessutom spritt med en supereffektiv Samsonspridare med stående spridarvalsar för att få riktigt finfördelat gödsel !

Numer kör jag över vallen med ringvälten tidigt på våren när vallen bär för att luckra upp och finfördela gödslet och det fungerar mycket bra.

Inför andraskörden är det nog bara svämgödsel spridd direkt efter förstaskörden eller köpgödning som gäller !

Vill man se en klar förbättring av skörderesultatet på en utarmad ängsvall så har du egentligen bara ett val. På med rikligt med köpgödning så får du bättre skörd !

Sen är ju frågan om du hinner få upp en till höskörd ? Troligen inte. Det blir nog ensilage du får ta !

RaggarBonden 8)
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 15:56 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jun-08 kl 20:49 »
Ja de e olika svar på det där. Grannen hade nån idé om att jag skulle hinna en skörd till men jag vet inte om hon förstod att det var en extremgammal vall.

tusen tack för all gödselinformation allihopa!

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jun-08 kl 21:34 »
De finns nog de som sprider fastgödsel i vall men det bör vara en exaktspridare med hackverk som finfördelar gödseln.. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 4 användare
torbjorn, Stengrim, Hans Hultén, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser