Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterlysning av bok!  (läst 1679 gånger)

Ekub

Efterlysning av bok!
« skrivet: 19 jun-08 kl 09:23 »
Hejsan,

Jag lånade för länge sedan en (eller två?!?) böcker på biblioteket som handlade om självhushållning men kom aldrig ihåg namnet på böckerna eller författaren (som jag tror är en man?!). Andra gången jag kom dit och ville låna dem igen hittade jag dem inte och personalen visste inte vilka böcker jag menade heller :( Det är som sagt en eller två böcker om allt om självhushållning. Författaren själv tror jag lever eller har levt helt på att självförsörja sig själv. Han (/hon?) visar hur man gör "kvarnar" för att pressa egen olja ur frön, hur man gör egna redskap, hur stor mark man behöver för att försörja en si och så stor familj, ja alltså det mesta man kan tänka sig tog han upp.
Bilderna i boken har jag för mig var tecknade. Har fått för mig att det var en tysk man som skrivit boken men vet inte var jag har fått det ifrån så är inte säkert att det är sant heller...

Har inte mycket vettig information att gå efter men vill så gärna läsa dem igen, som jag kommer ihåg var dem väldigt bra!!

anette i bugared

• -
SV: Efterlysning av bok!
« Svar #1 skrivet: 19 jun-08 kl 10:46 »
Det låter som John Seymours bok Självhushållning.

Kan den ha sett ut så här (fast på svenska)?
http://outdoors-magazine.com/IMG/singularity/seymour.JPG
« Senast ändrad: 19 jun-08 kl 10:49 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ekub

« Svar #2 skrivet: 19 jun-08 kl 11:32 »
Jaaaaa ;D Det verkar vara den!! ;D TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!! Gu så gla ja ble ;D
Finns på biblioteket här i Kalmar såg jag, men vill ju ha ett eget ex..får kika in hos antikvarien helt enkelt eller springa på alla loppisar för den verkar inte gå att få tag på annars?!

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-08 kl 16:42 »
Halaj!

Den svenska upplagan har ISBN 91-0-042965-1

//T

Ekub

« Svar #4 skrivet: 19 jun-08 kl 21:29 »
Tack :D

gustafson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jun-08 kl 21:33 »
Mycket bra. Engelsman är han väl.

äppelmos på min nos

« Svar #6 skrivet: 19 jun-08 kl 21:48 »
Det finns en till bok av John Seymour i samma stuk "Självhushållning i trädgården" heter den. Har den hemma på lån från bibblan nu men har inte hunnit läsa ännu bara bläddrat. Verkar lika bra som "Självhushållning" tycker jag.
Världen behöver fler rumpnissar!

Ekub

« Svar #7 skrivet: 19 jun-08 kl 22:23 »
Mycket bra. Engelsman är han väl.

Mycket möjligt, var som sagt länge sedan jag läste i dem så... men det låter onekligen engelskt :)
Kommer ihåg att jag var väldigt förtjust i dem då när jag lånade dem första gången iaf:)

När jag fick reda på vad dem hette såg jag också att dem finns på bibblan här hemma så ska minsann knata dit och låna dem så jag har något att plåga min stackars älskling med ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1007 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser