Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första tolv veckor med kattungar - skötsel?  (läst 9790 gånger)

love

Första tolv veckor med kattungar - skötsel?
« skrivet: 18 jun-08 kl 09:20 »
Vi har fått fem kattungar för första gången, de föddes för tre veckor sen. Vi hade tänkt sälja alla när de är tolv veckor. Hur går det bäst till under en sådan uppfödning: Veterinärbesök-avmaskning-vaccin? Hur ska man lära dem att gå på lådan? jag har hittat några pölar som inte luktar nåt under sängbordet. Mat?
Nåt annat jag borde tänka på?
Tack - love

kaninkattohöns

• Gäst
SV: Första tolv veckor med kattungar - skötsel?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 05:53 »
inga svar ?? jag vill ochså gärna veta...

man skulle väl avmaska dom, det var nåt i en gammal tråd, eller förra året eller så...

-var det med  6, 9 och 12 veckor ? Med banmint ? köpte banmint redan nu (ungar är 1 vecka) med det står faktiskt inte på sedeln hur gamla kattungar få vara för att bli avmaskat. -hur gör ni ?

Med vilken ålder på ungarna kan man kastrera mamman ? dvs att ungarna klarar sig någorlunda bra ett halv dygn-så länge mamman är bedövat...

Vurre

« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 12:23 »
http://www.katt.nu/avmaskning.htm

Jag tycker inte att du ska kastrera modern förrän du sålt ungarna, men hör med vetrinären som ska göra det.

Så länge de bara diar är nog inte låda aktuell, men du kan placera mammans låda så att ungarna ser henne och så småningom begriper vad hon gör. När de börjar äta mat kan du placera ut små låga tråg med kattsand där de pinkar/skiter. Mina kattungar pinkade i den uppsopade kattsanden på sopskyffeln...  En unge ville pinka i ett hörn, då ställde jag en liten låda där. En unge klättrade upp i mammans låda från första början, klok katt. Du kan ta sand från mammans låda så att det är lite lukt på den, lättare för dem att begripa.

Du ska se till att de får första vaccinationen, sen får köparen se till att de får den andra.
snus? vad är priset på en pris?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 17:44 »
Det har du säkert redan tänkt på, men det är bra att hålla dem på ett litet område medan de är små. I ett rum eller en avgränsad del av ett rum där man kan ha toalådor med låg kant, t ex på en gammal bricka.  När de blir så stora att de springer omkring så brukar mamman tycka det är skönt med ett galler eller liknande som håller ungarna inne medan hon kan andas ut lite på andra sidan ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-08 kl 19:03 »
Vetrinären brukar rekommendera att man inte kastrerar honkatten förrän ungarna slutat dia. Hon får ju ett stort operationsärr på magen. Vi har brukat att sälja våra kattungar när de är tio veckor. Jag har aldrig varken vaccinerat eller avmaskat dem. De har ju trots allt inte ätit fast föda så många veckor då, så var skulle de få masken ifrån. Har för mig att kattmamma brukar komma med de första mössen vid 5-6 veckor. För övrigt tycker jag att kattmamma brukar ta hand om de små på ett alldeles förträffligt sätt, om dete inte är så att det är något fel vill säga. Lycka till ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kattie

« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 20:09 »
Om honan går ut och man vill slippa en ny kull ganska omgående så bör man kastrera honom så snart som möjligt annars är hon med källingar och föder strax efter de andra är avvanda. Det brukar inte vara några problem med operationssåret efteråt.

Avmaska bör man göra från ca 3-4 veckan då mamman smittar de små med sina maskar, banminth eller axilur, jag föredrar axilur, det finns i flytande också, vacc vid 8 veckor och vid 12 veckors ålder, dock ska avm och vacc inte ske med mindre än 1 veckas mellanrum helst. Vid 12 veckors vacc vetrbesiktigar man de små också!

Mindre utrymme så ungarna inte har så mycket att välja på ang att gå i lådan och låda med låg kant så dom har en ärlig chans att komma i den.

Källingarna brukar börja smaka maten från ca 4 veckors ålder, finns speciellt torrfoder för källingar med pyttesmå bitar att ge.

Levernas vid 12 veckors ålder.

Hoppas jag inte glömt något!?

LYCKA TILL!!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-08 kl 21:36 »
Herre så mycket man inte vet.  :o :o :o :o

Har iofs. bara haft bonnkatter i alla år. Det har gått bra för dem iallafall. Har väl haft tur kanske ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 21 jun-08 kl 21:44 »
Herre så mycket man inte vet.  :o :o :o :o

Har iofs. bara haft bonnkatter i alla år. Det har gått bra för dem iallafall. Har väl haft tur kanske ;)

Man blir aldrig riktigt klok på katter, men fördenskull är det ingen vetenskap att ha några stycken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

BK

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-08 kl 22:28 »
Avmaska kattungarna och mamman, banminth är bra, starkare behövs inte. Kommer inte ihåg vid viloken ålder, men det stor nog på förpackningen.
Nrä ungarna är ca 4 veckor, kan du låta de få smaka lite kattmat.  Ger du vanlig burkmat, ska du kolla att maten har ett högt protein och fettinnehåll. Mjau är bra. Om du ger torrfoder, så ge ett "kitten" foder av bra kvalite. Blöt gärna upp i vatten de första veckorna.
Att få ungarna rumsrena brukar inte vara några problem. Tänk bara på att du INTE ska ha klumpande kattsand, eftersom kattungarna vill smaka på allt och då får i sig sand som blir som cementklumpar i magen.
Du behöver också tänka på att låta ungarna träffa olika människor +  att de väjs vid olika ljud tex dammsugare, tv, radio mm.
Innan du levererar kattungarna ska du också vaccinera dem.
Lycka till med de små pälsbollarna :) :)

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jun-08 kl 01:06 »
Vetrinären brukar rekommendera att man inte kastrerar honkatten förrän ungarna slutat dia.

med vilken ålder slutar ungarna diar ?
Jag vill gärna kastrera så fort som möjligt för att slippa ha en kull till/att vet:ten slippar kastrera en katt med ungar i magen -OCH så struntar hon bra mycket i ungarna, så HON ska inte ha en kull till!!

:-\ :-\ EN unge har en öga inte öppen/stängt med lite var utanför -vad kan jag göra själva? känns lite mycket att åka 5 mil till vet:ten för det... ungen är ju pigg för övrigt..
ska jag tvätta ögat med lite vatten eller blir det värre då ?

Kattie

« Svar #10 skrivet: 23 jun-08 kl 09:21 »
Du kan badda försiktigt så ungen får upp ögat, dom var så stora att dom hade öppnat ögonen ju!? men risken finns att det är en ögoninflammation och då får alla dom andra det också och du måste ha riktig ögonsalva till dom, ev kan du ringa vetr och höra om dom kan skicka ett recept bara.

Honan brukar sluta dia ungarna vid ca 10 veckors ålder, finns dock vissa ungar som diar mycket längre. Kastrera honan så snart du kan så hon inte hinner bli med nytt smått, du kan ju kanske då ta med och visa ögat på det lille samtidigt.
« Senast ändrad: 23 jun-08 kl 09:23 av Kattie »

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jun-08 kl 16:42 »
Tack.
dom började öppna med ca. 10 dagar, så det är inte länge, men just han hade ögona öppna först av alla, och då var det konstigt att ett var stängt igen nu... Jag tänkte ta lilen med till vet:en, visst.
 :)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 25 jun-08 kl 21:12 »
På katter.nu hittar du all info du kan tänkas behöva.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Alore

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-08 kl 21:26 »
Vad härligt att höra att ni tänker avmaska, vaccinera och veterinärbesiktiga era kattungar, och hålla dem hemma tills de är tolv veckor!  :D

Angående ögat: Kattungeögon är himla känsliga för drag och de får lätt inflammationer. Badda ögat med koksaltlösning morgon och kväll och se om det släpper. Har det inte blivit bättre inom 24-48 timmar är det bäst att åka till vet och få antibiotika.

Det där med att kastrera honan är svårt! Det bästa är ju att kastrera henne så fort som möjligt, men man kan inte ta henne ifrån ungarna innan de är avvanda. Därför är det allra allra bäst att hålla henne inne tills ungarna inte diar, eller ännu bättre, tills de flyttat. Om inte det är möjligt skulle jag absolut rekommendera att ge henne p-piller - både för att minska risken för att hon blir dräktig igen, och för att mjölken sinar om hon börjar löpa. Det finns många risker med p-piller, men under en kort period av kanske 10 veckor är det helt klart att föredra när alternativet är en ny dräktighet eller att mjölken sinar.

Avmaska inte för många gånger. Två gånger räcker gott och väl, förslagsvis vid 8 och 10 veckors ålder så att det inte krockar med vaccineringen. Kattungarna bör vaccineras vid 9 och 12 veckors ålder. Före 9 veckor vaccinerar man inte, och så ska det gå tre veckor mellan de två första sprutorna. Vissa kattungar kan bli lite hängiga eller få förkylningssymtom av vaccinet, så ibland kan de behöva stanna någon dag extra med sin mamma för att bli riktigt pigga igen.

Det där med mat och låda brukar sköta sig självt sålänge kattungarna inte har för mycket yta att röra sig på. Sätt dem gärna på lådan en liten stund efter de ätit så kopplar de väldigt snabbt själva, katter är som bekant väldigt renliga djur :)

Börja testa att ställa fram uppblött torrfoder eller ännu hellre, lite rå nötfärs blandat med äggula, när kattungarna är runt fyra veckor. De kanske inte alls fattar galoppen först, så man får truga lite och fresta dem varje dag.

Veterinärbesiktning sker tillsammans med sista veterinärbesöket i samband med vaccinationen. Då fyller vet i ett papper som intygar att kattungen är frisk och inte har några synliga fel vid tillfället. Det är väldigt bra både för dig som säljare och för köparen! Skulle det dyka upp något senare är det i alla fall ett halvgott bevis på att kattungen var frisk vid flytten.

Lycka till med kullen! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser