Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter eller?  (läst 2301 gånger)

Våmhuskullan

• -
Parasiter eller?
« skrivet: 17 jun-08 kl 11:54 »
Jag köpte en hankanin förra sensommaren som vid köpetillfället hade ett litet sår på ryggen. kaninen fick av säljaren droppar i nacken (mot parasiter för säkerhetsskull). såg dock mest ut som en liten liten skada.
nu har iallafall denna hane sen en månad fått skorv på samma ställe samt att det brett ut sig och blivit lite skorvigt/knäöligt. Igår skulle vi slakta då uptäckte vi även att en av de andra hanarna hade skorv på ryggen på liknande sätt som denne hane.
Jag är nu lite fundersam om det kan vara parasiter? Dessa två bor bredvid varandra.
kan tillägga att inga av de andra i samma stall uppvisa några sår och att alla kaniner i övrigt är friska.
Det är även lite andra djur som kan ta sig in i stallet såsom katter och igelkottar..
(Jag kan knäppa kort på hur "såret" ser ut)

funderar på att bada kaninerna i stallet med fungural...veterinären här vet inget om kaniner tyvärr.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Parasiter eller?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-08 kl 11:56 »
Det vet veterinärerna aldrig. De är helt värdelösa på kanin.

Det låter mest som att du fått mjällkvalster på dina niner, de kan ge upphov till små sår. Du har helt rätt i att behandla dem med Fungural schampo, 2 tvättar med 14 dagars mellanrum gör susen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 12:04 »
ja jag testar det. och kan lika gärna städa ur stallet riktigt ordentligt nu då det bara är 4 kvar där inne och ha de ute ett tag (resterande är ute i egen inhägnad). Jag måste erkänna att jag inte riktigt hållit så rent som jag brukar sista tiden  :-\

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 12:14 »
ja jag testar det. och kan lika gärna städa ur stallet riktigt ordentligt nu då det bara är 4 kvar där inne och ha de ute ett tag (resterande är ute i egen inhägnad). Jag måste erkänna att jag inte riktigt hållit så rent som jag brukar sista tiden  :-\
Då är det inte otänktbart att det är problemet. Jag ser detta ofta hos folk som har sina kaniner i små utrymmen, garage,stugor etc. Det är oerhört "smittsamt" och kan ibland vara knivigt att bli av med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lena123

« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 15:56 »
Jag har behandlat mjällkvalster på min frassehane med Flusa som finns att köpa på Granngården eller liknande butiker.
1-2 droppar/kg kanin, direkt på huden i nacken.

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jun-08 kl 16:57 »
Jag bada i fungural samt gjorde ren småburar med virkonS som dom nu får bo i till stallet är sanerat. köpte även Jodopax gel :D

upptäckte då jag jag sköjt av dom och flyttat dom ut i gräset att från stora hanen så fanns det små små svarta "kusar" i vattnet.. är det lusar eller ser mjällkvalster ut så? aldrig sett någe liknande.. eler är det någe som igelkotten kunnat dra in i stallet??

ska åka köpa flusa för säkerhets skull!

Lena123

« Svar #6 skrivet: 17 jun-08 kl 17:32 »
De svarta "kusarna" tror jag är lusar.
Mjällkvalster är, om jag förstått det rätt, vita små "nålshuvuden" som ger kraftigt mjäll uppe på ryggen först och sedan vandrar mjället ner mot rumpan.
Jag har inte lyckats se några kvalster med blotta ögat. Jag har reagerat på mjället när det gällde min kanin.

Usch vad det börjar klia på kroppen när jag skriver  ::)

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 20:07 »
har iallafall spolat rent stallet nu och ska låta det torka så jag kan spraya vikon i morgon...
lär ju se med veterinär om de kan skriva ut något mot de där svarta kusarna i morgonbitti då...
tur jag bara hade 3 i stallet nu då detta händer.
Dagar som det här så undrar jag om jag inte ska lägga ner att ha köttkaniner. Slakta av alla.
(Fast jag har ju haft tur hittills)

Kerstin Linnea

« Svar #8 skrivet: 20 jun-08 kl 13:14 »
Låt inte lite ohyra avskräcka från att ha kaniner ;)....
Ohyra och sjukdomar kan alla husdjur råka ut för och livet utan djur är så tråkigt :-\...

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 23:11 »
jag behandla de två som jag misstänkte "kusar" med flusa från odal.
Bada dom igen efter en vecka. den unga ser bra ut...men den stora avelshanen (ja den som haft problem från början) ser inte fin ut i pälsen och det som innan var mer skorvigt än sårigt är nu sårigt. och mjällig.
Så jag hade igår på flusa igen på han och ser han inte bättre ut på en vecka tar jag bort han. Jag vill inte han ska plågas om han nu är irriterad i huden där.

bonntösen

• Halland
« Svar #10 skrivet: 03 aug-08 kl 10:18 »
Hur gick det för dig?
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 03 aug-08 kl 11:37 »
den stora hanen verkade slö  efter några dagar. men jag tog ut han och hade han ute i en inhägnad och nu ser han väldigt åpigg och frisk ut. dock så behandla jag m flusaen gång till då han kommit ut.
men inga problem längre m ohyra :-)

och igelkotten skulle jag bra gärna vilja behandla också  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser