Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässja höet i dåligt väder  (läst 2113 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Hässja höet i dåligt väder
« skrivet: 16 jun-08 kl 18:05 »
Nu har vi haft kanonväder så länge och äntligen kommer den efterlängtade regnen och självklart har jag fått för mej att slå och hässja höet nu när det har börjat att bli ostadigt väder :( Är det ogjort arbete att hässja nu efter den störtregn med ärtstora hagel som kom just när jag var klar med lien?
Eller går det bra ändå?
Kan det ligga till i morgon ???
Och gör det något att det finns lite smörblommor i det? Hur giftigt är det? Tänkte ha det till kaninerna.
Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Strajder

• Aspegården
SV: Hässja höet i dåligt väder
« Svar #1 skrivet: 16 jun-08 kl 20:00 »
Vad jag vet är smörblommans gift vattenlösligt (på samma sätt som murklor). Därför brukar det inte vara något problem med hö.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 10:53 »
Hoppas du har rätt för det finns lite grann av smörblommor i gräset.
Nu har jag börjat hässja men åh vad mycket vatten det kommer ner nu. Typiskt! Nå men skam den som ger sej. Hässjas det ska det!
« Senast ändrad: 17 jun-08 kl 11:44 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 13:05 »
Är gräset blött eller det är t.ex mycket klöver i det så får man göra hässjorna lite tunnare.
Torra smörblommor är inte farligt.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser