Det går nog inte att gödsla fram vallen om det är mycket ogräs eller mossa. Är det kala fläckar, eller fläckar utan gräs men med mycket ogräs så kastar du bort gödslet, eller ännu värre - gödslar ogräset!
Vi håller på med nånting liknande.. Våran vall är inte gammal, men när den såddes så blev det ju såklart en jäkla torka efteråt, och bitvis så tog sig fröna inte alls.
På dom kala fläckarna sådde vi in bitvis med gräs och klöverfrön nu i våras, men det blev torka igen!! Och nu har baldersbrå tagit över på dessa skiften. Gräsfrö är dyrt, och bönder brukar köra på tim-tid. För våran del tog dom 600:- / timmen för sådd, och det tog två timmar. Vi köpte 60 kg gräsfrö och jag kommer inte ihåg vad det kostade, bara att jag svalde två och tre gånger när jag fick räkningen.
Vi har nu valt att slå vallen med ogräset så att det inte baldersbrån ska fröa av sig och ta över hela fältet. Sen väntar vi lite mot slutet av sommaren, början på hösten och sår in gräsfrön igen.
Vem som kan göra detta åt dig är en bonde med en såmaskin. Är det en äldre vall så behöver jorden bearbetas innan sådd. Detta kan vara allting ifrån en lätt rispning med en harv, till att plöja upp bitarna och "börja om".