Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reservedelar+elektriker  (läst 4130 gånger)

louise

• Gäst
Reservedelar+elektriker
« skrivet: 13 jun-08 kl 12:44 »
Nån som har tips på ställe där man kan få begagnade elgrejer till gamla hus? Håller just nu på med en spis från 30-40-talet som jag vill få ordning på. Behöver också nån som är kunnig på att skruva på den.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Reservedelar+elektriker
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 11:12 »
Nån som har tips på ställe där man kan få begagnade elgrejer till gamla hus?

Finns Återbruket etc vid gamla Göfab i GBG. Fast där får man nog betala för grejorna...

Håller just nu på med en spis från 30-40-talet som jag vill få ordning på. Behöver också nån som är kunnig på att skruva på den.

Kan du inte byta ut spisen istället. Låter lite farligt att ha en spis från 30-40 talet... och inte speciellt enerigsnålt eller?  ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 12:00 »
Jag har hittat en begagnad och är helt kär i den.  Vill ju helst inreda lite tidsenligt. Det är därför jag klurar på om det är värt det, kan man liksom leva med en så gammal spis å ända ha det någorlunda bekvämt?

Tänkte inte på det där med energisnålt, vad är det som gör att en gammal drar mer? Tänkte byta alla kablar om jag köper den.

Har redan hittat spisplattor!

Nästa problem är om det går att använda den fastän den är på 320 volt.  Varför har man gått upp till 400 på moderna spisar? uttag har jag inte oavsett, måste ändå installera något nytt, har bara enfas i mitt kök.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 12:06 »
Skicka spisen med nästa grovsophämtning (om ni har sådan service därborta).
Gamla elprylar är opraktiska och kan vara farliga.
För vad det kostar att byta delar och göra den körbar på nutida spänning kan du få en ny spis.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-08 kl 12:27 »
Ett annat förslag som borde göra spisen ofarlig att använda: byt plattorna mot nya. Då blir det "modern" spänning, de fungerar och avrättar inte kocken. Jag vet dock inte om det är genomförbart mekaniskt. Viss efterforskning erforderlig. På nyare spisar är det enkelt att byta plattor.

Edit: såg nu att du redan hittat plattor. Det blir troligen nödvändigt att byta även andra delar av det elektriska inkråmet.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jun-08 kl 14:55 »
Jamen det har jag ju redan sagt att jag ska göra, byta alla sladdar. Men vad är det farliga? Och varför kan man inte ha en spis på 320 volt?

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 14 jun-08 kl 15:17 »
Står det verkligen 320 volt? Är det inte några andra siffror typ 380 eller 220?
Energiförbrukningsskillnaden är inte nåt att fästa sig vid. Både pga att det inte är så stor skillnad och för att en spis används förhållandevis lite.
Gamla spisar är rätt enkel mekanik och enkla kontakter. Plattornas isolering är små porslinsrullar så det åldras inte.
 Titta så det ser ok ut inuti spisen och att sladdar har osprucken/icketorr isolering så är det bra sen och du har en spis som du blir glad att se dagligen och vara stolt över ;D ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 14 jun-08 kl 16:54 »
Har spänningen 320 volt nånsin använts i Sverige?

Längre tillbaka var det 127/220, sen övergick man till 220/380 och nu 230/400.

Det kanske är ett utländskt fabrikat?

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jun-08 kl 18:05 »
Pratade med min elektrikervän idag å han sa också att det inte kan vara 320 utan 380, så jag får väl ringa en gång till.

Enda hindret han såg var att den typ av ledningar som man hade då, med porslinsgrejsimojs inte går att få tag på. De måste tåla mer värme än sladdar man gör idag. Så det gäller ju att de är fräscha. Men den dag de är uttjänta, vad gör jag då liksom..?

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jun-08 kl 19:50 »
Enda hindret han såg var att den typ av ledningar som man hade då, med porslinsgrejsimojs inte går att få tag på. De måste tåla mer värme än sladdar man gör idag. Så det gäller ju att de är fräscha. Men den dag de är uttjänta, vad gör jag då liksom..?
Vadå? Det finns väl kablar i dagens spisar också! Klart det går att fixa!

Satsa på spisen! Kanske du ska skaffa en billig på Blocket tills du fixat den gamla? Spisen tar inte mycket av din totala energi utan satsa på lite extra sågspån på vinden så har du klimatkompenserat dig.

ES

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jun-08 kl 20:17 »
På dagens spisar drar man kablarna på andra platser än där det är varmt, därför tillverkas inte längre kablar som tål hög värme. Men jag blir glad att du peppar mig! Jag har inte gett upp, kanske finns det nytillverkade sådana kablar nånstans, det var därför jag slängde ut min fråga här, tips någon?

Tapio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 jun-08 kl 20:47 »
Halaj!

Gysinge har en del nytillverkade gamla elgrejer. Bla elkabel. Men jag vet inte om det är rätt kabel. Maila och fråga:
http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx

//T

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 15 jun-08 kl 22:27 »
På dagens spisar drar man kablarna på andra platser än där det är varmt, därför tillverkas inte längre kablar som tål hög värme. Men jag blir glad att du peppar mig! Jag har inte gett upp, kanske finns det nytillverkade sådana kablar nånstans, det var därför jag slängde ut min fråga här, tips någon?

Gjorde en googlesökning på "elkabel värmetålig".

Fick direkt upp http://www.elproman.se/. Klicka på "Produkter -> Kabel -> Värmetålig kabel".

Finns säkert många alternativ. Stirra dig inte blind på hushållsel och spisar (eller för den delen byggnadsvård). Det krävs värmetålighet inom industrin tex.

Lycka till!
ES

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 23 jun-08 kl 09:04 »
Vanlig silikonkabel klarar 240 grader eller så, så det är inget problem, det finns även värmetåligt kabel för insidan på apparatur med värmetåligt väv på, klarar nog uppåt 500 grader minst, vi använde den i våra största scenlampor med 5kW halogenrör, spisen blir inte ens en femtedel så varmt.

Angående verkningsgrad, på spisplattor är den närmare 100% oavsett ålder, jag menar vad ska elenergin omvandlas till annars? Ljus, rörelse eller ljud?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 23 jun-08 kl 13:07 »

Angående verkningsgrad, på spisplattor är den närmare 100% oavsett ålder, jag menar vad ska elenergin omvandlas till annars? Ljus, rörelse eller ljud?

Det där tycker även jag låter logiskt, men vad beror det då på att gamla spisplattor ofta tar längre tid på sig att få upp värmen än nya?
Har sett så många exempel på det att det knappast kan vara inbillning, men jag kan inte förklara det.
Man tycker ju att det borde vara samma uteffekt ända tills ev någon ledare går av.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jun-08 kl 13:19 »
En annan teori skulle kunna vara att de gamla plattorna är tyngre. Större massa => mer energi för att värma till samma temperatur.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 23 jun-08 kl 13:24 »
Altes teori är ju fullt tänkbar. Det rör sig alltså om samma plattor som med tiden blir sämre, för min del har jag aldrig bytt plattor på nån spis.

Kom förresten på att jag läst nån gång att även gamla plattor till vedspisar kan slå sig, då kan man svarva om dom.
Skulle nog gå med elplattor också för den som gitter, men knappast värt allt besvär i vår slit-och-släng-epok.
« Senast ändrad: 23 jun-08 kl 14:02 av Filip Skräplund »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 23 jun-08 kl 13:55 »
Gamla spisplattor kan vara lite tyngre, sedan har de oftast lägre effekt än nya spisplattor.

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 23 jun-08 kl 14:35 »
Vem bryr sig i detta fall?

Det hela handlar uppenbart om ett bevarande av en äldre spis där design går före funktion.

Förhållandevis lite energi går till matlagningen så i det stora hela så är det skit samma. Stäng av elementen en helg om året så är nog spisen klimatkompenserad...

Snackar vi energispar så är väl induktion det enda rätta?!

ES

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 23 jun-08 kl 15:18 »

Snackar vi energispar så är väl induktion det enda rätta?!

Det spelar i stortt sätt ingen roll, det är väldigt enkelt att göra en effektiv omvandling från el till värme. Det krävs nästan ansträngning för att få energi att gå till spillo.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser