Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!! Sjuk gås  (läst 2524 gånger)

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
HJÄLP!! Sjuk gås
« skrivet: 13 jun-08 kl 11:45 »
hej, sålt en gässling som nu visar sig vara dålig. Min första gässlings-säsong och vill gärna göra vad jag kan för den lilla! Hon verkar ha lite besvärligt  att gå, haltar sig fram. Hon följer med sina syskon men är inte pigg och lika rask. Hennes näbb och fötter är mer blekrosa än de andras klara orange färg och ögonen ser lite urgröpta ut. Hon kurar och ligger mest lite för sig själv. Hon är sex veckor nu och det enda jag hittat här på forumet var om selenbrist? Skulle det kunna vara det? Varför har inte de andra tre det, som ätit detsamma som henne? Vad göra? Någon som har Tokosel hemma som man kan få köpa lite av?Hittar inget nummer till Ronny Olsson, men mottager det gärna om någon har! Han lär visst vara väldigt kunnig! Tacksam för all hjälp, vänligen Anna-Karin
Den som har en lever får se

maunen

• Skåne
SV: HJÄLP!! Sjuk gås
« Svar #1 skrivet: 13 jun-08 kl 22:10 »
Hej! Kan nog bara hjälpa dig med Ronnys uppgifter. Lycka till..... Det är inte mask?????

Ordförande:
Ronny Olsson, Gyllsjö 1194, 264 91 Klippan
Tel/fax: 0435-230 85
Email: ronny@kackel.se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 08:17 »
Har du avmaskat dem? Det är viktigt att avmaska gässlingar när de har blivit några veckor mot magmask. Det är den vanligaste dödsorsaken bland gässlingar fick jag veta av en stor gåsuppfödare. Avmaskar själv mina vuxna höst och vår och sen tillsammnas med ungarna när de är ca 3-4 veckor och har inte misst en unge sen jag började med det. Före kunde ibland om jag hade otur hela kullen dö  :'(

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 15 jun-08 kl 14:13 »
Hur och med vad avmaskar man dem? Har själv blivit en gässling fattigare, såg själv inte hur hon såg ut igår eftersom jag inte var hemma, min man hade hand om allt här hemme, men i morse låg en död. Givetvis den som jag trodde var en hona.. De andra är pigga som vanligt.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 08:08 »
Jag kör Axilurpulver 4 % efter grisdosering i 3-4 dagar. Men man måste ha recept på det medlet nu, men det finns receptfritt tabletter och mixtur för hund och katt men jag vet inte doseringen där. Bäst är att prata med sin lokale veterinär och be denna kolla vad som finns att tillgå. Axilur är bra för det kan man lätt blanda i maten och doseringen är ju samma som för gris bara det att man måste ge flera dagar i rad.

Typiskt för dessa magmaskar som gäss ofta drabbas av är att ungarna ser helt fräscha ut men är döda på morgonen när man kommer ut. Det går alltså oftast otroligt snabbt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1563 gäster, 3 användare
torbjorn, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser