Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning  (läst 2830 gånger)

nysse

Klippning
« skrivet: 11 jun-08 kl 12:03 »
När brukar ni klippa får ?

klorofyll

• Gäst
SV: Klippning
« Svar #1 skrivet: 11 jun-08 kl 18:12 »
Hej Nysse.
Vi klipper våra får på hösten innan betäckning, mitten - slutet av oktober
och sedan på våren, en månad eller så, innan de lammar, slutet av februari.
I våras fick vi för oss att inte klippa innan de lammade så så blev de klippta efter
så det drog ut till framåt april. Det var inte så bra för de blir lite svårklippta då...
Det är vår erfarenhet, om än kort  :)

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jun-08 kl 20:56 »
När brukar ni klippa får ?
Vad har du för ras?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 jun-08 kl 21:46 »
Vi klipper en gång på hösten ungefär i oktober och en gång på våren efter lamningen i maj någon gång. Har valt att klippa dem efter lamningen för att de går på lösdrift. Det har fungerat bra hittills.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #4 skrivet: 12 jun-08 kl 06:57 »
Om det inte blir regn, så tänkte vi klippa i dag. Ullen börjar lossna i stora sjok på några. har hört att Gutarna skall klippas ungefär nu. Dessvärre blir det nog en klippning till i oktober. För att de skall få lite ull till vintern. Hoppas det är rätt. ???

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jun-08 kl 07:11 »
Jag gissar att det lite grann hänger samman med vad för ras man har. Jag klippte mina roslagsfår för mindre än en månad sedan och de har redan 10 cm lång ull. Det troliga är att jag får klippa 2 ggr innan vintern.

Hur gör ni andra som har får där ullen växer såhär snabbt?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 12 jun-08 kl 07:56 »
Angående roslagsfår, så klipper jag en två gånger per år. Visst växer ullen fort, men jag gillar de riktigt långa fällarna. Rosorna är otroligt lättklippta. Eftersom mina går ute också i lösdrift vill jag inte klippa för tidigt på våren. April brukar vara lagom.
Gutarna fäller en del, men vad jag märker på mina är att ungdjuren fäller mer än de äldre. Verkar stagnera med åren. Deras ull växer inte så fort heller. Men vi klipper slutet av sept. början av okt. Då hinner de sätta fin vinterull. Klipper man dem inte på hösten får åtminstone jag vissa tackor som filtar sig på vår-vintern. Den ullen fungerar dåligt vid blöt väderlek. Den liksom suger vatten.

Sedan är det ju så även med gutar att de mår bättre om de får av ullen när det blir varmt.

Huvudsaken är nog att man har ett fungerande system som passar en själv och de egna fåren. Inte exakt när man klipper. Beror ju på ras och var man bor i landet, när de lammar osv. Men även vädret kan ju variera från år till år.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 09:43 »
Om det inte blir regn, så tänkte vi klippa i dag. Ullen börjar lossna i stora sjok på några. har hört att Gutarna skall klippas ungefär nu. Dessvärre blir det nog en klippning till i oktober. För att de skall få lite ull till vintern. Hoppas det är rätt. ???

Vi har 9 Gutar som går på lösdrift.. och vi har ryckt dem under ett par veckors tid nu..
Har två kvar som inte är redo än..pälsen sitter för hårt..

Enligt gammalt var det ju dags att lödja (rycka) dem  fram emot midsommar :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

nysse

« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 09:52 »
Jag har Gutefår.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 12 jun-08 kl 10:56 »
Då är ju frågan lite mer hur du håller dem? För står de inne på vintern, mår de klart bättre utan fäll. Går de i lösdrift finns ju två alternativ: 1gång/år typ nu eller två gånger, då helst innan lamning och sept/okt. Inte för sent bara, utan att de hinner få lite rejäl ull innan kylan kommer.

Det beror ju på ens egen filosofi också. Vad man vill med sina får osv.

Det ända är att man måste klippa/rycka ullen minst 1 gång/år enligt djurskyddsreglerna.

hustran

« Svar #10 skrivet: 13 jun-08 kl 22:23 »
Nu är vi klara med klippningen.....vilken FASA. Ullen satt som ogenomtränglig pansar utom på vissa ställen där det släppte. Adrenalinet och tårar blandades med ullen till en smetig massa. Oj, nu är vi ledbrutna. Jag tror att vi klippte för tidigt men även torkan har nog gjort sitt till. Klövarna hade också märkligt nog vuxit en hel del sedan de klipptes i April. Jag tycker det är svårt att veta när man skall klippa gutar. Det enda possitiva var att de är så himla trevliga. Helt underbara, lugna och snälla. Trots all pina så kommer de glatt och "snackar" efteråt. Puh, nu är det i alla fall klart och träningsvärken kommer nog inte förrän i morgon. ;)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 13 jun-08 kl 23:23 »
Jag kommer nog att fortsätta lödja gutarna i den här tiden då de flesta släpper fällen.. o  bara klippa shropparna..

Sen får vi seom någon vill ha guteull i höst isf kan jag tänka mig att klippa dem då annars får de vänta till nästa år.. de går på lösdrift o måste isåfall klippas tidigt i höst..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

nysse

« Svar #12 skrivet: 16 jun-08 kl 10:26 »
Nu har vi klippt guterna, vilket gick så fint....Vi klippte med gammaldags sax, men fundera på att skaffa elektrisk.
Fick ochså öronmärkt lamm, vilket dom tog väldig bra.

Ettena

« Svar #13 skrivet: 06 sep-08 kl 13:12 »
Jag klipper mina gutefår efter midsommar när dom tappar mycket av sin gamla ull. Klipper med manuell fårsax, går ju bra när man inte har så många att klippa  ;).

Fåraherden

• -
« Svar #14 skrivet: 09 sep-08 kl 09:45 »
Riktar mig kanske särkilt till Hustran.  Känner igen din reaktion från när vi började med får och skulle klippa själva. Det är därför vi nu anlitar ett proffs. Det går smidigt och lätt. Både får och fårägare lider mindre och är faktiskt ingen kostnad att tala om. Vår klippare tar något i stil med 200 kronor framkörningavgift och sedan 20-25 kronor per djur.
Det är det värt.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hustran

« Svar #15 skrivet: 09 sep-08 kl 12:37 »
Jaa du fåraherden. I början klippte vi alltid själva men med så många som 50-70 tackor så blev vi smått vansinniga (på varann, mannen och jag) så de senaste åren har vi faktiskt fått hjälp av en duktig klippare, jätteskönt och värt vartenda öre. Den psykiska lättnaden är ovärdelig. ;D Men så fick vi för oss att karva av ullen själva igen nu när vi inte hade mer än 30 tackor ( dessvärre är vi nu uppe i ca. 40 st. igen) I och med att de är Gutar så får man tänka om tydligen. Finullar o korsningar var det sällan problem med, vi kunde klippa i stort sett närsomhelst , men med Gutarna så satt ullen så ininorden även om vi tyckte den börjat släppa. I höst, nu snart så kastar vi oss enbart över tacklammen inte så många så förhoppningsfullt är vi gifta fortfarande ( mannen o jag ) efter detta . ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
LimJans, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser