Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskanksägg kläckt. Unge ute, men nån konstig "påse" kvar i ägget. Något fel?  (läst 1245 gånger)

Fredrik.Eliasson

Hejsan!

En ankunge kom just ut ur ägget i äggkläckaren nu på morgonen.

Den ser väl frisk ut och så, men en sak oroar mig. Det sitter kvar en "påse" i ägget. Den är lite genomskinlig och ser lite organaktig ut.

Nån som vet vad det handlar om? Normalt eller inte? Kommer ankan klara sig (svårt att svara på såklart, men jag menar med tanke på påsen)?

Tacksam för er hjälp. MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

8zw

• Södermanland
Ett ägg har två hinnor. Det första sitter innanför skalet och det andra runt fostret. Det runt fostret är tunt och har blodådror så det kanske är den du menar? Eller kan du visa en bild?
Påfågelduvor.

Fredrik.Eliasson

Hejsan!

Jag tror inte att det är den, men kanske. Den ser dock inte ut som den brukar, den satt liksom fast i ankans "bajshål".

Den såg mer ut som en säck än att den satt runt ankan...

Tacksam för mer svar MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

8zw

• Södermanland
Skulle behöva bild på det. Kanske kan ha varit nått fel på ägget. Men syns det inget fel på ungen är det nog inget att bry sig om.
« Senast ändrad: 11 jun-08 kl 18:55 av 8zw »
Påfågelduvor.

nettitas

Några av mina ällingar hade samma sak, men alla har då klarat sig utan några men för livet ;)

gernsö

• Skåne
Majoriteten av de fjäderfä jag har kläckt har haft en sådan påse, kan heller inte beskriva det, men så har det varit. Dock, dra inte loss om den sitter fast, ankan kan börja blöda, låt den torka in och klipp av strängen. Eller låt ankan sköta det själv. Ibland kan det sitta som klägg på ankans bakdel, om inget annat ser "farligt ut" så kan du torka bort lite, för annars torkar det in i ankans hud och fjun...
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Annika Johansson

• Östergötland
Rätta mej om jag har fel, är det inte så att en fågelbäbis "navelsträng" är lixom den inre "påsen" i ägget, och att om det inte får dra ihop i rumpan på kycklingen/ällingen, om vi "hjälper" en unge ut ur ägget, så kan de förblöda? Vi ska alltså låta ungen ligga kvar i ägget, för det ska dra ihop i rumpan.. Jag har själv hjälpt en unge ut, öppnade ett ägg som inte kläckts, jag trodde den var död, och öppnade ägget, men lät den ligga en stund så det skulle få dra ihop i rumpan. Hon klarade sig!

Annika

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser