Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag betala för smårisar?  (läst 2326 gånger)

Vurre

Vad ska jag betala för smårisar?
« skrivet: 09 jun-08 kl 15:16 »
Jag har blivit erbjuden att köpa ett par smågrisar, 10-12 veckor gamla, korsningar med linderöd i, men de är ovanligt klena exemplar och ser knappast ut som att de är snart tre månader. Jag räknar inte med att de ska växa som de ska, men jag har lovat att vi ska grisar i år... Vad är ett vettigt pris att betala?
snus? vad är priset på en pris?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad ska jag betala för smårisar?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 15:31 »
Vår "grisgubbe" säljer pellar för 100:-

Guran

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-08 kl 16:57 »
Hm; Gruff; din grisbonde bor antagligen i krokarna runt dig..? Hade gärna tatt ett par (slakt)grisar. Här är det förstås ont om sådant med.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 22:32 »
En annan är inte så hemma på det här med svin, så vad är pellar?

Här på trakten har allt vettigt folk lagt ner sin svinproduktion, så det är brist på smågrisar för hemuppfödning.

De småsvinen jag kanske ska köpa har inga lappar i örat, vilket gör mig betänksam. Deras mödrar och syskon har heller inga lappar i örat.

Men en släng per styck är ett ok pris?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 09 jun-08 kl 22:52 »
Pellar är mycket mindre än sina syskon.. hos större grisbönder brukar dom ofta slås ihjäl direkt..

Vi fick en i ena kullen Linderödare men vi hade tänkt behålla den ändå.. tyvärr så låg suggan ihjäl den efter någon dag.

Dom kan växa upp o bli lika stora som sina syskon men det är inte säkert.

Vi säljer hushållsgrisar för 500kr och linderödare med Genbank för 800kr+moms.

Finns nästan inga griskultingar att få tag i under 500kr.

Många som föder upp några enstaka grisar för att sälja och för husbehov o inte märker.. dock mot lagen..
De kanske inte har någon registrerad produktionsplats och kan då inte köpa märken.

Är dom tänkta att slaktas till hösten hos dig?
Tänk på om du köper små klena grisar att de kräver ganska mycket foder för att växa till sig så det blir nåt kött..
Kan kanske vara värt att lägga ut lite mer i inköp o få lättgöddare grisar.. :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 23:14 »
Nu tror jag inte det är en pelle-gris du fått erbjudande om att köpa, utan förmodligen bara en lite mindre gris. En som är en riktig pelle-gris är egentligen sjuk, den har hamnat i ett kroniskt stresstillstånd, som gör att magen och näringsupptagnigen inte fungerar som dom ska. Dom som är på det viset dör oftast innan dom blir så här gamla.  En gris som bara är liten kan ju däremot växa till sig, men det går som sagt åt mer foder eftersom den redan är lite efter. Vi har en galt som jag inte hade hjärta att kastrera när han var liten, han fick rum i handflatan ::), han är nu två år och stor som en shetlandsponny ungefär :o.. så visst kan dom ta sig. Men du ska kolla lite om dom ser friska ut, dom ska ha pigga öron, inte såna som bara hänger rakt ner, ryggen ska helst inte vara alltför kutig, och ryggraden ska inte synas alltför väl.  Sen är ett gott tecken om dom helt enkelt är nyfikna och leker..
Vad väger dom nu? , normalt hade ju varit runt 40 kg...

Vurre

« Svar #6 skrivet: 09 jun-08 kl 23:18 »
Pellar är mycket mindre än sina syskon.. hos större grisbönder brukar dom ofta slås ihjäl direkt..

Vi fick en i ena kullen Linderödare men vi hade tänkt behålla den ändå.. tyvärr så låg suggan ihjäl den efter någon dag.

Dom kan växa upp o bli lika stora som sina syskon men det är inte säkert.

Vi säljer hushållsgrisar för 500kr och linderödare med Genbank för 800kr+moms.

Finns nästan inga griskultingar att få tag i under 500kr.

Många som föder upp några enstaka grisar för att sälja och för husbehov o inte märker.. dock mot lagen..
De kanske inte har någon registrerad produktionsplats och kan då inte köpa märken.

Är dom tänkta att slaktas till hösten hos dig?
Tänk på om du köper små klena grisar att de kräver ganska mycket foder för att växa till sig så det blir nåt kött..
Kan kanske vara värt att lägga ut lite mer i inköp o få lättgöddare grisar.. :-\

Jag börjar nerifrån: Eftersom jag bor på en ö är det där med inköp av djur inte alltid så lätt. Vi har ont om svin här på ön.

Vi ska ha ett par tre hushållsgrisar och inte göra så mycket pengar på dem, vi ska ha lite kul och få bra kött och förhoppningsvis inte gå för mycket i förlust. De ska alltså slaktas här hemma och bli korv och julkskinka och en masa annat gott. Dessutom ska vi sälja en del av dem, om det går.

Jag blir lite bekymrad när jag ser att inte ett enda svin har lapp i örat, inte ens suggorna (6 st) som jag vet har varit där i flera år. Är de att betrakata som pålitliga typer? Jag frågade om maskinfektion som förklaring till att dessa grisar var så små och fick svävande svar. Hur pass tillförlitlig som uppfödare är de?

De aktuella smågrisarna är inte linderödare utan korsningar, de är ynkliga och väger ca hälften av sina kullsyskon och jag vill verkligen inte betala 500 pix för dem, inte ens inklusive moms.

Så vad är ett rimligt pris? 

De här väger ca drygt 20 kg men ser pigga ut. De har har en massa syskon som tar för sig och miljön de går ser inte alltför hälsosam ut, ser ut att ha gått grisar där rätt länge på en ganska begränsad yta.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jun-08 kl 23:27 »
Du behöver inte haka upp dig på att innte suggorna är märkta, regeln säger att dom ska märkas när dom lämnar sin födelseplats, alltså i de flesta fall när man skickar dom till slakt, och är det då suggor som dom fött upp själva så behöver dom alltså inte vara märkta under tiden dom går kvar hemma.
Däremot ska ju egentligen dina smågrisar märkas när du får dom, för då lämnar dom ju sin födelseplats, men vem gör det när man säljer några små vid sidan om?? Inte jag iaf.. Och hursom så räcker det i så fall med en tatuering.

Nä, några 500 ska du inte ge, nån hundralapp verkar rimligt. Själv tar jag 500 för en 25-30 kg kulting, men då lämnar jag garanti, så dom får en ny om det visar sig att den inte växer som den borde.

Nån större förtjänst kan du nog tyvärr inte räkna med, fodret är dyrt nu, men du får ju kött som du vet hur det är uppfött, och det kan ju vara värt ännu mer :)

Om dom haft grisarna länge på samma ställe så kan det mycket väl vara mask, så testa med att avmaska dom direkt du får dom...
« Senast ändrad: 09 jun-08 kl 23:28 av Fridolf2 »

Vurre

« Svar #8 skrivet: 09 jun-08 kl 23:43 »
Däremot ska ju egentligen dina smågrisar märkas när du får dom, för då lämnar dom ju sin födelseplats, men vem gör det när man säljer några små vid sidan om?? Inte jag iaf.. Och hursom så räcker det i så fall med en tatuering.

Nä, några 500 ska du inte ge, nån hundralapp verkar rimligt. Själv tar jag 500 för en 25-30 kg kulting, men då lämnar jag garanti, så dom får en ny om det visar sig att den inte växer som den borde.

Nån större förtjänst kan du nog tyvärr inte räkna med, fodret är dyrt nu, men du får ju kött som du vet hur det är uppfött, och det kan ju vara värt ännu mer :)

Om dom haft grisarna länge på samma ställe så kan det mycket väl vara mask, så testa med att avmaska dom direkt du får dom...

Nä, nån förtjänst räknar jag inte med för de här året. Jag vill heller inte blir uppskörtad. Det vore inga problem att betala för bra småsvin med garanti, men jag litar inte riktigt på de här uppfödrarna. Se mig om i månen efter garanti tror jag att jag kan göra.

Eftersom inga bra småsvin finns i sikte - de stora lokala producenterna har antigen problem med sjukdomar eller med ekonomin och lägger ner - så har jag hittat den här hobbyproducenten av smågrisar.    Och jag kan få köpa skrapet, de smågrisar han ändå inte skulle bli av med.

Så vad är rimligt att betala? Ingen garanti, förstås, troligen inga öronmärken, vilket kan försätta mig i en svår situation, kanske vetrinära kostnader, större foderutgifter... och jag vill just nu ha kvitto på svinen.  Vilken summa ska det på kvittot?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-08 kl 00:34 »
Så han säljer alla sina smågrisar svart då? Låter ju lite mycket, för 6 suggor kan ju trots allt ge 120 smågrisar a´500 spänn = 60 000 om året rätt ner i fickan... Då är ju frågan om han ens vill ge dig nåt kvitto.. För om han säljer smågrisar på riktigt sätt så har han ju ett prod-platsnr, och tatuerar dom när han säljer dom och då är ju allt i sin ordning.
 Men annars... Tja, bjud 150kr styck inklusive en tänkt moms då.. För visst tar du en viss risk, och den ska du ju ha betalt för, inte för att dom är omärkta, utan mest för ev extrakostnader..

Vurre

« Svar #10 skrivet: 12 jun-08 kl 15:06 »
Nä, blir inga smågrisar här i år, han skulle ha 500 pix styck för de små skitarna och det tycker jag inte man kan betala. Glömde att fråga vad han tar för normalvuxna.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jun-08 kl 16:08 »
Då var det nog klokt att du avstod :o Synd att det är så långt annars hade jag kunna satt några på båten till dig.. :)

Vurre

« Svar #12 skrivet: 12 jun-08 kl 20:52 »
Då var det nog klokt att du avstod :o Synd att det är så långt annars hade jag kunna satt några på båten till dig.. :)

Ja, hade det bara gått att få dem på båten! Tack ändå, och för råd och kunskap.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 12 jun-08 kl 22:31 »
Ja, hade det bara gått att få dem på båten! Tack ändå, och för råd och kunskap.

Det är väl klart att det måste gå att få grisar till Gotland?
Hör med olika djurtransportörer eller varför inte annonsera om det här på Alternativ?
Det finns säkert någon som ska till Gotland med andra djur.  ;)

Lycka till!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser