Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21545 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Några "varningsord" för rovdjur kanske...
« Svar #120 skrivet: 04 aug-08 kl 08:55 »
Nog är det väl själva f-n!

Nu har även jag råkat ut för den stora massakern, men förr eller senare är det väl dags. Igår kom en stor brun rovfågel (?sort, är inte så bra på det där med arter) och dödade större delen av mina Öländska dvärg  >:( >:( >:( >:( >:(  >:( >:(  :'(
Det som gör det riktigt tråkigt är att vad jag vet var dessa djur de enda genbankade Ö-dvärgarna i Norrland från Dalarna och upp minst.

Nog är det väl h-vete att de inte kan ta en och vara nöjd och framför allt äta upp den då. Nej det ska dödas tills det inte går att döda mer sedan tar man en liten tugga här och en liten tugga där. AAAAAAAAAA

Ja, ja, tack och lov fanns det tillräckligt med djur kvar för att flocken ska överleva och nu ska jag försöka mig på detta med maskinkläckning för första gången i mitt liv. Kom nämligen på att jag hade 6 ägg inne från en av de slagna hönorna.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #121 skrivet: 04 aug-08 kl 11:03 »
Vad synd!!
Jag känner med dig Storky1.

Filip Skräplund

« Svar #122 skrivet: 04 aug-08 kl 14:34 »
Moget och intelligent inlägg.... *garv*
Hur var det nu med "höga själsförmågor"?? Hmm... det är kanske individuellt?

Kanske blev det lite för avancerat, sorry.  :-\

Fortsätt föralldel mata räven, men lite synd om hönsen är det allt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

fjäderfän

« Svar #123 skrivet: 04 aug-08 kl 14:52 »
vad trött jag blir vill man inte mata sina höns till räv eller hök använd ordenliga hönsgårdar med elstaket runt så slipper ni problemen.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Filip Skräplund

« Svar #124 skrivet: 04 aug-08 kl 14:57 »
vad trött jag blir vill man inte mata sina höns till räv eller hök använd ordenliga hönsgårdar med elstaket runt så slipper ni problemen.

Men då kan man ju inte tigga om medlidande i hönstrådarna.  :'(
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #125 skrivet: 04 aug-08 kl 15:33 »
Beklagar verkligen din förlust!

Efter att ha läst på forumet om allas tragedier, så känner jag att mina hönor är trygga hönor och får försöka skapa extra stimulans inom ett mer begränsat område i stället och slå ifrån mig det dåliga samvetet att inte  kunna ge dem lösgång..
Den tiden finns liksom inte att jag ska kunna "valla" dem från 07.30 till 20 som gäller nu.

Hur ska det kunna bli några kyckligar till salu om alla offras till rovdjuren?

VH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #126 skrivet: 04 aug-08 kl 16:02 »
Tack och lov kan det gå väldigt många år innan något dramatiskt händer ;D.
Å andra sidan kan man ju ha oturen att div. rovdjur hittar matfatet redan första dagen de kommit hem ::).

För min del har jag bara blivit av med enstaka strödjur på 10år som ägare till frigående höns.
Men nu tycker jag att mina flockar fått sin beskärda del för de närmsta 10 åren också.
I höstas tog en råtta ihjäl nästan alla höstkycklingar och nu detta med Dvärgarna.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #127 skrivet: 04 aug-08 kl 23:58 »
Det är jobbigt detta med rovdjuren och visst kan man behöva beklaga sig och få lite medkänsla om man råkar ut för attacker, inget konstigt alls i detta. Goda råd är säkert också välkomna i sådana lägen.

Jag tror alla gör så gott de kan för att göra sina hönsgårdar och hönshus rovdjurssäkra, men rovdjuren är intelligenta och drivna av en oslagbar jaktinstinkt och många gånger blir man "överlistad" av dem, mest på grund av deras ihärdighet och "trial and error"-metoder.

Vi har en hönsgård med nedgrävt nät samt  tak av bärnät, än så länge har detta räckt. Kommer det nån dag, då räv eller hök tar någon fågel för mig, är jag tacksam för det stöd och de råd jag kan få här inne. Oftast får man dessutom råden UTAN ironi och besserwisserattityd, tyvärr är det inte alltid så. ::) :(

Jag beklagar er som har fåglar som råkat illa ut och jag önskar er lycka till med att hitta nya och bättre lösningar på era problem!
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 23:59 av Cissiluria »
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #128 skrivet: 05 aug-08 kl 07:51 »
Innom genbanken är det dessutom önskvärt att man håller sina djur så fria som möjligt.
En del av bevarandearbetet är att djuren ska förutom de yttre behålla alla sin inre egenskaper också (mycket mer viktigt).

Däribland finns känslan för rovdjursspan och att då bete sig rätt vid fara, dvs gömma sig på ett bra ställe och därigenom klara sig. Ledartuppen ska i kritiska lägen offra sig själv för att rädd sin flock osv. Detta är alltså något vi valt som har djuren lösa, en kvalificerad risktagning.

Men det som Cissiluria sa håller jag med om så mycket. Trots det måste man få skrika av sig lite när det händer otrevliga saker och i alla fall jag blir så less på detta besinningslösa dödande som många rovdjur har för sig. Kunde de nöja sig med en då, helt OK!
Men allt ska ju dödas om de kommer åt och då måste man få bli lite trött, arg och ledsen en stund innan man tar nya tag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #129 skrivet: 05 aug-08 kl 07:57 »
Självklart att man blir arg och framförallt ledsen. :'(
Man sköter ju hönsen, som sina egna barn, ingenting är gott nog.
Håller tummarna för er som råkat i olycka, att ni kommer igång igen.
Kram Lycka
Hedemorahöns

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #130 skrivet: 05 aug-08 kl 12:11 »
Storky1... det var en intressant vinkel på frågan om lösgående fåglar, detta med genbanksperspektivet. Själv ämnar jag sätta igång genbank på "Bohuslänsk-Dals Svarthöna" i framtiden. Har en genbankshöna, två genbankshönskycklingar och en liten en, som är hönans egen och som jag inte ännu vet vilket kön det är. Jag hoppas på tupp, faktiskt, så kan jag få igång en genbanksgrupp snarligen. Fast kanske bra om det är en höna, den lilla också, så kan jag köpa en vuxen tupp, som kanske redan har vaksamheten klar och redo och är lite erfaren. Så kan jag låta dem gå lösa.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Prosit

• Södermanland
« Svar #131 skrivet: 05 aug-08 kl 19:32 »
På mitt landställe finns det risk för mink och därför har jag mina höns helt lösa där. Jag hoppas att hönsen ska kunna flyga upp i träd och hålla sig undan om jag har otur och en mink kommer. Om de är instängda i en hönsgård är det nästan omöjligt att hålla minken ute och hönsen kan inte sprida ut sig och sätta sig i säkerhet. Resonerar jag helt fel eller? ???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #132 skrivet: 06 aug-08 kl 07:45 »
Nä, hade min dvärgar varit helt lösa hade det med all säkerhet inte varit så många som rovfågeln fick tag på till exempel.
I och med att de inte har några nät och saker i vägen är de otroligt duktiga på att gömma sig högt och lågt (men mest lågt när det gäller min Hedemoror i alla fall) De kryper in i höggräs och under buskar och är spårlöst borta......

När det gäller mink har jag ingen erfarenhet. Hur jagar de med syn, hörsel eller luktsinnet mest? Är det luktsinnet, hjälper det väl tyvärr inte hur stilla och välgömda hönsorna är  ::)

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #133 skrivet: 06 aug-08 kl 08:58 »
På mitt landställe finns det risk för mink och därför har jag mina höns helt lösa där. Jag hoppas att hönsen ska kunna flyga upp i träd och hålla sig undan om jag har otur och en mink kommer. Om de är instängda i en hönsgård är det nästan omöjligt att hålla minken ute och hönsen kan inte sprida ut sig och sätta sig i säkerhet. Resonerar jag helt fel eller? ???

Jag hoppas verkligen du har fel!? för mink är det som vi möjligen kan få påhälsning av här. Vad tror ni andra? Är mink omöjlig att stänga ute?

MVH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Prosit

• Södermanland
« Svar #134 skrivet: 06 aug-08 kl 09:07 »
Du måste ha minknät ialla fall. De biter hål på det mesta och slinker igenom gunnebostängsel. De klättrar över och tränger sig igenom en springa. Men gräver de under ett nät? Och klättrar de i träd efter höns som sitter i trädet på natten?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #135 skrivet: 06 aug-08 kl 11:25 »
Vi som har varit så noga.........

Hm......minknät har jag aldrig hört talas om. Hur ser det ut?
Förutom hönsgården så är hela tomten inhägnad med galvat rutnät på stolpar och byggstängsel mot ån. Lägg därtill fyra hundar... och luckan stängd nattetid.. Vi betvivlar att minken göre sig besväret, men det får framtiden utvisa.

Skärrad I-K

Prosit

• Södermanland
« Svar #136 skrivet: 06 aug-08 kl 12:55 »
Med hundar och människor på gården så vågar den sig säkert inte i närheten!

Nypålandet

« Svar #137 skrivet: 08 aug-08 kl 00:19 »
Mina går fria sedan flera månader. Kein problem. Änsålänge....

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #138 skrivet: 25 aug-08 kl 00:40 »
Jaha,,, så var det då dax för nästa hönsjägare!!!  :o

Inte nog med de röda rackare som springer på marken,
nu sitter även Höken i trädet och spanar över hönsen!!!  >:(

Skall de aldrig få fred, de stackrarna  ???
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Nypålandet

« Svar #139 skrivet: 04 sep-08 kl 23:00 »
30 lösa höns sedan våen, inga förluster. Än.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser