Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21552 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Några "varningsord" för 2-benta rovdjur kanske...
« Svar #100 skrivet: 25 jul-08 kl 12:06 »
Hastigt samtal från en kompis som berättade följande:  :o

Igår hade familjen, som bor relativt ensligt i skogen, åkt till byn för att göra sin veckohandel. Enbart två timmar tog det hela. Väl hemma och en koll hos hönsen,,, så finns ingen av de 10 Hedemororna + den 11:e hönan, som låg på sina 11 snart kläckfärdiga ägg, var också puts väck ur sitt rede. Bara träägget låg kvar.

Dörren till hönshuset stod stängd och hönsgården var även den stängd, precis som den var innan familjen for. Ingenting ovanligt hade skett i gården, inga extra fjädrar som visade på slagsmål eller dylikt, inget trasigt nät någonstans. Allt var som vanligt, förutom att - gården och hönshuset var TOMT!
Detta på bara 2 timmar...

Deras Hedemorahöns var samtliga borta! Hönsen var från genbank och strax skulle begäran om egen genbank göras...

Man kan ju undra om inte väl förberedda 2-benta rovdjur varit framme?  :o
Hur tusan kan man i så fall vara så fräck. Hur kan man ens komma på idéen?  :'(

Vad lever vi i för ett samhälle egentligen ???
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Några "varningsord" för rovdjur kanske...
« Svar #101 skrivet: 25 jul-08 kl 12:10 »
Fy vad gräsligt, ja det måste ju vara tvåbenta rovdjur den gången! Inga rävar eller andra djur stänger ju efter sig.

Hoppas de ringt polisen. Fast det vet man ju hur mycket de bryr sig 'om några höns' (som de säkert säger).
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fjäderfän

« Svar #102 skrivet: 25 jul-08 kl 12:26 »
det enda som funkar mot rovdjur är EL stängsel.
dom tvåbenta borde det oxå funka på.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #103 skrivet: 25 jul-08 kl 14:18 »
Nej Nu!!!

Man tror inte det är sant. Hur fasen kan man? Bara att klara av att fånga in dem tyder på hönsproffs. Har ni andra era inlåsta?

Kanske inte är så dumt att bo i tätort ändå med alla grannar engareade i hönsinnehavet!? Hoppas ni som vågar ha era på lösgång inte tycker alltför illa om oss som  inte har, även om vi förstås också gärna skulle vilja ha......

Hälsningar från I-K

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Amanda

• Västmanland
« Svar #104 skrivet: 25 jul-08 kl 16:46 »
Skulle det vara vanligt att bara en får gapmask ?
Det tror jag inte på.
Tror förr på att det är en defekt. ???

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #105 skrivet: 25 jul-08 kl 16:48 »
Citera
Skulle det vara vanligt att bara en får gapmask ?
Det tror jag inte på.
Tror förr på att det är en defekt.

Lycka skrev.... och jag antar i fel 'tråd'  :-\

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #106 skrivet: 31 jul-08 kl 22:06 »
Nu var det dags i gen ett härans liv hos hönsen och jag ser en katt fly och jag hittar inte min acurana höna Agda #######! :'(
Det gör fysiskt ont i mig. F#############! Min mage känns!!!!!!  :-X
DET har fungerat sen jag började jaga in hönsen vid 18 på kvällen men Jag var lite sen i dag och har börjat slappna av. H#######! :'( :-\

Hoppas att det går bättre för er andra.

Amanda

• Västmanland
« Svar #107 skrivet: 01 aug-08 kl 18:34 »
"ivigtut", menar du att det var katten som tog hönan  ???

Grannens katter som går hos mig är livrädda för mina höns... (när de är ute i frihet, för närvarande går de ännu i sin gård då rävarna inte försvunnit).

Förvånar mig,,, att katten vågar ta en sån pass stor höna  :o

Begriper också att du blir grymt besviken och förtvivlad.  :'(

Läste förresten i tidningen idag om familjen som förlorat sin älskling sedan 20 år, nämligen den lilla ponnyn som gick fritt på gården som en hund och kom fram på inrop. Där hade vargar tagit den lilla hästen. Jag nästan grät jag också då jag läste det. Hästen ingick ju i familjen. Tragiskt sannerligen!  :'( :'( :'(

Rovdjur är ett elände!!!
Men, i ditt fall är ju tydligen också vissa husdjur ett elände...;o)

Hoppas du slipper i fortsättningen.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #108 skrivet: 01 aug-08 kl 21:57 »
Har knappt kunnat sova i natt för att jag var så arg på mig själv. :(

När jag går ut för att öppna för hönsen vem kommer försiktigt gående jo AGDA.  :D ;DJag blev så glad, vilken lättnad ;D. Hela dagen har bara varit härlig. :D
Dessutom var jag glad för att jag nu viste vem som var i farten och första tanken var skjut andra var att katten måste varit desperat hungrig, om jag fodrar i garaget med torrfoder så kanske det löser problemet.  ;)
Så när jag kom hem så släppte jag ut hönorna på tomten och höll mig i närheten. Jag gick in för att hämta en macka och något att dricka då hör jag AGDA utanför köksfönstret skrika som om hon lägger ägg, så jag går ut. DET ÄR KNÄPPTST och i mitt nät till hönsen sitter en stor rovfågel med min lilla grå waiendåt tupp kyckling. Han klar inte av att lyfta.  :-X

Händelsen gör mig kluven det var mäktigt att vara så nära en så stor rov fågel samtidigt som jag blev rasande och ville rädda den grå och vrida naken av rovfågeln. Rovfågeln gör att jag slipper välja vem av tuppkycklingarna som skulle få vara kvar. En knepig känsla lättnad och skuld. :-X
Den grå har jag begravt. Sambon undrade om jag inte hade lärt mig något av gårdagen. Jag trodde att problemet var en katt vi aldrig ser och jag hörde och såg attacken i går. Så jag väntade mig inte att det skulle ske mitt på ljusa eftermiddagen, jag hade ju koll.
Jag är nog född optimist eller idiot välj vilket.  :( :-\

Amanda

• Västmanland
« Svar #109 skrivet: 02 aug-08 kl 10:42 »
HEJA Agda ! ! ! - Vilken klok höna  :D

Och katten gick fri.,.,.,  :) Sicken tur  :-*

Att fåglar tar höns vet vi. Att en wyandotte gick åt var ju sorgligt, ja det är hemskt när vilket djur det än vara må går åt, men tur i oturen att det var en tupp denna gång i alla fall  :'(

Rovdjur på mark och i luften får vi alltid se upp för  :o

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #110 skrivet: 02 aug-08 kl 23:21 »
Jag kan inte förstå varför räven tillåts springa och härja som han få göra. Rävtrycket kommer att öka nu under hösten när mörkret kommer. Hela rävkullen kommer att komma för att förse sej med mat.
Till våren kommer det inte bara att vara en räv som springer utan en hel hög. Istället för att skjuta en räv i våras kommer ni att få jaga ett okänt antal nästa vår.
Vi tog bort flera rävar förra vintern. Sen vi tagit en hann vi bara in och lägga oss så började hundarna skälla och där stog nästa. Man kan inte både låta rävarna leva och försöka hålla fjäderfän samtidigt, det funkar inte!

Efter våran insats i vårvintras är vi helt befriade nu. Hönsen och ankorna går helt fritt, som jag tycker att de ska få göra när det nu går. Sommaren är så kort, varför ska räven ha företräde? Rävar är jättefina och har också rätt att leva men de ska hålla till i skogen, på gården ska våra tama djur ha företräde annars måste vi ingripa.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Filip Skräplund

« Svar #111 skrivet: 02 aug-08 kl 23:28 »
Det borde vara ransonering på hönsmammor också.

Rovdjuren gör bara det dom är skapta för, jagar de lättaste bytena.
Vill man bedriva något som förtjänar att kallas ekologisk djurhållning,
så bör enligt min uppfattning ett grundkrav vara att arbeta så mycket som möjligt med naturen istället för emot den.
Ett av sätten är att skydda husdjuren från den naturliga faunan med passiva istället för aktiva metoder.
Att ha hönsen springande lösa är som att skicka inbjudningskort till predatorerna.
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 00:07 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #112 skrivet: 03 aug-08 kl 08:14 »
Filip Skräplund...

Vad det gäller detta med att anpassa sin djurhållning efter skogens/naturens villkor, är väl det gott och väl. Icke desto mindre tillhör även människan naturen och de som väljer att hålla djur, för att få tillgång till ägg och kött, väljer naturligtvis också att jaga predatorer, för att freda sina ägor. Vi är en gång för alla högst i "stegen" och tar oss den rättigheten, på gott och ont.

Jag menar, kunde tonfisken säga till hajen: du får inte jaga min sort, du får bara ta "maneter", så vore väl det finemang för tonfisken... men hajen är "högsta hönset" i havet och tar vad han vill, när han vill och har möjlighet.

Vad har räven för naturlig fiende i skogarna söder om Närke, förutom "skabb" och människa? Hur mycket rävar skall vi ha? Räven har ju faktiskt sitt territorium i skog och ängsmark, med de bytesdjur som ingår där, därför ser jag inget märkligt i att vilja skjuta av de rävar som fått korn på en höns/gås/andflock eller lamm för den delen.

Nu är ju, trots att man kan fundera ibland  :o , människan besittare av något högre själsförmågor än hajen, därför kan vi i görligaste mån, skona räven, men det finns gränser även för den sortens "humanitet".

Kommer räven på mina höns, knäpper jag honom, that's it!

Vänliga hälsningar ytterligare en "hönsmamma".
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Amanda

• Västmanland
« Svar #113 skrivet: 03 aug-08 kl 13:05 »
Citera
Kommer räven på mina höns, knäpper jag honom, that's it!

Cissiluria, du verkar tuff  8)

Kan inte du ta med vapen och "rensa upp" hos mig en vecka  ;) ::)

Skojar Amanda  :-*

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #114 skrivet: 03 aug-08 kl 18:26 »
Pssst Amanda!!!! *väser* ... jag lejer ut "knäppandet", OM jag får en räv i hönshuset! THAT'S IT! ;)
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Filip Skräplund

« Svar #115 skrivet: 03 aug-08 kl 20:50 »
Men om man nu besitter så höga själsförmågor, så borde man kanske ta sej en funderare över om det är optimala metoder man använder,
när rovdjuren tar rubbet titt som tätt.
Istället för att oja sej sida upp och sida ner på hönsforumet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #116 skrivet: 03 aug-08 kl 22:29 »
Läste nånstans om rävar att varje rävkull kräver 1 ton föda innan de vuxit upp. Har man då en rävmamma med kull varje vår kan man snabbt räkna ut att ens höns inte kommer att räcka på långa vägar. För hönsen eller vad det nu är för tamdjur är ju ett lätt byte så naturligtvis kommer rävtrycket att öka under våren när hon ska föda sin kull. Sen under höst/vinter kommer hela kullen att cirkulera för de har lärt sig vars maten finns.

Jag är inte emot att ha hönsen i hönsgård, har man bara gått om plats åt dem och gör det trivsamt med buskar odyl. är det ok och mina djur går också där ibland. Men det är inte alltid det räcker ändå.
Rävar är listiga. De gräver, klättrar oh knipsar nät. Hönsgården måste vara helt rävsäker vilket innebär ett enormt jobb särskilt om gården är stor.

Den första hönsgård jag byggde var gjord av vanligt hönsnät med kycklingnät nertill som vi grävde ner en bit. Men det visade sig att den var långt ifrån säker.
Vanligt hönsnät knipsar räven hur lätt som helst och går in och tar sina hönor. Nu har jag bytt ut hönsnätet mot hundgårdsnät och satt punktsvetsat fyrkantsnät nertill som är nergrävt 50 cm. Stängslet är 2 meter högt och nästa projekt blir att fixa tak över det hela.

Om än hönsen sitter tryggt bakom galler blir de hysteriska och oroliga om det springer rävar utanför deras hönsgård flera gånger i dygnet. Rävarna ger sig inte bara för att de inte kommer åt fåglarna utan hoppas naturligtvis att nästa gång ska de lyckas.
Ett alternativ är att skjuta undan dem men finns det andra sätt att bli kvitt räv så kan jag tänka mej att att pröva. Men ett har jag kommit fram till av erfarenhet, det funkar inte att både hålla fjäderfän och räv på samma gång.

Sara

Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 03 aug-08 kl 22:40 »
Det är klart att man inte kan ha rävar sitta och drägla utanför hönsgården. Av våra XX hektar håller sig hönsen på några hundra kvadratmeter, på resten av marken får rävarna springa bäst de vill. Och det gör de också. Skulle det bli problem med att de blir närgångna är det självklart att vi håller efter dem precis som vilka skadedjur som helst.

Filip Skräplund

« Svar #118 skrivet: 03 aug-08 kl 22:53 »
Men ett har jag kommit fram till av erfarenhet, det funkar inte att både hålla fjäderfän och räv på samma gång.

Sara

Det funkar inte med sörgårdsmodellen vill säga.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #119 skrivet: 04 aug-08 kl 07:47 »
Men om man nu besitter så höga själsförmågor, så borde man kanske ta sej en funderare över om det är optimala metoder man använder,
när rovdjuren tar rubbet titt som tätt.
Istället för att oja sej sida upp och sida ner på hönsforumet.

Moget och intelligent inlägg.... *garv*
Hur var det nu med "höga själsförmågor"?? Hmm... det är kanske individuellt?
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 07:55 av Cissiluria »

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser