Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21555 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Några "varningsord" för rovdjur kanske...
« Svar #80 skrivet: 01 jul-08 kl 13:16 »
Citera
Har just köpt ett gäng höns, efter att ha varit hönslös i ca 3 år. Åkte till jobbet ett par timmar igår, sonen skulle vakta för taket är inte på rastgården än. Då kom den rackarns höken o tog en av mina 3månaders Gotlands. Idag ska nätet på. Att man aldrig lär sej.

Näää!
Att ens djur alltid är bevakade - dag som natt - vareviga sekund känns ju HOPPLÖST.
Man blir så ledsen och tycker så synd om djuren. Men att vara utan nät över hönsgården, det skulle absolut inte gå, här i alla fall!!! Jag har alldeles för många stora lövträd omkring mig och det är ideala platser att sitta och lura i och dimpa ned vid lämpligt tillfälle. Men det har hänt att hökungfåglarna kastat sig genom nät och allt i jakten på byte, så 100 % säkert är det ändå inte, men 99... ;)

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Nypålandet

« Svar #81 skrivet: 02 jul-08 kl 09:28 »
Duvhöken slog de två senaste dagarna (frigående höns) men det enda han fick med sig var lite fjädrar  ;D

Grannkatten låg & lurade på mina höns när han överfölls & piskades upp av marantuppen! Han fick duktigt med stryk! Det har jag aldrig sett förr...

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #82 skrivet: 02 jul-08 kl 14:39 »
Jag har haft tur med mina höns/kycklingar än så länge. De går ute, fritt, och har fått vara ifred för både räv och hök. Det är bara att hålla tummarna för att det får fortsätta så.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Amanda

• Västmanland
« Svar #83 skrivet: 04 jul-08 kl 10:02 »
Du kanske bor i ett "lämpligt" område  :)

Men håll tummarna du,,, för snart dyker de nog upp (eller ned) de där elakingarna  :(
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #84 skrivet: 04 jul-08 kl 14:05 »
Jag hoppas vi slipper.

Jag vet att den gamla tanten oh farbrorn som bodde här innan oss,(flera år sen) hade lösgående höns. I många år dessutom, de borde ju inte ha kunnat ha det så, om det var mecket predatorer i området. Kanske är det så att de inte finns så nära oss.

Jag hoppas att det får förbli så.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Amanda

• Västmanland
« Svar #85 skrivet: 05 jul-08 kl 18:11 »
Tänk, nu har det gått en månad sedan rävrazzian - och ännu kommer räven rusande flera gånger varje dag. Hönsen får tyvärr bara gå i sin gård, men var gång mickel dyker upp skräms de ju till vansinne och flyger upp mot stängslet.

Radion går - helt utan verkan.

Har rensat bort allt sly och sågat ned syrener i gårdens närhet, så att hönsen inte ska vara helt oförberedda, utan ha en föraning om vad för rött som kommer rusande. Av den tidigare 'rävlegan' finns ett intet!

Så här får jag nu har det en månad till eller två, minst. Det känns så pass trist att man funderar på om det är värt att fortsätta med sitt lilla, förr så trevliga, 'hönseri'. För rävantalet lär ju inte minska, så frisk som stammen verkar vara, åtminstone här.

Var ute hela dagen igår och allt var lugnt. Hann bara in, så var det omedelbart dags igen. Det betyder alltså att räven rent av "står/ligger på vänt" och bara avvaktar lämpligt tillfälle.

Pust och stön,,, men i höst är det JAG som måste göra razzia!

Fortsatt go' sommar på Er alla!

/Amanda

Guran

• Lappland
« Svar #86 skrivet: 05 jul-08 kl 19:17 »
Japp,,, vovvar har jag  :D

Räven blir inte bortskrämd av dem? ??? :o

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #87 skrivet: 05 jul-08 kl 19:27 »
Men visst kan väl en hund hålla rent för Mickel!? Våra har i alla fall jagat ner dem i sina gryt!

och nog ser hönsen skillnad på hundraser allt.....

Våra spanar in tre whippettikar helt lugnt och fridfullt, medan vår ålderman en 12  snart 13 årig gammal basenjihane får dem att reagera. Han liknar ju en räv i mångt och mycket. Honom gillar de inget vidare! Fast jag tror att det går att få stopp på honom, men inte på en Whippa.

Trevlig helg önskar: I-K

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Amanda

• Västmanland
« Svar #88 skrivet: 05 jul-08 kl 20:01 »
Citera
Japp,,, vovvar har jag 

Räven blir inte bortskrämd av dem? 

Hahaa, hundarna går ju in ibland... och då är det ju fritt fram...

Guran

• Lappland
« Svar #89 skrivet: 05 jul-08 kl 22:14 »
Mmmm jag har, i stort sett,alltid ute minst en jycke när hönsen är lösa. Men visst händer det att de kmr in trots att de behövs i gårdsarbetet. Ingen höna har tagits av räven sedan vi började ha ute jyxen samtidigt som  hönsen iaf (miste sista hönan till räven i höstas).

Amanda

• Västmanland
« Svar #90 skrivet: 07 jul-08 kl 18:59 »
Nyss,,, ringde min kompis Lolo och berättade en sorglig historia;

Hon var ute i regnet på gården tillsammans med sina vackra Hedemorahönor och den rare 5-årige knä-tuppen. Plötsligt tyckte hon att det blev lite för blött, så hon sprang raskt in och tog på sig stövlar - 1 minut tog det hela. ** Genast var räven framme ** och TOG familjens kelgris, den trevlige 5-årige TUPPEN, som alltid brukade sitta i knä på maken.

Nu gråter hela familjen... och inte minst hönorna...  :'( :'( :'(

SÅ SNABBT kan det gå att förlora den mest betydelsefulla!!!  :o

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #91 skrivet: 07 jul-08 kl 22:23 »
I dag gick våra in redan 19. Det har regnat snudd på hela dagen och hönsen tog sig inte ens upp till sina ordinarie sittpinnar pga att fjäderskruden kändes övermäktigt tung!?

Vi bad dem hålla ut och se fram emot onsdan.....bättre väder är i antågande!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Amanda

• Västmanland
« Svar #92 skrivet: 07 jul-08 kl 23:16 »
Nu får du lyssna,,, så Dina hönor inte fått lunginflammation i regnet.
Det händer ofta att de åtminstone blir förkylda när de blött ned hela sin fjäderdräkt.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #93 skrivet: 08 jul-08 kl 08:17 »
Bra att du påpekar detta för jag trodde nog att de var så pass kloka att de valde att gå in när de kände sig ruggiga.

Öppna senare på dagen mao?

Tack! // I-K

Lycka

• Ångermanland
« Svar #94 skrivet: 08 jul-08 kl 08:41 »
Mina hedemora går in under taket,
som finns på en del av utegården.
Annars går de in.
Har inte varit med om, att de låter sig bli blöta.
Hedemorahöns

Amanda

• Västmanland
« Svar #95 skrivet: 08 jul-08 kl 11:18 »
Citera
Har inte varit med om, att de låter sig bli blöta

Vilka kloka höns du har 'Lycka'  ;)  för mina är gärna ute i lätt regn, antagligen kommer nån mask upp  :D och det händer ibland att de efteråt blir förkylda, speciellt ullisarna.

Visserligen har jag också tak att gå in under,,, men inte gör dom det inte,,,

Så man får lyssna på deras nysningar, eventuella rosslingar osv.

Men om det är regn hela dagen, då öppnar jag inte åt dem överhuvudtaget. Då får de roa sig inomhus med lite morotsslantar å sånt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #96 skrivet: 10 jul-08 kl 05:37 »
Amanda:
 De gör som matte , springer in då det regnar,
 för håret blir så lockligt ;)
Hedemorahöns

Amanda

• Västmanland
« Svar #97 skrivet: 10 jul-08 kl 17:26 »
Åh 'Lycka'

Jag gör tvärtom,,, kutar ut när det regnar lite,,, för att slippa ha spikrakt  ;)

Amanda

• Västmanland
« Svar #98 skrivet: 16 jul-08 kl 12:49 »
Ännu har jag inte vågat släppa hönsen fria - efter razzian i början av juni - för fortfarande kommer rävarna när som helst i jakten på byten till sina små, som väntar vid lyan.

Tycker så synd om mina höns  :'( som inget högre önskar än att få springa ute och sparka efter lite go'saker och bada i torra jorden under en buske. Nu får de nöja sig med sin gård där jag lägger in grönt, morotsslantar osv. så de har något att knapra på och något att sysselsätta sig med. Men det är ju inte alls samma sak som friheten i gräset... och jag liiiiiiiiiider med dem.

Visserligen ser de inte ut att må så dåligt,,, men jag tycker mig känna dem efter så många år i deras sällskap att jag förstår deras tankar och önskningar  ;)

Det känns liksom lite 'tungt' och sorgligt  :-\   :(

Ha det fortsatt gott allihopa tillsammans med era djur!

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #99 skrivet: 16 jul-08 kl 13:35 »
Amanda...

... jag förstår verkligen hur du känner. Vi har vår hönsgård färdig nu, den är så fin sååååå... men tror du jag förmår stänga in mina fåglar där? Näää... bara tanken gör ont. De är ju vana att knata runt och filura lite överallt på tomt och mark.
Jag fortsätter att hålla tummarna för att inget rovdjur skall finna mina fåglar! :-X

Hoppas att du snart skall våga låta dem komma ut en sväng...

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser