Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underlig brun duva  (läst 16807 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Underlig brun duva
« skrivet: 06 jun-08 kl 14:04 »
I dag kom en underlig brun duva till vår trädgård. Jag har aldrig sett något liknande. Den är helt brun, inga ränder eller prickar eller något, halsen skimrar i rosa.

Den har fjädrar ner mot fötterna precis som en dvärgkochinhöna och på huvudet liksom lite tofsar i nacken.

Ögonen och näbben är ljusa.

Först satt den på vårt bodtak en lång stund, sen kom den ner på marken, min man var bara någon halvmeter från den med handen full med hönsmat som den tog av om han kastade åt den.

Sen kom tyvärr våra dumma hönor och blev skitarga på inkräktaren och skrämde upp den i ett träd, den flög inte speciellt bra såg det ut som.

Den relativa tamheten och dåliga flygtekniken får mig att tro att det är någon slags tamduva, samt att den ser så pass ovanlig ut.

Någon här som har en aning om vad det kan vara för något?

Jag har bild i kameran, ska försöka få in den här så fort som möjligt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Underlig brun duva
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 17:39 »
Ni som har duvor, har ni någon aning om vad det kan vara för något?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 06 jun-08 kl 17:41 »
En bild till...

Jag beskar och förstorade... och titta, är det inte en ring på foten eller ser jag helt fel?

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 18:23 »
Jag gissar på nåt slags tamduva.
De befjädrade benen är troligen resultat av klåfingrig avel.  :P

http://www.apexcorp.com/~rmangile/Pigeons/Synthetic_Muffs.html
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #4 skrivet: 07 jun-08 kl 11:17 »
Kan det vara flera av samma sort på rymmen tro ??? Såg i min lokala tidning idag att  någon hade 4 st likadana duvor som flyttat in på tomten (i Eskilstunatrakten).
Det finns en dansk hemsida med MÅNGA bilder på olika rasduvorhttp://www.raceduen.dk/ under fliken Galleri , där kan du säkert hitta någon som liknar din "besökare".
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 07 jun-08 kl 17:09 »
Tack för svar!

Det vore ju konstigt om de skulle höra till samma grupp, min duva (Pluppe kallad av sonen) och de i Eskilstuna... Det är ju säkert trettio fyrtio mil mellan...

Jag hittade ett par på den danska duvsidan som påminde om vår duva, fast klokare blir man ju i och för sig inte för att man vet vad det är.

Duvan kom hit i morse igen, lika hungrig som i går och åt och drack bara någon halvmeter från oss, helt klart van vid människor.

Frågan är vad ska man göra, ska man fånga in den? Är det någon som saknar den någonstans? Jag vet inte hur folk har duvor, brukar de vara instängda eller flyger de fritt och kommer hem sen? Duvslag vet jag ju att det heter som duvor bor i men har liksom ingen aning om ifall de är inhägnade eller inte...

Brevduvor flyger ju fritt i och för sig, men det här är nog knappast någon brevduva...

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #6 skrivet: 07 jun-08 kl 21:47 »
Nej det verkar vara lite långt emellan dessa båda "duvbesökare" men av bilden(i vår tidning)att dömma ser de ut som samma ras o färg.
Jag har duvor och dom är lösa trots att dom inte är brevduvor. Dom håller sig i närheten och jag tror dom flesta duvor gör det och sen flyger dom in framåt kvällen.
Fast det kan ju vara så att någon släppt ut dom för tidigt (som med höns el ankor dom måste hållas instängda ett tag så dom vet vart dom bor). Det finns en man på svenska duvavelsföreningen som man kan kontakta om man hittar ringade duvor, du kan säkert höra med honom ang "din" duva även om den inte är ringad , han kanske vet vem som har just din ras i närheten.......Ossian Siegmund - 0417-272 59.
Tycker nog att du skall försöka fånga den den kommer nog inte att klara sig i längden om den inte har någonstans att sova på natten eller någon som matar den. Och behåller du den så varför inte skaffa en till så den får sällskap.......duvor är mycket trevliga fåglar och dessutom lättskötta.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 15 jun-08 kl 17:57 »
Senaste nytt om 'vår' duva (tror den mer ser oss som 'sina' människor...

Den håller sig i vår trädgård, på något av taken, i ett träd eller på vår portal och är väldigt sällskaplig, gör vi något i trädgården sitter den gärna i ett träd i närheten eller knallar runt på marken hos oss.

Han (eller hon) får mat och vatten ett par gånger om dagen, vi har försökt sätta det på en vedtrave så den får ha det i fred för våra lösgående hönor men den vill visst helst äta på marken.

Vi har blivit riktigt förtjusta i vår lilla duvkompis och vill gärna 'behålla' den om man nu kan säga så, bara det att den verkar lite ensam, vi skulle gärna vilja 'skaffa' kompisar åt den och fixa något slags boende, men har ingen aning om hur. Det borde ju vara en 'partner' om man säger så och jag vet ju inte om detta är en hon eller han, hur ser man det?

Och var får man tag i duvor att köpa? Och hur får man den att veta att den ska bo här?

Hur vill duvor bo? Det kanske finns böcker i ämnet, får ta och kika på biblioteket.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #8 skrivet: 25 jun-08 kl 00:48 »
Hur går det för er och den lilla duvan?
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 13:02 »
Det verkar som om han har flyttat igen, tyvärr... Vi har inte sett till den på tre dagar nu  :'(

Vi som hade fäst oss så vid vår lilla duva...

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #10 skrivet: 25 jun-08 kl 22:39 »
Så synd då.
Han/hon kanske kommer tillbaka.
Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Hamma

« Svar #11 skrivet: 11 nov-09 kl 20:55 »
hejsan jag bor i sundbyholm och jag har massa duvor så det är bara höra av dig om den kom tillbaka så får den jätte gärna leva med mina...

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 17 nov-09 kl 13:30 »
Den ser lika dan ut som min duva & vad jag kommit fram till så är d en rasduva & kallas Gimpler .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #13 skrivet: 26 nov-09 kl 23:20 »
Det ser ut som en Göteborgstumlare.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 27 nov-09 kl 00:19 »
Ser ut som dessa irakiska duvor... Inte samma färg men för övrigt i utseende med fjädrar på ben och tofs i nacken.

http://www.blocket.se/stockholm/Irakiska_duvor_24866299.htm?ca=10&w=3
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 27 nov-09 kl 14:47 »
Det händer ibland att tex. brevduvor tappar orienteringen. Jag har haft på hälsning tre gånger av duvor som stannat ett par dagar och sedan flugit iväg. De äter antagligen upp sig och vilar innan de flyger mot sin egentliga destination.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser