Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som bor utan vatten och avlopp....  (läst 35884 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Ni som bor utan vatten och avlopp....
« Svar #60 skrivet: 10 sep-13 kl 10:40 »
Ja, tanken var att slippa bygga om avloppet för 50.000kr det första man gör utan ta det ca 2 år senare.
Jag vill slippa låna till precis allt utan kunna ta lite i taget med pengar man sparar med tiden.
Andra som har fått sina avlopp underkända har fått ganska god tid på sig att åtgärda problemet. Jag kommer inte ihåg om det var två år eller ännu mer

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 10 sep-13 kl 11:54 »
Här var det mindre än ett år. Men om man lägger fram en plan eller diskuterar fram en lösning med dem så får man säkert lite mer tid på sig. Men inte om man bara vill ha uppskov ett år eller två, då blir de stelbenta. Det hänger som vanligt på vem man får att göra med, och hur trevlig man är.

hans

• Dalsland
« Svar #62 skrivet: 16 nov-13 kl 10:26 »
Hej började så jag med alltså hackade upp brunnen med yxa en sisådär 10cm is och kånkade med två spänner och ficklampa tillbaks till huset och stog givetvis på huvudet i den glatta backen upp till huset fick gå tillbaks ta nytt vatten och kom in genomblöt 15minus ute och alltid lite skräp i vatten hinkarna idag har jag tvättmaskin duch och utedass och för mig är det perfekt. Hur duchen fungerar spelar ingen roll tycker jag jag har en tunna som jag fyller med ljummet vatten elektrisk brytare i cabinen och pumpen under cabinen(ej frostsäker torpargrund) så mitt enda problem är att vattnet kan frysa till tvättmaskin och jag måste då belasta vänner och bekanta 2-3veckor om året alltså arbetar du inte ute mer eller mindre fasta tider så kan du fylla ditt liv med dom allra enklaste lösningar som finns men behöver du fungera tillsammans med dom andra där ute så blir det jobbigt i längden att ha det för primitivt.Det finns ju en del saker man vill ha tid för och då är det skönt att i längden inte vara blöt iskall,fundera på var fan yxan tog vägen och ha ont i axeln efter att ha slagit i backen igen.

hans

• Dalsland
« Svar #63 skrivet: 16 nov-13 kl 10:52 »
Att far i huset blev en hen av alla medicinal rester som döttrarna och den fertila mamman skapade på utedasset var ju lite roligt sagt hmm .Jag blandar ferkalier och hushållsavfall(ej urin)komposterar det i en tunna som står på en ställning och roterar med handkraft det får ligga där mellan 3-6månader och sedan lägger jag det på gräsmattan och det skall jag säga att det gäller att inte ha bekanta hemma på kaffe på altanen dom första dagarna för det luktar utav .....och så som jag snusar borde jag skapat en arme av nikotinberoende sorkar alltså min poäng är hur farligt är det egentligen med dessa medicin rester det är väl fasen inte hela Alvedon som kommer ut om vi nu skapat ett samhälle som ser ut som det gör är det inte bättre att ta vara på allt sådant här typ slam medicin osv lägga det på åkrarna att späda ut problemet alltså.Det känns lite politiskt korrekt att tycka illa om sånt här på Alternativ men vad tusan skall man göra med det då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 16 nov-13 kl 11:18 »
Det vi skall tänka på är att bara för att vi gör det i en liten skala hemmavid så betyder det inte att det blir bra automatiskt. Vi måste göra rätt också. Medicinrester på gräsmattan är inga problem, men har du vattentoa, en stenkista och genomsläpplig mark så får du ner skiten i grundvattnet.

Håning

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 16 nov-13 kl 11:23 »
Att far i huset blev en hen av alla medicinal rester som döttrarna och den fertila mamman skapade på utedasset var ju lite roligt sagt hmm .Jag blandar ferkalier och hushållsavfall(ej urin)komposterar det i en tunna som står på en ställning och roterar med handkraft det får ligga där mellan 3-6månader och sedan lägger jag det på gräsmattan och det skall jag säga att det gäller att inte ha bekanta hemma på kaffe på altanen dom första dagarna för det luktar utav .....och så som jag snusar borde jag skapat en arme av nikotinberoende sorkar alltså min poäng är hur farligt är det egentligen med dessa medicin rester det är väl fasen inte hela Alvedon som kommer ut om vi nu skapat ett samhälle som ser ut som det gör är det inte bättre att ta vara på allt sådant här typ slam medicin osv lägga det på åkrarna att späda ut problemet alltså.Det känns lite politiskt korrekt att tycka illa om sånt här på Alternativ men vad tusan skall man göra med det då?
Du gör åt helvete fel lagra gör du i tre år så har du jord .Och den luktar inte :)

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 16 nov-13 kl 13:17 »

förutom att det där låter extremt ohygieniskt och vidrigt på alla vis så är det extremt olagligt och om jag vore din granne skulle jag kräva dig på vartenda öre du äger i skadestånd för att förgiftat marken med o-komposterade fekalier, ursh, hur tusan står du ut???

Skogsola

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 16 nov-13 kl 14:42 »
Man sprider ju skit på åkrar. Vad är problemet? ???

Håning

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 16 nov-13 kl 15:02 »
Man sprider ju skit på åkrar. Vad är problemet? ???
Problemet är väl att sprider man skiten på gräsmattan så kan man inte plöja ner den  :D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #69 skrivet: 16 nov-13 kl 15:09 »
förutom att det där låter extremt ohygieniskt och vidrigt på alla vis så är det extremt olagligt och om jag vore din granne skulle jag kräva dig på vartenda öre du äger i skadestånd för att förgiftat marken med o-komposterade fekalier, ursh, hur tusan står du ut???

Nja... Direkt olagligt är det inte så skadeståndskravssnackaet kan du lägga ner direkt.
Därimot borde det vara lämpligt att låta blandningen komposteras i varmkompost under 2 års tid då det är den stipulerade tid som fekalier skall komposteras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsola

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 16 nov-13 kl 15:39 »
Problemet är väl att sprider man skiten på gräsmattan så kan man inte plöja ner den  :D

Inte alltid man orkar plöja ner ströbädden heller. :)
Sida för de som vill stämma sina grannar: www.byggahus.se

hans

• Dalsland
« Svar #71 skrivet: 16 nov-13 kl 15:53 »
Ops skall nog gräva ner den framöver sorken blir i alla fall fler o fler hoppas inte grannen är med här.....

Broberg

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 16 nov-13 kl 16:07 »
Nja... Direkt olagligt är det inte så skadeståndskravssnackaet kan du lägga ner direkt.
Därimot borde det vara lämpligt att låta blandningen komposteras i varmkompost under 2 års tid då det är den stipulerade tid som fekalier skall komposteras.

I papperna jag fick stod det ett halvår i skitkomposten och ett halvårs efterkompostering.

Fast om man ska gödsla gräsytor, så vill man nog vänta de där två åren, minst...

hans

• Dalsland
« Svar #73 skrivet: 16 nov-13 kl 16:18 »
Alltså jag lägger komposten i utkanten av tomten fyller upp ojämnheter helt enkelt inte sprider den i tunna lager.....uchhhh tänkte bara att ifall grannen är med här så.....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #74 skrivet: 16 nov-13 kl 16:33 »
Välgjord kompost är ett jordförbättringsmedel. Kompost är inte lämplig för markbyggnad, eftersom den mest består av organiskt material. Den är inte tillräckligt stabil.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #75 skrivet: 16 nov-13 kl 16:51 »
Alltså jag lägger komposten i utkanten av tomten fyller upp ojämnheter helt enkelt inte sprider den i tunna lager.....uchhhh tänkte bara att ifall grannen är med här så.....

Ju bättre kompost desto mindre doft, det skall lukta friskt, inte otäckt när det skall spridas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser