Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som bor utan vatten och avlopp....  (läst 35895 gånger)

Tapio

• Västergötland
SV: Ni som bor utan vatten och avlopp....
« Svar #20 skrivet: 16 aug-08 kl 19:11 »
Halaj!

Jag vill absolut inte raljera över ditt inlägg, prins tuvstarr, eller någon annan som har yttrat sig i denna tråd, eller öht. på detta forum.
Men.
Alltså, ...ibland får jag känslan av att vissa av oss utflyttade stadsbor tycker att det är någon slags bragd över att kunna bo utan rinnande vatten och att gå på utedass.
Det märks i deras sätt att stolt basunera ut att de tvättar sina armhålor över en spann vatten som de har hämtat i den grävda brunnen och värmt på vedspisen.
Det är det inte kan jag meddela. Jag har provat. Det är bara jobbigt.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 aug-08 kl 19:25 »
Håller med, det är bara jobbigt att värma vattnet innan man tvättar sig.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 16 aug-08 kl 19:46 »
Halaj!

Jag vill absolut inte raljera över ditt inlägg, prins tuvstarr, eller någon annan som har yttrat sig i denna tråd, eller öht. på detta forum.
Men.
Alltså, ...ibland får jag känslan av att vissa av oss utflyttade stadsbor tycker att det är någon slags bragd över att kunna bo utan rinnande vatten och att gå på utedass.
Det märks i deras sätt att stolt basunera ut att de tvättar sina armhålor över en spann vatten som de har hämtat i den grävda brunnen och värmt på vedspisen.

//T

Halaj på dig själv!  ;)

För min del är det inte frågan om en bragd. Jag har nog inte upplevt det bland andra heller. Och jag hoppas att ingen på forumet tror att jag sätter mig på höga hästar.

Jag har under två tillfällen under mitt liv bott på landet. En gång modernt och en gång omodernt. Just nu bor jag i ett villakvarter, i en lägenhet, i en liten stad.

Vi hade utedass, brunn ute och bastu. Och det gick bra att bo så. Nu är jag ingen hejare på att bada bastu men det var skönt att kunna tvätta av sig i ett varmt utrymme.

För min egen del är det mer att testa mina gränser. Se vad man klarar sig utan i vad det gäller bekvämlighet. Sedan kan det vara så att man med tiden omvärderar sina val och då förändrar det som behövs så att det passar ens nya värderingar och förutsättningar.

Att värma vatten på vedspisen för tvätt och hygien skulle jag tycka var krångligt. Då är bättre att värma vatten i bastugrytan.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 16 aug-08 kl 20:05 »
Det är väl upp till var och en hur man vill och kan ha det.
Bara ett par hundra meter från mej finns en gammal stuga på en bergig kulle, där har aldrig funnits vare sig vatten eller avlopp.
Gammgumman bodde kvar där in på 70-talet, hon kånkade vattenflaskor från en granne dagligen, halt och sjuklig som hon var.
Sen dess är det sommarkåk för enda barnet med efterföljare, och dom fraktar vatten mer än tio mil från förorten till varje helg under sommaren.
Hur dom gör under semestern vet jag inte, antar att dom har avtalat med nån i närheten.
Sen är det väl slaskhink ut bland buskarna så dom växer bättre.
När jag var liten levde gubben fortfarande och då hade dom potatisland där det gick på den pyttelilla tomten, ogräset som lagts upp på en bergknalle hade förvandlats till jord, och där man hade otroligt mycket prydnadsväxter.
Allt vattnat med regnvatten.
Så visst går det att bo utan brunn och avlopp om man ger sig fan på det.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Naturliv

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 18 aug-08 kl 20:25 »
Så visst går det att bo utan brunn och avlopp om man ger sig fan på det.

Hlften av jordens befolkning gör det, överlever utan egen brunn och avlopp. Fast kanske många av dem skulle vilja få vattnet hem i rör och kunna söka avskildhet på åtminstone någon form av sanitetsanläggning. Det kan ju bli lite bekymmer om många bor på samma ställe utan. Fast Sverige är så glesbefolkat så här kan vi nog välja att leva mer primitivt utan att det blir några sanitära problem. Vi kan unna oss enkelheten och friheten ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

bua

« Svar #25 skrivet: 18 aug-08 kl 21:20 »
Halaj!

Men.

//T

Den känslan får stå för dig.
Iaf när det gäller mig själv så handlar det bl a om obroende. Oberoende av elbolag för min överlevnad. Oberoende av banker för att ha tak över huvudet. Att själv kunna välja. Dessutom älskar jag att hämta vatten och ved. Levande vatten från levande natur, det är så det känns för mig. Ibland skulle jag däremot tycka att det vore lite bekvämt med tvättmaskin, men sen jag skaffat pannmur och klappträ så fungerar även det. Fast om jag haft barn skulle jag på något sätt ha fixat till en tvättmaskin, men inte dragit in vatten. Om jag blir för skröplig när jag blir gammal får jag väl fixa det då. Å andra sidan hjälper ved- och vattenbärandet mig att hålla mig stark.
Dvs: hellre bära ved och vatten och vara stark än att vrida på kranen och vara klen.

ingvar2

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 aug-08 kl 23:38 »
Halaj!

Men.

//T

Ja, det är precis den känslan jag också får, och det jag tycker är lite tråkigt är att om man dristar sig till att rekommendera någon att t.ex dra in vatten i sitt hus, så känns det nästan som att man hädar och är en oduglig och bekväm människa.
För mig får var och en göra precis som man vill, men när man som jag har levt ett helt liv på landet, så tycker jag att man kan få ge sin syn på saken.
Jag har suttit utan ström i dagar, och fått bära vatten till djuren, jag har klängt på stegar nere i brunnen mitt i vintern för att se till så vattnet kommer fram.. Förr när det var lite rejäla vintrar så frös det ständigt, ett år tinade vattenledningen inte upp förrän i Maj, i stora huset fryser vattnet så fort det blåser från norr, och är neråt 15 minus..
Så jag vet vad det handlar om.
Och i och med det så känns det främmande för mig att rekommendera det livet till någon. Jag har svårt att se att man blir en bättre och mer ansedd alternativare, bara för att man avsäger sig de mest basala livsvillkoren.

Varför inte istället skaffa sig dessa bekvämligheter och kunna lägga sin okuvliga kraft på sånt som verkligen gynnar vår värld och dess miljö? På vad sätt blir vår värld bättre och mer uthållig för att jag inte har vatten och avlopp i huset?
För mig är ett uthålligt alternativt leverne något som många kan ägna sig åt, och därmed drastiskt förändra våra liv och miljö. Av den anledningen tycker jag inte att man är miljöriktig när man säger att man t.ex har gratis ved, och att man därför inte behöver isolera sitt hus, för det kostar så lite att värma upp det ändå..eller att man eldar sig en brasa så fort man vill ha varmvatten, istället för att skaffa en varmvattenberedare.. Vad händer om alla sveriges 9 miljoner invånare skulle resonera så? Då vore snart all skog nerhuggen och uppeldad, för det var ju så billigt... Det är ju just sånt som sker i dom fattiga länderna, och därför skövlas en massa natur.

Jag anser mig själv som en ganska miljömedveten människa, vi är KRAV anslutna grisuppfödare, med grisar som föds upp på ett naturligt sätt. Jag planerar för minst ett, eventuellt två vindkraftverk här på gården, jag planerar en halmeldad panna som förser hela gården med värme när inte vinden räcker till. Jag satsar på att energieffektivisera husen så dom drar ett minimum av energi.  Där lägger jag min kraft, inte på att bära in vatten och sitta på ett utedass.

Sen tycker jag det är gott och väl att man vill vara oberoende, det vill jag också, och lever i stort sett utanför samhället av olika anledningar, en del självvalda, andra inte.
Men i konsekvens med mitt tidigare resonemang så tycker jag då att det finns viktigare saker att lägga krut på för att nå detta oberoende, en slang med vatten in i huset lär ju inte någon ta ifrån en, kan man då producera sin egen ström också, så når man nog ett större oberoende, än av att avsäga sig allt.
Hur långt är man för övrigt villig att driva sitt oberoende? Den dag man sitter där med reumatism och värk så man inte orkar gå till brunnen längre, vad händer då? Ska hemtjänsten/sjukhem och samhället rycka in och hjälpa till då? Eller tar man helt enkelt konsekvensen av sitt oberoende liv och avslutar det?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 19 aug-08 kl 00:33 »
Vad märklig denna tråd blev.

Ingvar2,

Jag ögade igenom tråden lite snabbt nu och vad jag kan se så berättar folk hur de gjort och vad de saknat. Nu vet jag inte om det var mitt inlägg som du syftar på.

Det jag reagerade på var när du svarade Gruff:

Citera
Nej, inte nu kanske, men vi får väl se när du kommer upp i åttioårsåldern, om du tycker det är lika festligt..

Jag tror att alla här inne är medvetna om att man kan omvädera sina beslut när ens liv förändras.

Citera
Den dag man sitter där med reumatism och värk så man inte orkar gå till brunnen längre, vad händer då? Ska hemtjänsten/sjukhem och samhället rycka in och hjälpa till då? Eller tar man helt enkelt konsekvensen av sitt oberoende liv och avslutar det?

Det är ju detta jag menar. Antingen flyttar man till ett bekvämare boende eller så installerar man det som behövs för att kunna bo kvar. Man måste ju kunna ändra sig om man upptäcker att det inte går.

Jag tror egentligen inte att denna tråd (debatt?) består av två läger, utan handlar om att vilja leva på ett annat sätt än den konventionella kontra ordna alla bekvänligheter på en gång när man flyttar ut.

För länge sedan så skrev jag att jag inte rekommenderar andra att ta efter min kommande livstil. Och det gäller fortfarande. Var och en måste själv komma fram till hur de vill ha det. Sedan är det inte ett misslyckande om man upptäcker att man faktiskt saknar moderniteter. Då har man provat och fått nya erfarenheter.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 19 aug-08 kl 00:43 »
Det gäller att mota in eftersläntrarna i den rätta fållan.  ;)
Men det kommer nog alltid att finnas outsiders som dom i Dan Korn's böcker, och det är knappast någon av dom som har indraget vatten och avlopp.
Jag har alltid tyckt det känns som en frisk fläkt att det fortfarande får förekomma sånt oreglementsenligt leverne i vår inrutade tid.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 19 aug-08 kl 01:11 »
Citera
Jag anser mig själv som en ganska miljömedveten människa, vi är KRAV anslutna grisuppfödare, med grisar som föds upp på ett naturligt sätt. Jag planerar för minst ett, eventuellt två vindkraftverk här på gården, jag planerar en halmeldad panna som förser hela gården med värme när inte vinden räcker till. Jag satsar på att energieffektivisera husen så dom drar ett minimum av energi.  Där lägger jag min kraft, inte på att bära in vatten och sitta på ett utedass.

Alla är vi olika och söker olika lösningar för att leva det liv som vi känner att vi är nöjda med.

Jag är imponerad av hur du ordnat det. Jättebra! Men jag vill inte leva så, inte ens om jag så ärvde en fullt utrustad lantgård och flera miljoner. Mitt liv har ett annat mål som också är miljömedvetet.  En liten del av det livet innebär att bära vatten och sitta på ett utedass.  :D

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #30 skrivet: 19 aug-08 kl 01:34 »
Det gäller att mota in eftersläntrarna i den rätta fållan.  ;)
Men det kommer nog alltid att finnas outsiders som dom i Dan Korn's böcker, och det är knappast någon av dom som har indraget vatten och avlopp.
Jag har alltid tyckt det känns som en frisk fläkt att det fortfarande får förekomma sånt oreglementsenligt leverne i vår inrutade tid.

;D  Kanske är det så. Nog för att jag är eremitiskt lagd men jag strävar inte efter att bli en outsider.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 19 aug-08 kl 01:42 »
;D  Kanske är det så. Nog för att jag är eremitiskt lagd men jag strävar inte efter att bli en outsider.

Ingen riktig outsider strävar efter att bli det.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 19 aug-08 kl 01:53 »
Ingen riktig outsider strävar efter att bli det.

Det jag menade var att jag vill vara delaktig i samhället.

Åter nr 1/13

Pianja

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 aug-08 kl 17:42 »
Hur gick det med stället då, Fru Jansson? Nyfikon!

Men rent allmänt. Klart att det GÅR att leva utan rinnande vatten. Lika klart att det hade varit mycket enklare att ha det. Att hämta dricksvatten i flaskor blir en vana lika självklar som att borsta tänderna. Att hämta en spann vatten när det ska diskas likaså. Trist när det regnar eller blåser snö på tvärsan, men det går. Jag har bara blivit snålare med vattenanvändingen. Tror inte det är någon nackdel.

Jag ser inget självändamål i att leva primitivt. Hade ekonomin tillåtit skulle jag ha varmt och kallt vatten ur kran i köket, ett badrum med badkar och en tvättmaskin. Det kommer, när jag har fått jobb och större ekonomi. Så länge tvättar jag mig i balja allt som oftast. Sommartid tvättar jag mindre kläder för hand. Vänner får annars tillhandahålla både dusch och del i tvättstugetider. Jag tycker inte om det, att vara beroende av andra, men jag har inte hört någon klaga och inte känt några negativa vibbar heller. Och det tvingar mig att vara social när jag helst vill isolera mig och slippa världen omkring mig helt. Det är bra.
Jag är ju ensamstående och har inga barn. Men ett barn kan väl lätt bada i en balja på köksgolvet?

Helt Normal

« Svar #34 skrivet: 25 aug-08 kl 15:59 »
Vi har bott i denna torp i nästan tio år utan vatten eller avlopp. Vi har upplevt detta stil inget problem. Och åtminstone här i Finland är det radikalt billigare att leva så här. Man kan då använda sina pengar till något roligare.  :D
Det enda problemet är att man lätt känner sig helt underlig - men då hittade jag denna forum och märkte att jag är Helt Normal i alla fall. (Bara att jag lever några hundra kilometer för mycket längre österut).

AstridKnastrid

« Svar #35 skrivet: 25 aug-08 kl 16:15 »
Hejsan!
Vi har oxå bott drygt tre år nu utan vatten å avlopp. Funkar kalas!  :)
Gör som många övriga, har alltid vatten på värmning på kamin, badar i hästarnas ena vattenkar [eller tar hjälp av sambon som då skopar varmt vatten över mig, med ett par flipflop på fötterna funkar det även med snö på backen!  ;)] och lånar oftast tvättmaskin av vänliga vänner [ska snart fixa egen!].

Vi hinkar upp vattnet som vi häller på en 25-litersdunk. Inne har vi sen  en fotpump, av den modellen som finns i husvagnar, där vi då pumpar upp vattnet och får då 'rinnande vatten' vid diskbänken. Detta var ett SUPERLYFT!  :D
Avlopp har vi via lite kopplingar från hon, ner i en dunk där med. Funkar oxå fint, men man får ha lite koll så det inte blir för fullt... ;D

Lycka till!

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #36 skrivet: 26 maj-09 kl 01:29 »
Hej alla glada o sura!  ;)
Jag kör med utedass, handpump på gården, slaskhink och vedspis, vilket funkar bra för det mesta även om det kan bli lite snärjigt ibland när man har ett deltidsboende litet barn hos sig. Sedan finns det ju en rätt praktisk sak som kallas nattkärl, eller mer folkligt: potta! För det mesta behövs den inte, men skulle Gudrun komma i repris eller behoven tränga på mitt i natten när det är minus 30 så måste man inte dra på sig kläder o kängor...  8) Sedan har jag hämtat en tvättmaskin på tippen och lagat, till den har jag en tank som jag fyller med hinkar och sedan sköter den sig själv. Fast den använder jag bara på sommarhalvåret när det inte är fryskallt i uthuset, där den står. Har tänkt att bygga en bastu också, det skulle vara fint att ha tycker jag. Och kanske någon sommardusch med handpump eller så. På vintern har jag funderat på att ta en sådan där husvagnspump, som AstridKnastrid nämnde, till en dusch som går att hänga upp med draperi i köket och balja under... Det finns så många kluriga saker som är rätt enkla som man kan hitta på, och det är ju så kul att tänka ut dem och att testa dem!  :D
Detta handlar om livsfilosofi och en glädje i det enkla, oberoende och att göra små avtryck på jorden, det är inte försakelse utan frihet! En åsikt som verkar provocera somliga, men det är ju inte därför jag lever som jag gör eller skriver detta, snarare för att tipsa andra om mina lösningar och för att uppmuntra till att det faktiskt går om man vill. Dessutom så vet man kanske att uppskatta den lyx det faktiskt är att ha en kran det rinner varmt vatten ur om man har provat alternativen men inte funnit att de passar en! Förhoppningsvis blir man lite mer återhållsam med resurserna på kuppen!
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 05 sep-13 kl 14:18 »
Mycket intressant tråd. (Ja jag vet att den är gammal men ställer frågan ändå)
Kollar själv runt efter sommarstuga/hus/torp för billigt åretruntboende och oftast står det att avlopp saknas eller enskilt avlopp i annonserna. Förr eller senare lär ju någon ha synpunkter om man kör avloppet rakt ut i ett dike.

Vad behöver man för typ av avlopp (godkänt) för disk, dusch och tvätt. Ej toa.
Vad kan ett sådant tänkas kosta? Om även toa inräknat vad krävs det då?

Vild

• -
« Svar #38 skrivet: 05 sep-13 kl 18:04 »
Vi hade inget avlopp första 2 åren här. Eller vi hade anlagt ett men vi hade inget badrum så vi använde det inte. Diskhon hade avlopp ut i backen dock. Hade förpackningstoalett och sen bor vi nära skogen...  o:) Vatten hade vi dock, med undantag för en månad på hösten innan vi borrat brunnen. Det gick bra, duschade och tvättade hos föräldrarna. Hade dricksvatten i dunk i köket.

Allt är en vanesak och jag jobbade i reception så jag var tvungen att vara representativ och det var inga problem trots att vi inte hade vatten hemma. Dusch fanns på jobbet också om jag behövde, toalett också om man ville lyxa till det lite. ;)

Att vara utan avlopp upplevde jag aldrig var ett problem. Men jag krävde av gubben att få ett riktigt badrum när jag blev gravid.

Vild

• -
« Svar #39 skrivet: 05 sep-13 kl 18:07 »
dubbelpost

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser