Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)  (läst 36709 gånger)

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #60 skrivet: 23 apr-13 kl 11:25 »
Ja, och när hönsen är unga och börjar värpa kan det ta några veckor/månader innan maskineriet har kommit igång ordentligt. Då kan man få alla möjliga konstiga ägg. Enorma ägg med 2 gulor, skinnägg och såna där miniägg :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Photoniq

  • Inlägg: 27
    • Norrbotten
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #61 skrivet: 23 apr-13 kl 11:49 »
Vilken skillnad! Har också fått nått miniägg av mina unghöns, ett ar utan gula och ett såg ut som att man rört ihop vitan och gulan :P

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #62 skrivet: 23 apr-13 kl 12:03 »
Man kan ju jämföra med denna bild. Här är ett av mina små ägg bredvid ett ägg jag bytte till mig mot avelsägg. Det kommer från en "fulhöna" som ägaren kallade dem (Lohmann?) det stora vägde 82 gram, drygt tio gånger så mycket som lilla miniägget! Vad mycket som kan hända i hönsens facinerande värld!  ;D

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #63 skrivet: 17 jun-13 kl 06:10 »
Märkligt...jag fick ett pytte-ägg i helgen från en brun Lohmann som är över 1 år gammal.....det var inte ens hälften av "normal" storlek

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Mvh
GnoBB

"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Nice

  • Inlägg: 77
    • Uppland
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #64 skrivet: 17 jun-13 kl 21:04 »
Tillverkningsfel  ;D Jag har också fått några miniägg från olika hönor, efter det har dom lagt vanliga storlekarna igen.
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
SV: Strejk? Miniägg!
« Svar #65 skrivet: 09 jul-14 kl 10:00 »
5 faveroller, dryga året gamla, ruggar ej, fri tillgång på foder, ej feta, ej magra, går "lösa" på tomten.
Inga ägg under maj och juni.
Haft de instängda i voljaren en dryg vecka, då kom ett miniägg (9gram, se bild).
Vad göra? Vad är fel?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Strejk? Miniägg!
« Svar #66 skrivet: 09 jul-14 kl 11:49 »
Hej!
Sånna ägg har jag fått från en höna som jag tror har, eller har haft äggledarinflammation.
Hon mådde bra hela tiden men la ca 10- 15 konstiga ägg tills hon sluta helt.
Kolla runt kloaken, om dom ha flytningar. Det kan vara en ledtråd.
Dom kan också bli så dåliga att dom dör.

Hoppas det bara är en miss i produktionen. O att dom kommer igång igen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
SV: Strejk? Miniägg!
« Svar #67 skrivet: 15 aug-14 kl 16:25 »
Det blev bara 2st miniägg. Men produktionen från mina 5st Faveroller är fortfarande bedrövlig!
1-2 ägg per dygn, vilket är färre än vad de fick fram under vintern......
Någon ide vad man kan göra för att få igång produktionen?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Strejk? Miniägg!
« Svar #68 skrivet: 16 aug-14 kl 14:22 »
Proteiner. De gör att produktionen ökar.
Värpfoder är nog enklast.Man märker snabbt att det ger verkan.
Jag ger inte mina värpfoder, men vill man att dom ska värpa mer än dom gör utan så är nog det ett bra sätt.
 
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #69 skrivet: 17 mar-15 kl 14:14 »
.
Höns och Liljor i min trädgård.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #70 skrivet: 17 mar-15 kl 16:05 »
De här miniäggen (kallas ibland tuppägg) har (oftast) ingen gula utan innehåller bara vitan. En förklaring till att de bildas kan vara att något skräp eller en liten vävnadsbit lossnat i "äggmaskineriet" och att hönans kropp börjar bygga ett ägg runt skräpet/vävnadsbiten.

Jag kanske upprepar vad någon redan skrivit men hoppas att ni har överseende för jag orkar inte läsa igenom hela tråden.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
torpjens, GuyFromTheSky, ManPåGården, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser