Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tål katter tea tree?  (läst 3731 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Tål katter tea tree?
« skrivet: 07 jun-05 kl 15:48 »
Hej!
Några av mina katter får röda fnasiga utslag efter fästingbett. Ganska snarlika ringorm. Jag vet ju att tea tree är bra vid bl a svampinfektioner, men tål katter tea tree?

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Krusmynta

Re:Tål katter tea tree?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-05 kl 20:02 »
Hej!

De som köpte mina kattungar, vilka nu är vuxna, använder tea tree oil för att de inte ska få fästingar, och det fungerar alldeles utmärkt, så de verkar palla med det.

Linda

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jul-05 kl 10:56 »
Det finns människor som fått allvarliga allergiska reaktioner av tea tree oil, och katter som fått fula utslag och tappat päls runt halsen om de haft tea tree-halsband på sig (mot fästingar). Om jag var du skulle jag försöka tvätta rent med Desivon och sen smörja in utslagen med lite Helosan och se om det hjälper först.

Och är du helt hundra på att det är fästingarna? Det skulle ju kunna vara mask också, som du nämner. Jag tror att Axilur tar de flesta sorter, du kan ju prova det också.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-05 kl 23:55 »
på din fråga vill jag säja neeej
tea tree oil är inte bra för katter inte heller för bearded collie.
Det finns inga vetenskapliga belägg för det ännu men jag har i mitt arbete varit med om andningsförlamning hos hund(bearded collie) och hos katt .

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser