Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att sätta kycklingar av 2 hönor tillsammans...  (läst 845 gånger)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
Att sätta kycklingar av 2 hönor tillsammans...
« skrivet: 29 maj-08 kl 22:55 »
Har någon erfarenhet med att sätta kycklingar från 2 hönor ihop hos en av hönerna? Kycklingarna (2 veckor) har samma ålder men lever skilld från varandra med sina mammor.
Bruker de bli accepterat genom en ny mamma eller...?
En av hönsen är sjuk och jag vill inte att hennes kycklingar drabbas också.

Lycka

• Ångermanland
SV: Att sätta kycklingar av 2 hönor tillsammans...
« Svar #1 skrivet: 30 maj-08 kl 07:06 »
Blanda inte ihop dem.
Ta reda på vad det är för fel på hönan.
Du får ta till lampa på kycklingarna vars mamma är sjuk.
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 30 maj-08 kl 09:13 »
Om mamman är sjuk och kycklingarna går med henne har hon redan smittat dem om det är något smittsamt. Sätt den sjuka hönans kycklingar under en lampa och håll henne borta från de andra hönsen.

Ce

« Svar #3 skrivet: 30 maj-08 kl 10:48 »
Hej!

Inte bara av smittoskäl skulle jag vara väldigt försiktig med att ge någonannans kycklingar till en "ny" höna...
Mina hönor är underbara mot alla små kycklingar som föds in i flocken. Enda gången en höna är lite dum mot en kycklingar är när hon själv går med kycklingar och någonannans kycklingar kommer i närheten! Då får de sig ett tjuvnyp.
När jag hade två ruvhönor med kycklingar som kläcktes bara med ett par dagars mellan rum så hann ena hönan ha ihjäl två av den andras kycklingar innan jag såg och förstod vad som hände! De har ju alltid varit exemplariska med både egna och andras kycklingar, men alltså inte när de är små och jämngamla!

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #4 skrivet: 31 maj-08 kl 14:07 »
Tack alla.
Då håller jag de skilld från varandra och så ska vi se om kycklingar håller sig bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser