Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge är en minigris sugga dräktig?  (läst 5773 gånger)

Jillaroo

• Ångermanland
Hur länge är en minigris sugga dräktig?
« skrivet: 29 maj-08 kl 14:23 »
 ???Hej!
Min minigris Greta har blivit väldigt tjock och rund om magen, så nu funderar jag på om min (kastererade) galt kan ha betäckt henne.  :o
Ja jag fick informationen om att han skulle vara kastrererad när jag tog över honom. Han flyttade hem till oss vid ca ett års ålder då kvinnan tröttnat på honom.
Ser dock inga "kulor" men funderar ändå om nått gick snett vid kastereringen.
Hur länge är en sugga dräktig? Det är endast magen som ser ut som en kanon kula...

Tacksam för svar!

mli79

• Skåne
SV: Hur länge är en minigris sugga dräktig?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 15:00 »

Jag kan ha fel, men är det inte 115 dagar?
Går suggan på gräs? Isånafall skulle jag nog tippa på gräsmage ifall du inte ser tydliga fosterrörelser. När jag såg min ena sugga efter hon ade varit ute på gräs så började jag räkna efter hur längesedan det var hon träffade en galt.. stor riktigt hård mage, ser ut som om dom är högdräktiga!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 15:10 »
En minigris är dräktig lika länge som en "vanlig" gris, dvs "3mån, 3veckor & 3 dagar"

Tror som föregående att det kan vara gräset som gett magen, om honnu går på gräs vill säga. Är hon dräktig bör du ganska tidigt se att juvret växer, och givetvis, att brunsterna uteblir... (även om det förekommer att man inte ser ngt alls, det har ju jag ett tydligt bevis på här hemma!  ::))
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jillaroo

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 16:06 »
Ja hon går på gräs så det är då kanske så kallad "gräsmage".
Den kastererade galten ser dock inte alls lika tjock ut och jag kan säga att han var super tjock när han flyttade till oss.
Det är väl bara att vänta å se vad som händer.

AnnaPanna_is_back

« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 20:22 »
Gissar oxå på gräsmage! Min kastrat får ingen gräsmage, fast de går i samma hage.
Kanske är något "kvinnligt"..

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser