Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninis somnade in i natt..........  (läst 1572 gånger)

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
Kaninis somnade in i natt..........
« skrivet: 29 maj-08 kl 14:05 »
för ca en månad sedan kastrearade vi kaninis o han o rosa har fått sin sista kull

igår va han hängig. tog ut honom o han bara låg o njöt kändes det som men han va inte frisk
åkte in till vetrinären som kastreade honom o lät honom titta till honom

Han la kaninis på rygg o där låg han kvar :( han tog tempen men han reagerade ingenting
han hade bara 34,2 grader så ingen feber.
Han trodde troligtvis att han fått kaninpest.

åkte hem o gosade vidare ni ska veta att kaninis e mer vild än tam annars så det märktes att han inte mådde bra

Natten gick o nu när jag kom  hem från jobbet låg han i sitt lilla hus alldeles iskall.

Det är min sons kanin o jag vet inte vad jag ska säga han blev ledsen igår redan ju.......

Någon som vet hur jag ska gå till väga med buren hur ska jag lyckas sanera den så rosa kan flytta in sen när bebisarna blivit lite större?

Kramis från en ledsen ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Kaninis somnade in i natt..........
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 17:03 »
Tråkigt!  :'(

För att sanera buren kan du köpa Virkon, finns både i stora och små förpackningar på Granngården tex.
Blandas i vatten och sprejas i buren. Det är inte heller giftigt för kaninerna efter att det torkat.

Men kaninpest, är inte det samma som myxomatos? Det smittar ju även via myggor, så det är väl svårt att decificera bort...
Landsflykting i storstan...

Pong

« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 17:48 »
Tråkigt!  :'(

För att sanera buren kan du köpa Virkon, finns både i stora och små förpackningar på Granngården tex.
Blandas i vatten och sprejas i buren. Det är inte heller giftigt för kaninerna efter att det torkat.

Men kaninpest, är inte det samma som myxomatos? Det smittar ju även via myggor, så det är väl svårt att decificera bort...

Jo, kaninpest är myxomatos och är ett virus. Smittvägarna vet jag inte, men harpest, tularemi, vilket är en bakteriesjukdom som i regel inte är farlig men kan blir riktig dålig då det kan smittas till människan och andra djur genom myggor ialla fall.

Man kan vaccinera kaniner mot kaninpest.

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-08 kl 20:57 »
Kan det inte vara något han fått i samband med kastreringen? Typ infektion...???
Abbe
vegetarian

Sorenia

« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 01:30 »
Din stackare! :'(
Jag skulle ha gett kaninen närings o vätske lösning om jag hade varit  den veterinären!  >:(
Kaninen var kraftigt undertempererad och jag har själv räddat många med så låg temp genom att spruta in 'Ringer...någonting' subkutant.
En kanins temp är omkring 39 grader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser