Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skulle ni ha gjort?  (läst 3262 gånger)

Margit

• Gäst
Hur skulle ni ha gjort?
« skrivet: 28 maj-08 kl 22:45 »
En gubbe jag känner har precis byggt ett hönshus, stort och fint med plats för ett 20-tal stora hönor.

Han fick tre st. Blomme/Åsbo-blandningar av mig varav en tupp, de är nu c:a 20 veckor, tuppen är könsmogen.

För några dagar sedan köpte han 9 st. unghöns 10-12 veckor gamla, han provade att sätta ihop dem med de tre han redan hade och tuppen blev helt galen!!
På morgonen låg en kyckling död, ihjälhackad. De har en jättestor hönsgård med buskar att gömma sig i, men han vågade inte chansa utan lät tuppen gå på utsidan av hönsgården och de andra i trygghet innanför.

En kyckling lyckades smita ut och då tog tuppen henne med en gång, dödade kycklingen omgående.
Är detta verkligen normalt???
Det är inte ens tuppkycklingar ju, visserligen kanske lite för små i storlek men brukar tuppar verkligen vara så här råa?  :o

Ser han inte att hönskycklingarna är hans blivande fruar?
Ska tuppen få ända sina dagar tycker ni? Eller går problemet att lösa?
Borde han ha köpt helt vuxna hönor och hade det gått bättre tro?

Usch, detta var trist, jag tycker synd om gubben.

Jag fick hem min tupp i dag, han bjöd mina 5-veckors kycklingar godsaker och kurtiserade de äldre hönorna med otrolig charm  :) det är ju så man vill att det ska vara.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 22:48 »
Yxan!
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 00:39 »
Skulle nog ta till yxan jag med, tuppar finns de ju gott om, och han ska verkligen inte bete sig så mot de små. /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 01:39 »
Tuppen visar inga bra fadersgener.
Han gör sig bäst tillsammans med lite vin...  ;)
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 07:42 »
Mmm...jag tycker detsamma, synd på en sådan snygg tupp men det är nog bäst att ta bort honom  :(

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 10:35 »
Som sagt, det är inte svårt å hitta snygga tuppar. Ta bort honom, han verkar inte må bra.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

finkmormor

« Svar #6 skrivet: 29 maj-08 kl 10:53 »
Den tuppen är felande ta bort den jag har en tupp som jag har släppt ilag både fyra veckors och sex veckors kycklingar med och vacktar dom imot dom äldre hönsen han är värd sin vikt i guld för han är så snäll.

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 29 maj-08 kl 13:28 »
yxan det är en sak om det är en tupp som man släppt in då blir det bråk men hönsen ska inte tupen ha ihjäl. hade två vuxna tuppar med staket imellan men dom hade ihjäl varan endå så dom är gryma en del.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 14:09 »
Tuppen ska bli utbytt mot en yngre förmåga, tjejen han köpte hönorna av är snäll och ger honom en tupp i samma ålder som de andra.
Nu hoppas vi att det ska bli harmoni i hönsgården igen  :)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 16:10 »
Ett bra slut för alla verkar det som.
Lycka till m nye grabben! :)

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jun-08 kl 01:28 »
Ett bra slut för alla verkar det som.
Lycka till m nye grabben! :)

Ja det blev lugnt och bra till slut...där.

Hos mig är det oro i lägret, tuppen jag fick hem för en vecka sedan har plötsligt börjat jaga min 10-veckors hönskyckling...hon skriker i högan sky, vad är han ute efter? Han är supersnäll mot 6-veckorskycklingarna ju, bjuder på gotter osv.

Tror han att hon är en tupp?
Vill han bara sätta sig i respekt? Fast i så fall är han onödigt hårdhänt. Eller vill han rent av sätta på henne  ???

Den stackaren är inte välkommen någonstans, de andra vuxna hönorna nyper till när de får en chans, i bland ser jag att hon går och gömmer sig för att få vara i fred  :(.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jun-08 kl 09:09 »
Troligtvis vill han sätta på henne. Han tycker väl hon ser ut att va mogen för en sån sak. Ska se att det blir bättre bara hon blir lite större.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 04 jun-08 kl 11:04 »
En sådan tupp skulla jag aldrig behålla - hur vacker den än var >:(
När jag väljer ut egna avelstuppar utgår jag alltid från temperament och aldrig från utseende.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jun-08 kl 13:59 »
En sådan tupp skulla jag aldrig behålla - hur vacker den än var >:(
När jag väljer ut egna avelstuppar utgår jag alltid från temperament och aldrig från utseende.

Vet inte om du förstod att detta gällde en annan tupp??

Det konstiga är ju att den här tuppen är underbar mot alla de andra, omtänksam och går in och bryter gruff mellan hönorna  ???

Jag tror att det kan vara som Bovanägare skriver, och jag ska prata med honom om att han får förföra henne på ett "mjukare" sätt  :)

Tuppens dagar är ändå räknade tyvärr... :( han ska med till landet under sommaren, till hösten blir det "sällare jaktmarker". Bor i radhusområde och tuppar gör sig inte så bra här... ;)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #14 skrivet: 05 jun-08 kl 15:46 »
Missade nog själva poängen ;D :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jun-08 kl 23:25 »
Problem igen  :-\ fasen vad jobbigt när det strular...

Har fraktat samtliga hönor/kycklingar samt tupp upp till landet. Dagen efter ankomst hade 10-veckorskycklingen Fiona ett jack i nacken som blödde...helt klart blivit hackad av antingen tuppen eller en annan svart höna som är lite ilsk.

Jag tog undan henne och byggde en separat bur för att såret skulle få läka, men Fiona fick fullständig panik så jag hägnade in henne i hönshuset hos de andra.

Dagen efter hade hon kommit utanför avspärrningen och jacket i nacken var ordentligt uppfläkt med ett gapande sår på flera cm... :'( vet ej om hon rivit upp såret mot inhägnaden eller om någon av de andra gett henne ytterligare stryk.

Jag tog undan henne och övervägde yxan ett tag men...dels är jag blödig och dels vill jag ju så gärna behålla henne för hon är jättefin. Så nu har jag satt undan henne, hon får gå lös dagtid under tillsyn så får vi se om hon överlever. Det värsta blir att sätta tillbaka henne i flocken  :o

Hur skulle ni andra ha gjort...? Jag tänkte att om hon får växa till sig lite så kanske tuppen fattar att hon är en höna och skyddar henne?
Argbiggan som jag tror högg henne verkar surna till så om hon bara lägger sig så är hon ju "ur vägen"...

Torry

« Svar #16 skrivet: 10 jun-08 kl 08:21 »
Jag hade gjort samma som du. Ha henne för sig själv till såret läkt, höns läker fort.
Hoppas det löser sig
//Tora

Boström

• Småland
« Svar #17 skrivet: 10 jun-08 kl 09:00 »
Stackars kyckling,jag lider med er,det är inte roligt ner det inte funkar i flocken.
En släkting till mej hade samma problem som dej,fast de var en höna som var boven i dramat.
Hon hade precis som dej , satt den utsatte i anslutning till de andra,hon spayade på tjärspray på den som blev hackad.
Det hjälpte,tänkte att det kanske skulle kunna hjälpa din kyckling.
Tjärspray finns o köpa hos granngården.
Lycka till,hoppas att det löser sig för er
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 jun-08 kl 20:51 »
Tack för era svar!

Fiona är pigg och alert, äter bra och såret har torkat ihop lite.

Tack för tipset Boström! Ska ha det i bakhuvudet när det blir dags att sätta in henne i flocken igen.

Lena A

« Svar #19 skrivet: 12 jun-08 kl 12:39 »
Jag tror du har gjort helt rätt. När vår Polly blev attackerad av duvhöken och fick ett ganska stort, öppet sår, täckte fjädrarna såret, så de andra hönorna inte kunde se det. Annars brukar de se blodiga sår och är där och hackar med en gång. Pollys sår läktes fint och jag hoppas din höna också läker fint.

Trätjära brukar jag lägga på eventuella sår efter fårklippning för att förhindra flugor o.d. Det håller flugor borta medan såret läker.

Det löser sig nog för Fiona, när hon växt till sig ett tag. Berätta hur det går för henne.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser