Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingstart  (läst 1661 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Kycklingstart
« skrivet: 28 maj-08 kl 11:12 »
Jag letade men hittade ingen bra tråd...

Hur länge ska kycklingarna äta kycklingstart (kycklingmat sån i säck alltså) och vad går man över till sen?

Jag har en liten svag minnesbild av att jag har sett något om tillväxtfoder här i forumet någonstans, är det vad man ger dem efteråt eller menade de samma sak som kycklingstart?

Går man direkt på allfoder eller värpfoder sen? Och i så fall när?

Det trixiga är ju att jag har många olika raser på mina kycklingar... Blomme, australorps, plymouth rock, sussex och vit leghorn, jag kan tänka mig att det är rätt så olika ålder de börjar värpa. (i de fall det är hönor... plymouthisarna är bara tuppar...) Jag förmodar att värpfoder ska de börja äta när de ska börja värpa... Inte för tidigt kanske och inte för sent?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kycklingstart
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 14:08 »
Ingen som vet?

Min säck med kyckling start är snart slut och jag måste köpa ny, kan ju vara bra att veta hur länge de ska äta av den så jag vet hur mycket jag måste köpa...

Mina kycklingar är sex, resp. fem veckor på lördag så än måste de äta av den ett tag, det inser jag ju. Men hur länge?

Eller står det kanske på påsen? Kilar ut och kollar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 28 maj-08 kl 14:20 »
Mina får aldrig kycklingstart.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #3 skrivet: 28 maj-08 kl 14:23 »
Mina blev av med sin bur i helgen, 6 veckor gamla, så nu bor de med de andra hönsen och äter vad de äter. Pasta, ris, havre, nåt slags allfoder jag inte kommer ihåg namnet på, gräs osv.

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-08 kl 21:36 »
Mina äter allfoder sen de blev tre! :o Det kanske inte var så bra. Går det bra med Kalkonstart till kycklingar eller får det sån där infektion i magen som det var tal om då?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-08 kl 22:09 »
De kan äta kycklingstart tills de börjar värpa, sa de på granngården åt mig.
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 29 maj-08 kl 21:07 »
De kan även äta allfoder redan från början, så du måste ju inte köpa en ny säck kycklingstart!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-08 kl 07:05 »
Jag ger mina hemhopblandning första veckan.
(Ägg vetegroddar undulatfrö och a-fil)
Sedan allfoder med A-fil ganska länge.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser