Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninen reser sig inte  (läst 10563 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: kaninen reser sig inte
« Svar #40 skrivet: 09 jun-08 kl 15:47 »
Föll för frestelsen att köpa en säck rabbfor (som jag blandade i lite i mitt foder) och efter en utfodring låg en unge död och en förlamad... :o
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #41 skrivet: 09 jun-08 kl 19:01 »
Usch då.. tror du att det har med fodret att göra..?

Ger inte mina köpefoder alls.. de får (närodlat) korn + e-vitamin/selen och äpplen o morötter..
Ensilage/Hö/Gräs beroende på säsong..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #42 skrivet: 10 jun-08 kl 07:25 »
Usch då.. tror du att det har med fodret att göra..?

Ger inte mina köpefoder alls.. de får (närodlat) korn + e-vitamin/selen och äpplen o morötter..
Ensilage/Hö/Gräs beroende på säsong..

Har alltid haft samma problem med rabbfor... Kan man stämma dem måntro ::) :P
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 10 jun-08 kl 08:25 »
Inga dödsfall bland mina ungar/ungdjur sen jag började blanda rabbforen med havre och korn. Långsammare tillväxt, kanske, men värt det isf.

/Dandelia

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #44 skrivet: 20 jun-08 kl 16:24 »
Nu strök den andra gotlandshonan med tyvärr..

Igår kväll när jag kom ut låg den ner på mage med bakbenen utsträckta bakåt och kunde inte röra bakbenen. Huvudet höll den uppe och den åt mat när jag gav den. Tänkte ge den en chans att repa sig och väntade tills idag. Då gick jag ut och kollade och det såg ut som den var helt död, men nej inte riktigt för den andades :( , bestämde mig då för att slå ihjäl den och har nu lagt in den i frysen för att ev kunna skicka på obduktion.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #45 skrivet: 21 jun-08 kl 11:12 »
Vad tråkigt :(

Här har det vart helt lugnt o alla mår bra..
Mina har inte fått rabbfor och jag tänker inte börja med det.. de mår hur bra som helst på gräs/hö, närodlat kornkross, morötter, äpplen och en macka ibland..  :)

Hoppas det inte blir fler som dör för dig Linda / Mvh Ewa

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #46 skrivet: 21 jun-08 kl 12:43 »
Vad tråkigt :(

Här har det vart helt lugnt o alla mår bra..
Mina har inte fått rabbfor och jag tänker inte börja med det.. de mår hur bra som helst på gräs/hö, närodlat kornkross, morötter, äpplen och en macka ibland..  :)

Hoppas det inte blir fler som dör för dig Linda / Mvh Ewa

Ja trist, men nu har de inte fått rabbfor. Har gett dem endast hö och havre de 3 sista dagarna då min egen blandning tog slut strax innan helgen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 21 jun-08 kl 19:01 »
Nu strök den andra gotlandshonan med tyvärr..

Igår kväll när jag kom ut låg den ner på mage med bakbenen utsträckta bakåt och kunde inte röra bakbenen. Huvudet höll den uppe och den åt mat när jag gav den. Tänkte ge den en chans att repa sig och väntade tills idag. Då gick jag ut och kollade och det såg ut som den var helt död, men nej inte riktigt för den andades :( , bestämde mig då för att slå ihjäl den och har nu lagt in den i frysen för att ev kunna skicka på obduktion.

Frysta djur får söndersprängda celler och obduktionen blir svårare att genomföra korrekt. (Enl SVA.)

/Dandelia

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #48 skrivet: 22 jun-08 kl 18:25 »
Frysta djur får söndersprängda celler och obduktionen blir svårare att genomföra korrekt. (Enl SVA.)

/Dandelia

Tror det ändå hade varit sämre att lägga på posten över midsommarhelgen  :P ::)

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #49 skrivet: 15 jul-08 kl 15:39 »
En av mina sålda kaninungar blev sjuk förra veckan.. köparen kom hit med den tre timmar efter den blivit sjuk.. hon var 9 veckor gammal..

Jag sprutade den med Ethacillin ca 0,1 ml i nackskinnet (pencillin)i fredags och  idag skuttar den omkring för fullt med den andra kaninen dom köpte av mig ;D

Pencillin har fungerat för mig för andra gången på kaninförlamning.. sprid detta till alla ni känner som har kaniner och till era veterinärer..
Som fler av er vet så dör kaninerna ganska snabbt av denna sjukdom.. och tydligen är det en bakterie.. dock inte smittsam eftersom det är bara enstaka fall på kaningårdarna..

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #50 skrivet: 19 jul-08 kl 10:00 »
En av mina sålda kaninungar blev sjuk förra veckan.. köparen kom hit med den tre timmar efter den blivit sjuk.. hon var 9 veckor gammal..

Jag sprutade den med Ethacillin ca 0,1 ml i nackskinnet (pencillin)i fredags och  idag skuttar den omkring för fullt med den andra kaninen dom köpte av mig ;D

Pencillin har fungerat för mig för andra gången på kaninförlamning.. sprid detta till alla ni känner som har kaniner och till era veterinärer..
Som fler av er vet så dör kaninerna ganska snabbt av denna sjukdom.. och tydligen är det en bakterie.. dock inte smittsam eftersom det är bara enstaka fall på kaningårdarna..

Får man ha pencillin hemma då om man inte är veterinär?

ninjan

• Alvens
« Svar #51 skrivet: 19 jul-08 kl 10:25 »
Kan man få det utskrivet i förebyggande syfte oxå?
Händer det på en helg, så kan man ju inte vänta tills apoteket öppnar, menar jag  :-\
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #52 skrivet: 19 jul-08 kl 11:02 »
Jag får eftersom jag har bondgård och då skriver vet ut det jag behöver.. sen är det nog olika på veterinärer hur dom hanterar sånt från fall till fall.. Har fått oki att spruta mina djur från vet..

Ska gå en kurs nu i läkemedelshantering hos djurhälsovården.

Men det skadar aldrig att fråga vet .. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 19 jul-08 kl 11:09 »
När jag ringde vet förut så sa dom att dom inte får skriva ut penicillin till en ägare utan att ha träffat djuret (till det facila priset av 500 spänn). Så i förebyggande syfte vet jag faktiskt inte. Om man är "vanlig" privatperson så tror jag det blir svårt. Och kanyler är big NO NO tydligen... Har man gård och mycket djur är det skillnad, men normal-svensson är inte betrodda...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #54 skrivet: 19 jul-08 kl 12:09 »
Kanske finns möjlighet att gå en kurs även för "normal svenssons"..
Kolla med Djurhälshovården http://www.svdhv.org/dhvhome.html

Nu är ju dessa kurser för svin/får/nöt men jag tror att vet kan acceptera det om man föder upp kaniner oxå..
Kanske räcker med ett besök hos vet och sen kan du få göra det själv.. värt att kolla iaf :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
Toothpaste, motalamolle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser