Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om kaninsnuva  (läst 6498 gånger)

KG

Fråga om kaninsnuva
« skrivet: 21 maj-08 kl 20:29 »
Jag läste i en gammal alternativ tråd om kaninsnuva, där stod det att man i Holland hade fått bra resultat av att behandla med Terramycin. Kan det vara värt att testa? Känner en som fått problem med snuva.

När man läser om det i Fass så står det ju inget om Pasteruella.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fråga om kaninsnuva
« Svar #1 skrivet: 21 maj-08 kl 21:31 »
Stämmer bra det, dessvärre säljs det bara i 1 kilos paket.
Har så det räcker och blir över om du behöver.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

KG

« Svar #2 skrivet: 21 maj-08 kl 21:59 »
Enligt fass.se säljs dom i 500 grams burkar men då är det i pulverform, finns även i tablettform 10 st.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-08 kl 23:35 »
Jag har behandlat tamråttor med Terramycin - och då fanns det pytteförpackningar som oral lösning!
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 22 maj-08 kl 08:19 »
Jag har behandlat tamråttor med Terramycin - och då fanns det pytteförpackningar som oral lösning!
Skumt att inte jag fick det då..fick som KG skriver ovan 500grams burk. (såg fel)
Har ju hur mycket som helst kvar. Men å andra sidan kan man spara det rätt länge enligt veterinären.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-08 kl 09:46 »
Skumt att inte jag fick det då..fick som KG skriver ovan 500grams burk. (såg fel)
Har ju hur mycket som helst kvar. Men å andra sidan kan man spara det rätt länge enligt veterinären.

Ja, eller så har de ändrat förpackningarna. (Inser efter lite räknande att det måste varit mellan 15-20 år sedan  :-[ ).
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 22 maj-08 kl 10:30 »
Ja, eller så har de ändrat förpackningarna. (Inser efter lite räknande att det måste varit mellan 15-20 år sedan  :-[ ).
Ahaa, ja så kan det ju också vara  ;D

bootsie

« Svar #7 skrivet: 22 maj-08 kl 11:34 »
Hmm.. Nyfiken..
Blandar man pulvret i vattnet då? Låter iofs logiskt kanske.. ::)

KG

« Svar #8 skrivet: 22 maj-08 kl 20:27 »
Hur doseras det? Ska alla behandlas eller bara dom drabbade?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 22 maj-08 kl 21:20 »
Det blandas i vatten, finns i smaker som päron,banan, jordgubb osv.

Minns inte exakt hur man doserar, det får jag kolla på burken imorgon.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 23 maj-08 kl 10:50 »
Jag läste i en gammal alternativ tråd om kaninsnuva, där stod det att man i Holland hade fått bra resultat av att behandla med Terramycin. Kan det vara värt att testa? Känner en som fått problem med snuva.

När man läser om det i Fass så står det ju inget om Pasteruella.

Utdrag ur fass, se rödfärgad text:

"Produktresumé
 FASS VET
 Prisinfo
 Terramycin® vet.
Orion Pharma Animal Health
Oralt pulver  20 % 

Tetracyklinderivat
  Djurslag
FjäderfäMinkNötkreaturSvin
Aktiv substans
Oxitetracyklin
ATC-kod
QJ01AA06

(visar liknande läkemedel)

Skriv ut T T  Läs upp      Vad är en FASS VET-text?

Gå direkt till:
 Välj rubrik Innehåll Egenskaper Indikationer Kontraindikationer Försiktighet Dräktighet och laktation Biverkningar Dosering Interaktioner Överdosering Observera Hållbarhet Förvaring Förpackningar och priser  OK 

Denna information är avsedd för vårdpersonal.
Texten är baserad på produktresumé: 2007-01-10

Innehåll
1 g pulver innehåller oxitetracyklinhydroklorid motsvarande 200 mg oxitetracyklin.

Hjälpämnen: Vinsyra, laktosmonohydrat.

Egenskaper
Oxitetracyklin ingår i gruppen tetracykliner och framställs genom fermentation av Streptomyces rimosus. Oxitetracyklin är ett bredspektrumantibiotika med effekt mot grampositiva, gramnegativa bakterier, Rickettsia, Mycoplasma, protozoer och Chlamydia. Oxitetracyklin har en bakteriostatisk effekt genom att inhibera bakteriecellernas proteinsyntes.Vid peroral behandling med oxitetracyklin verkar produkten lokalt samt adsorberas till blodet och verkar således även systemiskt.

Tetracyklin har stor benägenhet att selektera fram gramnegativa tarmbakterier med R-faktoröverförd multipelresistens. Korsresistens föreligger mellan alla tetracyklinderivat.

Absorptionen från magtarmkanalen är ca 60 % med vissa djurslagsvariationer.

Vid en dosering av 55 mg oxitetracyklin per kg kroppsvikt och dag till svin erhölls maximal serumkoncentration av 1,3 µg/ml efter 4 timmar. Halveringstiden hos friska fastande svin är ca 6 timmar. Halveringstiden för elimination är 4 – 10 timmar hos nöt och 6-7 timmar hos svin. Efter administrering i mjölknäring av 50 mg oxitetracyklin per kg kroppsvikt till fastande kalvar erhölls maximal serum-koncentration av 5 µg/ml efter 9 timmar. Har kalvarna tillgång till kraftfoder minskar serumkoncentrationen. Bindning till serumproteiner uppgår till ca 50 %. Oxitetracyklin passerar blodhjärnbarriären i mindre grad. Oxitetracyklin utsöndras i aktiv form i feces (via gallan), i urin och i mjölk.

Indikationer
För behandling av bakteriella infektioner och infektioner orsakade av Rickettsia, Mycoplasma, Chlamydia och protozoer hos svin, kalv, fjäderfä samt mink. Preparatet lämpar sig för flockbehandling vid exempelvis luftvägsinfektioner och tarminflammation.
"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 23 maj-08 kl 11:22 »
Hej!

Förefaller vara ett antibiotikum som ges genom munnen. Min fundering är då hur stor oreda det gör i kaninens matsmältningssystem.

(Tydligen ges det till mjölkdrickande kalvar, men inget står om idisslande kalvar.)

Jag är alltid misstänksam mot antibiotika genom munnen till växtätare, i synnerhet idisslare, sedan en bekant till oss fick recept av veterinär på penicillin oralt till en get (!!!). Som väl var kollade hon upp detta och fick ny medicin. Geten hade ju stendött ifall penicillinet kommit till vommen och slagit ut den.

Edgar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 23 maj-08 kl 13:37 »
Din rädsla är befogad Edgar, jag har samma erfarenhet men i detta fallet har jag provat Terramycinet själv utan att det märktes nån tarmpåverkan alls hos djuren. Terramycin är "milt" för magen och kan ges till djur i olika storlekar så som kaniner,kalvar, smågrisar, höns mm.

KG

« Svar #13 skrivet: 28 maj-08 kl 19:05 »
Veterinären ville vägrade skriva ut detta, han sa att man man inte kunde skriva ut så mycket, man kunde bara skriva ut exakt så mycket som kaninerna skulle ha. Annars var det olalgligt, dessutom ville han titta på varenda kanin (400 kr per kanin för en undersökning!).

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 maj-08 kl 08:30 »
En del vettar är minst sagt oresonliga! Frågan är varför? Dom får fler kunder på att vara tillmötesgående!När mina ca 40 marsvin fick sellnic (skabb) kunde jag självklart inte ta ALLA till veterinären, det förstod dom tack och lov. Vi kompromissade och jag åkte dit med två av hela bunten och fick angreppet konstaterat. Sen var det inga problem att få medicin utskrivet. Jag tycker du ska leta efter en bättre veterinär! :-X

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 29 maj-08 kl 08:54 »
En del vettar är minst sagt oresonliga! Frågan är varför? Dom får fler kunder på att vara tillmötesgående!När mina ca 40 marsvin fick sellnic (skabb) kunde jag självklart inte ta ALLA till veterinären, det förstod dom tack och lov. Vi kompromissade och jag åkte dit med två av hela bunten och fick angreppet konstaterat. Sen var det inga problem att få medicin utskrivet. Jag tycker du ska leta efter en bättre veterinär! :-X

/Dandelia
Instämmer. Nåja denna gången klarade han sg med ett PM till mig men en vettig veterinär måste du leta upp innan nästa incident dyker upp KG.

bootsie

« Svar #16 skrivet: 19 jun-08 kl 08:16 »
Hejsan!
E det någon som vet hur man doserar Terramycin?
Kan ju vara bra att veta om det skulle bli aktuellt nån gång.. :)
Det gäller att samla på sig all info man kan ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 19 jun-08 kl 08:19 »
5 gram per 20kg kanin i 5 dygn.

Shadow

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 jun-08 kl 22:32 »
5 gram per 20kg kanin i 5 dygn.

Stora kaniner?  ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 20 jun-08 kl 07:41 »
Stora kaniner?  ???

;D 
Om 1 kanin väger 5 kg så räcker 5 gram till tadaaa = 4 kaniner
Om 1 kanin väger 3 kg så räcker 5 gram till 6 kaniner

Osv...på så sätt får alla kaniner oavsett vikt rätt antal gram per kg kroppsvikt.

Tro mig,det tog en stund innan jag och distriktsveterinären räknat ur rätt dos med tanke på att jag hade kaniner från 300 gram upp til 12 kilo  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser