Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strykvatten  (läst 7974 gånger)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Strykvatten
« skrivet: 19 maj-08 kl 18:57 »
Jag har sett en för mig ny produkt (säkert hundraårig minst), strykvatten på flaska. jag min enkla lantiskvinna har alltid använt kranvatten. Jag gissar att detta saluförda strykvatten doftar på något vis. För inte är det väl stärkelse? Och om det nu luktar, kan maninte göra det själv? Någon som vet eller har en länk?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Strykvatten
« Svar #1 skrivet: 19 maj-08 kl 18:59 »
Är det inte helt enkelt mjukt vatten att använda om man bor i områden med hårt vatten. Minns att jag köpte sånt när jag bodde i Skåne, för att strykjärnet inte skulle kalka igen.

Eller är det nåt nytt jag har missat  ???

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 20:58 »
Halaj!

Jag tror att det är vanligt destillerat vatten. Just för att undvika igenkalkning.
För varför skulle man vilja att strykjärnet luktar?

Man kan också köpa batterivatten från bensinmacken.

//T

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 23:20 »
Det är lukte-gott-vatten! Vet inte om det är destillerat. Borde gå att göra själv, kanske genom att späda ut ett hydrolat  med destillerat vatten? Eller tillsätta eteriska oljor? Fast jag är osäker på hur det funkar i strykjärnet. Du ska kanske fråga Alternaiv, hon säljer ju oljor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 00:02 »
Oja på kläderna och lakanen och kökshanduken ? inte i mitt hushåll  :-X

Några kvistar lavendel möjligtvis som fått ligga i "strykvatten " ett tag möjligtvis.. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 14:09 »
Oja på kläderna och lakanen och kökshanduken ? inte i mitt hushåll  :-X

Några kvistar lavendel möjligtvis som fått ligga i "strykvatten " ett tag möjligtvis.. :)

Nä, det var just därför jag tänkte att det kanske gick att använda hydrolat (biprodukt vid vattendestillation av eteriska oljor) och dsestillerat vatten :). Men jag vet inte säkert (hittar inget om det på Shenet).

hustigern

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 15:31 »
Jag har blandat lukta-gott-vatten till strykningen av kranvatten och eteriska oljor. Enligt uppgift ska inte rena eteriska oljor bete sig som tjockare oljor och ge fläckar. Och jag har inte märkt av några fläckar heller. Däremot är det ljuvligt att plocka fram rena kökshanddukar med en svag doft av kanel....

Tänk bara på att skaka flaskan ordentligt innan du sprayar eftersom även eteriska oljor samlar sig ovanpå vattnet om det får stå en liten stund.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 21:41 »
Jag har blandat lukta-gott-vatten till strykningen av kranvatten och eteriska oljor. Enligt uppgift ska inte rena eteriska oljor bete sig som tjockare oljor och ge fläckar. Och jag har inte märkt av några fläckar heller. Däremot är det ljuvligt att plocka fram rena kökshanddukar med en svag doft av kanel....

Tänk bara på att skaka flaskan ordentligt innan du sprayar eftersom även eteriska oljor samlar sig ovanpå vattnet om det får stå en liten stund.

/Anneli

Sprayar du då direkt på det du stryker? Tror att det strykvatten Magda hittat är sånt som ska hällas i strykjärnet.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #8 skrivet: 21 maj-08 kl 13:23 »
Tack för engagemanget. Jag tror på det där med doft. Flaskan var vacker och hade en sirlig etikett. Jag såg den bara på bild i en tidning så jag kan ju inte läsa på etiketten. Det var en inredningstidning i ett repotage om att göra om tvättstugan. Om man vill göra själv, så som hustigern skriver, hur håller det med tanke på att det är vanligt vatten? vanligt vatten på flaska blir ju unket efter ett tag. Fast man kanske ska stryka så pass ofta att det inte händer.... å går det att ha i ångstrykjärn tro? kanske inte. men till att mangla månne om det itne skulle vara nått. lavendelvatten till sängkläderna och kanske lite kanel till kökshandukarna. cederträ till gardinerna som ska förvaras länge, mot malen då.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-08 kl 14:39 »
Att blanda med vatten och spraya på funkar säkert! Eteriska oljor är ju inte "oljiga" och feta, ( ibland stänker jag lite lavendel på huvudkudden och det blir inga fläckar).

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 maj-08 kl 14:58 »

/Anneli

Stryker du kökshandukarna?? Men det med kanel lät väldigt lockande..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-08 kl 15:28 »
Stryker du kökshandukarna?? Men det med kanel lät väldigt lockande..

Det gör jag med :-[! De tar mycket mindre plats i lådan då...

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 22 maj-08 kl 15:33 »
Det gör jag med :-[! De tar mycket mindre plats i lådan då...

Om man har fina handdukar skulle jag kanske göra de, och om jag hade något annat än en skokartong att bo i..
Så jag hänger väl på trenden med kaneldoftande kökshanddukar senare i livet, men jag tänker MANGLA dem!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 maj-08 kl 17:31 »
jag stryker också kökshanddukarna. Dom tar mindre plats (stryker även en gång rakt över efter jag vikt dom) Men också för att dom är trevligare att handskas med strykta och inte minst..ser snyggare ut i köket än en skrynklig .. :)

Men att krusa örngottsbanden tycker jag är att gå för långt  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 23 maj-08 kl 09:28 »
Går på sirupsbollens linje. Kökshanddukar bör (om man gör något alls) manglas!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #15 skrivet: 23 maj-08 kl 14:51 »
Just nu har min mangel inget bord men jag brukar mangla kökshandukarna, liksom sängkläder. Just nu stryker jag handukarna och även örngotten, dock inte resten av sängkläderna. Detta vatten, eau de lingeri har jag lyckats tyda att det står på etiketten på bilden i tidningen (allt i hemmets senaste nummer för att vara exakt), borde ju funka lika bra vid mangling som vid strykning. Men det funklar nog bara om man har oparfymerat tvättmedel, kan bli liiite mycket dofter annars.

Krusa örngottsbanden är mitt delmål på just linnefronten. Målet är hemvävda linnelakan. Måste skaffa ett fint linneskåp snarast. Jag blev rätt inspirerad att ta tag i tvättstugan av detta tidningsrepotage. Men det är så mycket man vill göra.

memma

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 26 maj-08 kl 23:01 »
Kan man ha i citronsaft i strykvattnet att spraya på på vita textilier. Både bleker och luktar gott.

Fast jag manglar det mesta, från näsdukar till påslakanen men dukarna måste jag stryka en gång innan de läggs på bordet.

hustigern

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 maj-08 kl 10:18 »
Jag manglar lakan och dukar men stryker kökshanddukarna bara för att jag vill ha doften. Visst kan man väl lägga doftkuddar osv bland handdukarna men jag tycker inte doften sitter lika bra som med doftvatten och strykning.

Någon frågade om jag häller det i strykjärnet och det gör jag inte, jag sprayar på stryktvätten och stryker sen. Jag blandar nytt vatten varje gång jag stryker (vilket inte är särskilt ofta, samlar en hel hög handdukar innan jag får ändan ur vagnen. Trots att väldoften gör det mycket trevligare att stryka så är det ju inte kul direkt). När jag sen är klar häller jag ur det som är kvar och sköljer flaskan ordentligt. Nästa gång jag får lust att stryka kanske jag vill ha en annan doft...

Just kanel är ju en mycket intensiv doft och sitter länge i och man får vara lite försiktig med doseringen.
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #18 skrivet: 29 maj-08 kl 20:48 »
Tack för engagemanget i denna mycket viktiga, och synnerligen alternativa, fråga. Jag känner att jag fått väldigt tillfredställande svar från många i strykning bevandrade människor  ;)

Too-ticki

« Svar #19 skrivet: 10 aug-08 kl 21:34 »
Testa att göra detta underbara lavendelvattnen, det blir LJUVLIGT, jag lovar!!!

http://husmusen.blogg.se/2005/september/lavendelvatten-till-din-strykning.html
« Senast ändrad: 11 aug-08 kl 00:15 av Too-ticki »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1025 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser