Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika raser tillsammans??  (läst 1745 gånger)

Stavern

• Norge
Olika raser tillsammans??
« skrivet: 19 maj-08 kl 14:20 »
Om jag har lust o ha t ex maraner o isbar sammen, går det eller är dom för olika....jag menar att den ena är för tung o den andra för flaxig??? Novis :P
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Olika raser tillsammans??
« Svar #1 skrivet: 19 maj-08 kl 16:11 »
Marantuppen är för tung för isbarhönan.
Gotlandskaniner, genbank.

Hönsmamma

« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 16:14 »

Tvärt om funkar i alla fall bra....

När mina Maran hönor blev utan tupp fick de en Isbar och det funkade jätte bra han tar väl hand om sina fruar.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Stavern

• Norge
« Svar #3 skrivet: 20 maj-08 kl 13:49 »
Ok...blir ju bara lite problem om man vil avla både på isbar og maraner da....hmmm....varför är det så svårt o välja?? ::)
Menmen...ser väl skillnad på äggen, så får väl ta bort de bruna om jag bara vill ha renrasiga djur  :P....eller ha bara maraner  :-\
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

yezzika

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 17:45 »
eller så får du 2 separata hagar   ;)
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 18:54 »
Och till slut blir det en massa olika hönshus med flera olika raser ;D
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 16:42 »
Precis! Det började med att jag skulle bara ha 5 hönor och en tupp. Nu har jag 5 avdelningar och måste bygga 2 till innan hösten.  ;) ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Stavern

• Norge
« Svar #7 skrivet: 02 jun-08 kl 11:22 »
Haha.....sambon min står bakom min rygg o ser skeptiskt på det ni skriver....är väl rädd att hela trädgården ska bli igenbyggd av massa hönshus o fullt av tuppar som galer i munnen på varandra!!!!

Jaja....blir man biten av hönsbasillen så blir man!

kan ju bygga ett radhus för höns..... ::)

Rickard

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 11 okt-08 kl 16:35 »
Puttar upp den här tråden lite..
Är det nån som har dvärgraser & stora tillsammans?
Jag har alla mina höns tillsammans just för tillfället, men ska flytta isär dom snart. Men än så länge har det funkat jättebra. Tuppen är dvärgkochin men alla hönor verkar ha fetrespekt för honom!  :D

Har ni några erfarenheter?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 okt-08 kl 16:59 »
Jag har alla mina höns tillsammans just för tillfället, men ska flytta isär dom snart. Men än så länge har det funkat jättebra. Tuppen är dvärgkochin men alla hönor verkar ha fetrespekt för honom!  :D

Jag hade blandat dvärgar o stora höns i alla stl  + en stor tupp (mkt stor tupp) men detta gick superbra då han var uppväxt med små hönor o försökte aldrig hoppa på dom faktiskt :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #10 skrivet: 11 okt-08 kl 17:07 »
Jag planerar att skaffa mig några RIR eller New Hampshire (ev Australorp)-hönor för att ha som komplement till mina dvärgkochins... dock kommer tupp alltid vara dvärgkochin, så jag förutsätter att det kommer gå bra :)

Carmen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 okt-08 kl 19:48 »
hej!

Jag har under sommaren satt in unghönsen till mina Brahmor, de håller koll och är lugna, det fungerade jättebra.

Men då de snart är vuxna så särar jag på dem igen.
Brahmor är bra med alla andra raser är min erfarenhet. Bra fosterföräldrar.

Det är väldigt svårt att välja ras...

mvh
Carmen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 15 okt-08 kl 01:22 »

Har hela högen tillsammans som mest består av blandraser från pyttesmå till stora bumlingar.
Utanför hönshuset har vi två små avdelningar med två st dvärgsilkeshöns och en blandrastupp av silke och ... Hela faderuttan...
I den andra har ännu ett blandraspar med en 3 stycken dv kochingkycklingar... (1tupp och 2 hönor) Hade tänkt och låta dem vara kvar där så man kanske kan få fram lite fler rena dv kochin... :P

Problemet med att man har hela högen ihop är att vissa tuppar är enorma och ska på de minsta hönsen... Hönskraken syns knappt under tuppen.  :-\ Men ingen har dött av det och är fina i fjädrar och i övrigt med... (ser inga tecken på att de blir skadade alltså)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 15 okt-08 kl 14:08 »
Har sett en brahmatupp försöka para sig med en höna av "lätt" typ, det var ingen kul syn.
Jag skulle aldrig våga blanda tunga tuppar med lätta/dvärghönor, (man har ju inte koll på dom hela tiden).
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare
torbjorn, ärt, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser