Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av 'förfallen' gård. Hjälp!  (läst 10270 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Renovering av 'förfallen' gård. Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 22 maj-08 kl 09:03 »
Men är verkligen en byte till 3-glasfönster motiverat? Om du läser Gysinges katalog ang. mätningar av värmeförluster Lunds Tekniska Högskola)mellan 1-glas )från 1880-talet),2-glas från 1930-talet samt 3-glasfönster från 1982 så hade de snart 120-åriga fönstren de lägsta värmeförlusterna! Så kolla om det kanske bara går att renovera upp de befintliga!
Lycka till med projektet!

Hur går det till då?  ??? Alltså, finns det någon förklaring till detta?

Anso1971

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 22 maj-08 kl 09:23 »
Det kan förklaras med att avståndet mellan glasen i ett fönster med lösa innerbågar blir ganska stort, och det är ju luften som isolerar! Större luftspalt = bättre isolering. Dock till en viss gräns, blir avståndet för stort ökar luftens benägenhet att röra på sig mellan glasen, för en god isolering ska luften helst stå stilla. Så när man kommer över ett visst avstånd så tar dessa två aspekter ut varandra och u-värdet fortsätter alltså inte förbättras med avståndet mellan glasen hur länge som helst utan kurvan planar till sist ut.

För att få bra u-värde på gamla fönster måste tätningen vara bra, annars blir det drag.

Vill man renovera fönstren så har riksantikvariatämbetet en bra skrift om fönsterrenovering, håller just nu på att sätta ihop ett föredrag och fönsterrenovering så jag har just läst den.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 22 maj-08 kl 13:12 »
kioskdavid:

Ja, att ta med en kamera kan nog vara bra, men jag vet inte om ägaren uppskattar att jag bryter bort panelen  :P En morakniv kan jag nog dock få peta med  ;D

Angående fönstrena så får jag först se vilket skick de är i. Om de inte är för illa så kanske det går. Men, som sagt, det återstår att se än så länge.  :D
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

davidB

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 22 maj-08 kl 16:34 »
du skrev ju att panelen var kass på ena väggen.
Lossa lite försiktigt på en läkt  så att du kommer in känner hur det är längst ner.
Det finns hus där ägaren har varit tvungen att ta hål i golvet för att komma in i grunden och besiktiga.
Eventuella köpare har krävt detta. Hur mycket åverkan man kan göra beror ju på antalet intreserade och objektets skick.
Man kan ju alldrik tvinga på någon säljare att gå med på det men det är väl inte så jättestort intresse på detta objekt så man har ju ganska mycket makt som köpare samt att man har ju undersökningsplikt som köpare.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 22 maj-08 kl 19:35 »
Kioskdavid:

Jo, panelen såg inte vacker ut på sina ställen. Ska defenitivt kolla om den är murken/skadad. Jag hoppas bara på att det är timmer och inte brädor då det kommer bli ett helvete att byta vid skador...  :-X

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

TW

• Finland
« Svar #25 skrivet: 24 maj-08 kl 06:08 »
Om det är timmer kan du borra ett hål med borrsväng och träborr genom nedersta stocken och se om spånen är friska. Gör det någonstans där brädfodringen ändå är slut.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren75

« Svar #26 skrivet: 24 maj-08 kl 15:49 »
allt beror på priset? men upp till 350 000 - 400 000skule jag köpa det för. skog har ju bra pris idag
och desutom finns odlingsmöjligheter och stöd möjligheter är ju det också värt sitt pris.

Sågaren75

« Svar #27 skrivet: 24 maj-08 kl 15:53 »
du kan du avara ett rum till mej så hjälper jag gärna till med renoveringen.

Sågaren75

« Svar #28 skrivet: 24 maj-08 kl 17:24 »
Desutom har jag ett toppen tips på maskiner som skulle spara många sköna pengar
köp en såg och en hyvel här http://www.logosol.se/ när du inte behöver grejerna så säljer du av dom eller så blir du egen företagare i trä och list på orten. obs jag använder själv en solosåg och fyrkutterhyvel och kan bara medela att för enmansföretagaren är dom suveräna verktyg.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 24 maj-08 kl 19:30 »
Sågaren75:

Haha. Ja det kanske tål att tänkas på.

Det verkade bara smarta grejer, de där sågarna. Kan ju vara värt att investera i någon gång om det blir många projekt.

Priset på 'gården' är 600 000 eller högstbjudande, så vi hade väl tänkt börja med att lägga ett bud runt 300 och se var vi hamnar, men blir det för dyrt så tjänar man nog mer på att vänta på ett bättre ställe...  :-\

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 24 maj-08 kl 22:54 »
Asså, nu vet ju inte jag hurdana fastighetspriserna är så långt norrut som du bor :P , men härikring hade säljarna lätt fått 600 000:- för en sån gård. Att bjuda hälften får nog bara säljarna att tycka att ni är oseriösa. Har stället varit ute till försäljning väldigt länge kan det förstås vara läge att bjuda mindre än det begärda, men inte mycket mindre.

Stort tack till den alternativare (var det du som började, kioskdavid?) som tipsade om att en kan sticka in digitalkameran i ex.vis  ventilationshålen i torpargrunden och ta kort för att se om där ser friskt ut, jag har gjort så när jag varit och tittat på hus, och det funkar skitbra!

En fråga: Vad är det för uppvärmning i kåken?

Men är magkänslan för gården bra, så är det väl bara att ni kör på, du och morsan :D ! 10 ha sitter aldrig fel, och den som sätter igång och renoverar ett hus, får det ju precis som hon vill ha det i slutändan!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 24 maj-08 kl 23:49 »
Vi har fått marken 'värderad' av en vän till familjen som är bekant med området och i vilket skick marken är och han sa åt oss att börja runt 300. Jo, det är ett skambud, men vi ska kolla med mäklaren vilka andra bud som har lagts innan vi lägger ett, så klart. Vi är ju beredda att betala 'fullpris', men man vet ju inte vad de andra är villiga att betala och hur högt de kan tänkas gå.

Oj, bor jag långt norrut? Jaja, men alla kan ju inte ha 'gångavstånd' till Danmark.  ;D Min pappa köpte en tomt på en...tja... jag tror det var en, en och en halv tunnlad i norrland för 20', så markpriserna blir billigare desto högre man kommer, tycks det.

trädman

« Svar #32 skrivet: 25 maj-08 kl 00:16 »
Jag tycker inte 600 000 låter helt orimligt, men kanske möjligt att pruta på om den varit ute till försäljning länge. Det ligger ändå relativt centralt i Sverige. Små fastigheter är ofta dyrare (per ha, m3sk, osv) än större. Jag vill på intet sätt dömma ut din bekante som värderare, men priserna på jord- och skogsfastigheter har gått upp rejält de senaste åren så det är viktigt att ha dagens prisbild klar för sig.

Det kan också vara värt att kolla upp om det ingår fiskerätt in något roligt vattendrag, del i någon häradsallmänning, samfällighet eller något annat som kan vara intressant.

Sågaren75

« Svar #33 skrivet: 25 maj-08 kl 18:28 »
tänkte inte på det räknade med priserna häromkring alltså ca 350.000 till 400.000 men det är väl högre priser söderut säkert får man mer för skogen också här skulle den vara värd ca 150.000:-

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 26 maj-08 kl 00:17 »
Ja. Det är ju lite olika det där med markpriser, det är billigare i norr. Det skiljer också en del på läget där jag bor, priset skiljer, alltså.  :P

Vi har även hittat ett vinterbonat hus, men utan mark. Den som säljer den gården skrev i annonsen att man kan köpa loss åkermark, lada, loge osv. Jag har tänkt ringa på det i morgon. Med mark så blir det ju dyrare än den andra tomten, men huset är ju beboligt i alla fall. Och jämför man priset med hur mycket en renovering skulle gå på så kommer man nog lindrigare undan...  :-\ Vilka beslut man måste fatta som 'vuxen'... vill inte....  :'(

Ja, ja... Hur det ligger är ju en avgörande faktor. Samt hur mycket mark man får köpa till.

Nej. Nu börjar det bli sent. Man måste ju upp vid fem i 'morgon', så det är nog dags att lägga sig.  :-X

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 03 jun-08 kl 15:01 »
Näe... nu måste jag bara berätta att vi har blivit överbjudna in i det sista (långt över utropspriset) och vi kan inte bjuda mer nu... Det känns som otroligt mycket pengar för ett hus man inte kan bo i på flera år...  :-X

De andra som bjudit är bönder runt omkring som bara vill ha marken, och nu kommer gården att slås ihop med ett annat lantbruk... jävligt onödigt om ni frågar mig... men, jaja. Man får väl leta igen...  :'(

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 05 jun-08 kl 21:53 »
Jadå, bara leta vidare, Det Rätta Stället dyker upp snart eller om ett tag!

I mars förlorade jag en budgivning mot några holländare som hade madrasserna fulla med euro, jag trodde det var Drömkåken som gick åt skogen...men sen var jag och tittade på ett annat ställe som liksom bara ville välkomna mej och min son, och där var det jag som erbjöd flest slantar ur spargrisen! Den 1:a juli börjar vi göra i ordning och flytta in :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 06 jun-08 kl 11:44 »
Det låter bra. Tur för dig att du hittade ett annat hus. Hoppas jag också kan finna ett... ;D

Nilsdotter

« Svar #38 skrivet: 06 jun-08 kl 20:04 »
Varför ska du byta till treglas? Låter som en, för mig helt onödig (och ev. byggnadsvårdshemsk) investering om du har schyssta fönster sedan tidigare- kanske till och med innefönster?  Det brukar framförallt vara köldraset mellan fönsterbåge och karm som är viktigt att åtgärda. Hur förfallen är gården? Jag håller på och renovera ett hus (trots heltidsjobb och barn. Det går om man har intresset!) att kunna flytta in i permanent så småningom. Är det bara ett timmerhus så går de flesta skador att reparera, även om det så klart tar sin tid. Kolla gärna in vårt objekt:http://www.ryttmastaregarden.blogspot.com/

Nilsdotter

« Svar #39 skrivet: 06 jun-08 kl 20:05 »
Asch. Insåg just att min inlägg inte längre var relevant, men nåja...Hoppas drömobjektet uppenbarar sig längre fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
SrAlexxa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser