Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling av masurbjörk  (läst 8197 gånger)

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
Odling av masurbjörk
« skrivet: 18 maj-08 kl 16:53 »
Jag har funderat lite på det här med masurbjörk. Odlingen i Finland är mer långt gången och har rötter till före kriget om jag inte minns fel. Både stammen och de grövre grenarna kommer till användning i möbeltillverkning. Efter ca 70 år är de färdigväxta. Kräver mycket arbete, men ger stor utdelning.

Jag har kollat runt lite. Alla förespråkar att planteringen ska stängslas in. Det känns spontant lite fel att hängna in mark, sen blir det dyrt också.

Är det någon som har någon erfarenhet av att odla masurbjörk utan stängsel?

www2.slu.se/forskning/fakta/faktaskog/pdf95/4S95-11.pdf
www.egs.uu.se/fysbot/masur-IIs.html - 6k
http://www.egs.uu.se/fysbot/masur-IIs.html
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Filip Skräplund

SV: Odling av masurbjörk
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 17:08 »
Det sägs ju som sagt att man ska hägna björkplanteringar, men de föryngringar jag sett häromkring har varit utan stängsel.

Masurbjörk växer långsammare än vanlig björk, troligen betydligt långsammare än snabbväxande köpeplantor av vanlig björk.

Vanlig björk brukar klara sig bra från betning bara den nått ett par meters höjd.

Sen brukar av nån anledning planterad skog vara smakligare för djuren än självsådd, kanske just för att den växer fortare och därmed är mer saftstinn.

Masurplantor är rätt dyra så det kan bli en högriskchansning att köra utan stängsel om det finns mycket klövvilt.

En variant skulle kunna vara att skaffa ett antal masurbjörkplantor, och lära sig att ympa sticklingar på vanlig björk.

Men då tar det längre tid innan det blir avverkningsmogna träd.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 21:03 »
ring och fråga masurmannen: http://www.masurmannen.com/

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 31 maj-08 kl 17:32 »
En ganska närbesläktad fråga: Kan man få en björk att skapa vrilar på något sätt?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 31 maj-08 kl 21:05 »
En ganska närbesläktad fråga: Kan man få en björk att skapa vrilar på något sätt?

Knappast, jag tror det är en genetisk effekt liksom masurbildning är det.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-08 kl 23:43 »
Skulle också kunna vara en genetisk defekt.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 01 jun-08 kl 01:24 »
Skulle också kunna vara en genetisk defekt.

Skönheten finns i betraktarens öga.

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 01 jun-08 kl 10:58 »
Okej. Det var en tanke som slog mig då jag tycker att vrilar är ovanligt frekventa på björkar som står i samhällen och tomter. Kanske valde man ut björkar med den defekten eller också har de fått vrilar efteråt...

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jun-08 kl 13:07 »
Okej. Det var en tanke som slog mig då jag tycker att vrilar är ovanligt frekventa på björkar som står i samhällen och tomter.

Eller så beskådas de björkarna oftare än de som finns kilometervis ut i eländig terräng där aldrig någon sätter sin fot :)

Men visst är vrilar och masur en defekt, allt som avviker från normer och original är en defekt ::)
« Senast ändrad: 01 jun-08 kl 13:09 av guba »

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 01 jun-08 kl 13:22 »
Jag har bara sett vrilar på vårtbjörk, och det är väl mest den som planteras.

Citera
allt som avviker från normer och original är en defekt

Det där synsättet är en smula kontroversiellt, evolutionen bygger på mutationer och att en del av dom är livskraftigare än andra, är såna också defekta = felaktiga, bristfälliga?
I det här fallet är vril- och masurbjörk en fördelaktig variant sett ur evolutionsperspektiv, dom har fått ökad spridning tack vare sin "defekt".
Om masur blir omodernt så kan iofs fördelen utraderas, men inget är ju statiskt i naturen.

Vad som är fel visar sig oftast senare.

« Senast ändrad: 01 jun-08 kl 13:50 av Filip Skräplund »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jun-08 kl 13:55 »
Enligt gängse språkbruk är en defekt en avvikelse som innebär en brist. Många avvikelser kan vara positiva.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 01 jun-08 kl 14:09 »
Enligt gängse språkbruk är en defekt en avvikelse som innebär en brist. Många avvikelser kan vara positiva.

En positiv brist...knepigt det där.  :P

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 01 jun-08 kl 18:20 »
Eller så beskådas de björkarna oftare än de som finns kilometervis ut i eländig terräng där aldrig någon sätter sin fot :)
Nja jag är ändå ute och går mycket i skogen häromkring och jag ser ytterst sällanen vril ute i skogen men inne i staden såg jag senast idag två björkar med flera vrilar på samma tomt utanför ett hus! Men jag vet om ett ställe med många vrilar ute i skogen men vanligast är de i staden.
« Senast ändrad: 01 jun-08 kl 18:22 av Humle »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 04 jun-08 kl 15:22 »
Teoretisk möjlighet, kanske hårdröja ett naturföryngrat björkbestånd väldigt tidigt, säg 5-10m mellan ungplantorna, och plantera masur däremellan? Därmed kanske masuren kan få visst skydd mot viltbetning genom att döljas bland naturföryngrade träd? När masuren nått betesfri höjd avverkar man alla vanliga björkar (försiktigt förstås, man vill inte knäcka masurträden) och gör ved av?

Bara en tanke.

Masur kan väl även samplanteras med ek, där ekarna får breda ut sig när väl masuren är avverkad.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 23 jun-08 kl 08:28 »
För ca 20 år sen satte jag 100 masurbjörkar på ett gärde som gränsar till skog. Första sommaren var jättetorr så vi fick gå och vattna. Sedan sprutade vi på blodmjöl, som regnade bort gång på gång.
Viltet betade dessa så hårt så nu tror jag knappt att det finns någon kvar. Har faktiskt förträngt denna dåliga investering, har inte varit och sett till dem på flera år... Hade tänkt att ha dem till pension, men det blir man nog inte fet på... Björkar blir ju inte betade annars, men "odlade" björkar älskas tydligen. Så JA - du måste stängsla om det ska bli nåt. (Åtminstone om ni har rådjur/älg/hare).

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 23 jun-08 kl 08:39 »
nog inte fet på... Björkar blir ju inte betade annars, men "odlade" björkar älskas tydligen. Så JA - du måste stängsla om det ska bli nåt. (Åtminstone om ni har rådjur/älg/hare).

Gäller väl generellt för övriga lövträd också. Verkar inte vara så stort problem med naturlig föryngring, t ex ek, men planterar man odlade plantor så säger det slurp och så är de borta. I fallet ek kanske det helt enkelt är lönsamt att samla ekollon och sätta istället för plantor?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #16 skrivet: 17 jul-08 kl 13:14 »
Aj då, det var precis det jag gick och tänkte på att sätta i ett befintligt bestånd. Men man får väl se det som ett högriskprojekt man gör för nöjets skull. Men 100 plantor kan man väl försöka sig på och hoppas på bättre tur.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, Karlsdotter, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser