Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torka libbsticka?  (läst 11635 gånger)

Lars Pers Maria

• -
torka libbsticka?
« skrivet: 18 maj-08 kl 14:22 »
Har mängder med libbsticka. Kan man torka dem som andra örter? Eller är det bättre att förvälla och frysa?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Sommartorparn

SV: torka libbsticka?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 14:33 »
Libbsticka brukar nog torkas.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 21:59 »
Jag brukar torka. Tycker den behåller smaken bra  :)
Landsflykting i storstan...

Eva i paradiset

• Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 22:05 »
Jag torkar den också. Fungerar superbra :).  Använder den i det mesta där man vanligen har lagerblad, men använder kanske lite mindre mängd. Smaken är ganska kraftig.
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 19 maj-12 kl 01:37 »
Tråden aktuell igen efter flera år... Fantastisk sajt!
Nu har jag tänkt torka libbstickan. När, var o hur? Bara blad eller även stjälk? Annat värt att nämna? Tackar för svaren i förtid!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

kurt

« Svar #5 skrivet: 19 maj-12 kl 04:33 »
Passar mycket bra (i lagom mängd!) tillsammans med andra örter i kryddsalt, då blandar man salt + finhackade kryddor

http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=2986

SurOve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 jul-12 kl 22:37 »
Jag torkar mycket libbsticka varje år.

Jag tycker att den blir väldigt mycket bättre av att först mjölksyras och sedan torkas.

Det går bra att skörda den när den är stor, kanske före den blommar dock, men jag vet inte. Om du syrar/torkar bladen utan stjälkar går det fortare att torka, ca tre timmar i en torkapparat (eller över vedspis). Sedan mixar jag den nästan till pulver och använder i all möjlig mat.

Lycka till
Syrar ofta. Surar ibland.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 05 jul-12 kl 23:29 »
Passar mycket bra (i lagom mängd!) tillsammans med andra örter i kryddsalt, då blandar man salt + finhackade kryddor

http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=2986

Här är en annan variant. Busenkelt.  :)

http://elins-tradgard.blogspot.se/2012/05/gora-eget-ortsalt.html

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 23:35 »
Här är en annan variant. Busenkelt.  :)

http://elins-tradgard.blogspot.se/2012/05/gora-eget-ortsalt.html

Åh! Nu snackar vi örtsalt och inte "grovt salt med lite trista torkade kryddor i". Ska provas!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser