Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskar baka nässelbröd  (läst 5898 gånger)

amarantus

  • Gäst
Önskar baka nässelbröd
« skrivet: 17 maj-08 kl 21:37 »
Hittade ingen tråd om nässelbröd så nu undrar jag om någon har ett gott och enkelt recept på det.
Åt det när jag var liten hos en familj och nu äntligen har jag tagit mig i kragen och plockat en massa :)

amarantus

  • Gäst
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 13:44 »
Trodde alternativare var proffs på egenhändigt plockade nässlor att göra goa saker av ;) nähe får leta på annat håll :)

Har torkat en massa i varmluftsugnen över natten och det ligger i en burk nu och väntar på att bakas på men kanske det ska vara färskt ::)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 14:31 »
Har nog säkert recept från icakuriren eller andra tidningar. Fast inte tillgängligt just nu. Men det är bara att blanda i. Antingen nässelsoppa som degspad, hackade nässlor bara så eller torkade nässlor i mjölet. Det är bara att köra. Strunt i recept.

amarantus

  • Gäst
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 17:42 »
Har nog säkert recept från icakuriren eller andra tidningar. Fast inte tillgängligt just nu. Men det är bara att blanda i. Antingen nässelsoppa som degspad, hackade nässlor bara så eller torkade nässlor i mjölet. Det är bara att köra. Strunt i recept.

Aha ska nog inte vara rädd för att testa då på en höft för det blir ju en smaksak. tack

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 18:37 »
ja, testa att blanda smulade nässlor i rågbröd, gott!

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #5 skrivet: 21 maj-08 kl 15:52 »
Jag har köpt en superbra bok på Apoteket
den heter Mat sm det är någon mening med
där finns detta recept

Nässelbröd ca 35 bullar
100g jäst
1L vatten
2 msk olja
1/2-1tsk salt 1 1/2 dl torkad nässla
2 dl vetegroddar
2 dl russin¨1,7 l vetemjöl
ev 1 msk brödkryddor
Smula jästen i en degbunke Slå på lite av vattnet (37 gr)
Rör så att jästen löser sig Tilsätt resten av vätskan Blanda i olja russin nässla och vetegroddar
Tillsätt vetemjölet men spar ett par dl till utbakningen
arbeta degen smidig i ca 5 min
Låt degen jäsa i 30 min
baka ut till runda bullar låt jäsa ytterligare 30 min
Grädda i ugn ca 200 gr i 10-12 min
Älska din nästa så som dig själv

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #6 skrivet: 24 maj-08 kl 18:58 »
Jag brukar göra ett vanligt bröd med havregryn och blanda i hackade färska späda nässlor , jätte gott och enkelt  ;D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #7 skrivet: 11 jun-08 kl 17:30 »
Rubinen: Vilket bra boktips, jag ska kika in på mitt närmsta Apotek och se om de har den.  ;D

Alore

  • Gäst
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #8 skrivet: 22 jul-08 kl 14:41 »
Rubinen: Vilket bra boktips, jag ska kika in på mitt närmsta Apotek och se om de har den.  ;D

Kan varmt rekommendera den boken, vi har använt den mycket hemma!  :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #9 skrivet: 23 jul-08 kl 00:07 »
Man kan göra det svårt eller lätt för sig.  :)

Föredrar lätt ...

Koka en bunte nässlor i vatten, kör i mixern till puré. Använd som degvätska till valfritt brödrecept.

Funkar bra med allt bladgrönt och de flesta grönsaker.

Det kan inte bli mer än fel ! Och då får man mata hönorna med eländet ... men det är sällan det blir oätbart eller ens äckligt.

Experimentera mera !!  :D

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 16:21 »
Själv torkar jag nässlor på sommaren och använder det till vinterns brödbak. Ca 2 dl/l. degspad när jag bakar hällbröd. Det går åt en del då brödet är populärt.
« Senast ändrad: 24 apr-11 kl 17:35 av Nässelhäxan - babsan »

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #11 skrivet: 24 apr-11 kl 15:44 »

Koka en bunte nässlor i vatten, kör i mixern till puré. Använd som degvätska till valfritt brödrecept.

Funkar bra med allt bladgrönt och de flesta grönsaker.


Tack för tipset! Ska testa i mitt mandelbröd!!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #12 skrivet: 24 apr-11 kl 16:23 »
Tog nyss ett par nässelbröd ur ugnen!

Ett par rejäla nävar nässlor förvälldes och mixades med lite vatten. Fyllde på med kokspadet upp till 5 dl.

Gjorde en fördeg på 25 g jäst, nässlor + spad, ett par-tre dl rågmjöl och sen rågsikt till en lagom geggamoja. Fick jäsa några timmar.

Tillsatte ett par tsk salt och rågsikt till en fast deg. Fick jäsa till dubbel storlek, bakades ut till två limpor. Avsmakas just nu med lite smör. Gott, fast man märker just inte mycket av nässlorna.

Degen blev vackert grön, men färgen försvann i ugnen och bröden ser ut som vanligt ungefär.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #13 skrivet: 24 apr-11 kl 21:21 »
Tog nyss ett par nässelbröd ur ugnen!



Anledningen till att jag sökte på nässelbröd var att du skrivit i tråden "Vad gör ni?" att du bakade nässelbröd  ;)

Det börjar bli dags att plocka dom nu tror jag....har aldrig gjort det tidigare.
Går det att förvälla och frysa in?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #14 skrivet: 24 apr-11 kl 21:26 »
Jodå, förväll nässlorna, häll av vattnet och låt svalna. Krama ur så mycket vatten du kan och frys in! Du kan också hacka dem innan du fryser in dem, men det brukar vara lättare att hacka dem när de är halvtinade (eller halvfrusna)

Jag brukar krama ihop dem i lagom "klumpar" och styckefrysa klumparna. Sen in med dem i en fryspåse och sen är det bara att ta fram lagom mycket.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #15 skrivet: 27 apr-11 kl 23:29 »
Degen blev vackert grön, men färgen försvann i ugnen och bröden ser ut som vanligt ungefär.
Låter spännande! Måste jag prova. Upplevde du att det smakade litet åt surdegshållet eller som vanlig jästdeg?

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #16 skrivet: 28 apr-11 kl 06:44 »
Låter spännande! Måste jag prova. Upplevde du att det smakade litet åt surdegshållet eller som vanlig jästdeg?

Lite mittemellan, kanske. Jag gör ofta fördegar och långtidsjästa bröd och de blir ju lite syrliga om de får stå länge.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Önskar baka nässelbröd
« Svar #17 skrivet: 29 apr-11 kl 02:40 »
OK! Men det låter ju gott.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 5 användare (2 dolda)
Radar, Larus Canus, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser