Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kanin igen... :-(  (läst 2795 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Sjuk kanin igen... :-(
« skrivet: 16 maj-08 kl 22:50 »
 >:(
Happ... sjuttioelfte gången nudå, men jag börjar vänja mig och det var ju länge sedan sist...

En av mina ungar var sjuk idag när jag kom ut. Den satt ihopkrupen i buren och var inte intresserad av någonting...

Jag tog upp den och tittade på den. Inga synliga fel. Ingen diarre.

Satte ner den på golvet och den välte liksom omkull, låg på sidan och "sprang" med huvudet bakdraget. Ingen balans alls... Varken åt eller drack. Ingen svullen mage, inte avmagrad...

Hon fick sig ett kli bakom örat och en puss av småtöserna sedan fick husse ta bort henne från lidandet. Så, åter igen har vi haft begravning... *puh*

En sak är iaf säker, jag börjar vänja mig, tidigare var det gråt och tandagnissel men nu kände jag mest att det var bättre att ta bort henne än att låta henne plågas till döds.

Så nu är det en unge kvar ur min första kull.

Hoppas att det inte är något som flera får för då blir jag galen. Har ju liksom gjort mig av med två vuxna nyligen.

Börjar eka tomt i kaninhuset...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Sjuk kanin igen... :-(
« Svar #1 skrivet: 17 maj-08 kl 09:36 »
Nosematos kanske..  :(
Googla på Internet.. det finns massor av info där..
Smittar genom nedärvning och genom urin.. / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 12:32 »
det kan vara selen-brist, prova ge tokosel utblandat med vatten (tokosel finns på apoteket), om det är selenbrist så blir den bra "bums".
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #3 skrivet: 17 maj-08 kl 21:31 »
Det som passar in mycket bra på ungen är selenbrist...
Blir så arg på mig själv...
Det står ju rent selen på skåpet inne!
Och jag som tog bort kaninen!
Slår mig själv i huvudet...
Hur mycket selen och i vad skall man ge dem nätr dom blir kassa?

Göthes

« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 18:46 »
oj, mycket bra fråga. jag har (ännu) inte råkat ut för det, så jag vet inte.
Veterinären borde kunna ha koll på en sådan sak, eller någon annan kaninuppfödare ...
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 19 maj-08 kl 09:41 »
Det kan ju även vara coccidios. Grannens kaniner dog i konstiga symptom innan vi hann till veterinär med ungarnas favoritkanin. Han trodde at det kunde vara coccidios så vi behandlade resten av gänget med Esbetre och de klarade sig. Har haft en som var så dålig att den inte kunde dricka själv men med hjälp av en pippett med Esbetrevatten blev den helt återställd och blev en högt älskad familjekanin i många år.

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 maj-08 kl 10:15 »
Det där med bakåtvänt huvud och sprattlande ben hade mina småkaniner som dog. Jag ändrade fodret och hittills har ingen dött med dom symtomen i nya kullarna. En dog och en avlivades i samband med flytten men det såg helt annorlunda ut och jag misstänker stress av resan och nya miljön. Vad fodrar du med?

/Dandelia

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #7 skrivet: 19 maj-08 kl 12:42 »
Jag fodrar med hö, färskt gräs som dom blivit inkörda på under en längre tid. Sly mm mm. Ibland även morötter...

Jag funderar lite på om det blev för stort väderomslag för den oxå. Hade inte mycket strö inne i buren då jag ju trodde sommaren kommit.
Förut hade dom att krypa ner i...

Men mest känns selenbrist som det som stämmer. Alla andra är fullt friska...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 19 maj-08 kl 13:02 »
Även jag har haft en del oförklarliga dödsfall hos ungar, runt 3-4 veckor gamla. Har dessvärre inte sett "hur" de dött men alla har legat på sidan på morgonen, som om de sov. Inga diarrér, inga svullna magar, nada.

Efter det fick 3 vuxna och 1 unge underlig avföring, kulorna blev liksom droppformade och de blev hängiga och åt och drack inte. Alla fick med hjälp av pipett vatten med kalcium och druvsocker (var rädd för förlamning) 1 vuxen  klarade sig och 1 unge, de andra dog. De två som överlevde masserade jag magarna på och höll dem i rörelse genom att jaga dem runt på gräsmattan.

Jag har helt tagit bort gräs och grönt och sen dess är alla individer i stallet pigga igen, alla äter och dricker så nu skiter jag i det färska gräset ett tag. Undrar om det inte varit för kraftigt såhär på våren.  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 19 maj-08 kl 13:23 »
Citera
Men mest känns selenbrist som det som stämmer. Alla andra är fullt friska...
Jag tror inte alls att kaniner drabbas av selenbrist i sådan utsträckning som man gissar sig till. Man glömmer ofta bort, när det gäller ungar/ungdjur att en del som blir dåliga o dör var svaga.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Göthes

« Svar #10 skrivet: 20 maj-08 kl 12:02 »
Jag fodrar med hö, färskt gräs som dom blivit inkörda på under en längre tid. Sly mm mm. Ibland även morötter...

då kan det mycket väl vara selen-brist. jag ger ett pellets som innehåller selen, tidigare gav jag majs för att undvika det.
våra svenska marker är mycket selenfattiga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser